Kresťan a alkohol

Ankety na rôzne cirkevné otázky.

Čo si myslíte o požiadavke cirkvi na úplnú abstinenciu?

Môžete označiť 1 možnosť

 
 
Zobraziť výsledky

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

josef napísal:
Realista napísal:Takže bulvárek pane josefe? ...
https://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-se ... eutka.html
Realisto, nařknout někoho, že cituje z bulváru a pak sem dat link na novinky.cz, to už chce notnou dávku "realismu". :D
Jistě nám tedy prozradíte váš nebulvární zdroj (když už tedy něco citujete, tak citujte pořádně), ale bude to v českém mediálním rybníčku těžké. ::mocking:: No a kromě laciného vytěžení mého "nicku" tam už nic jiného nemáte?
mikim napísal: Lukáš 20:35  Avšak ti, kteří byli hodni dosáhnout budoucího věku a vzkříšení z mrtvých, nežení se ani nevdávají.
Já jsem věděl mikime, že se chytíš. :D
mikim napísal: Existují i přesně opačné verše proti vínu a těch je podstatně více:
To je přesně důvod proč se ve svém tapetovém "doslovismu" točíš v kruhu a proč bible nemůže být doslovně inspirovaným božím slovem.

Tomáš Plechatý

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Pro Josefa:

Myslím, že jsi nepochopil na co ,,mojnazor" naráží.
Vy máte určitě právo nepít alkohol, a ona má (podle ní a ty jsi to uznal - za to smekám a děkuji) právo pít alkohol.
Na tom není váš spor. Dali jste si v tom svobodu.
Problém je v tom, že CASD vyučuje abstinenci jako požadavek bible!!!!
A ,,mojnazor" objevila, že bible vyučuje střídmost v pití alkoholu a zakazovala ho jen některým lidem (králům, nazírům, atd.).

Z toho vyplývá ten sporný přístup mezi vámi.
Ty přirovnáváš 10% šanci závislosti s 10 ranami v revolveru a ruskou ruletou.
Takže předpokládáš, že to, zda někdo po jedné sklence propadne alkoholismu a zničí si rodinu práci atd. záleží na něčem jiném, než jeho vlastní vůli?? Vypadá to tak.

Mám pro lidi kteří zasypávají verši o zákazu alkoholu jeden opačný. A jeden stačí na to, aby neplatila CASD verze, že bible alkohol nedovoluje nikdy a nikde.

Dt 14,23-29
Na místě, které si on vyvolí, aby tam přebývalo jeho jméno, budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, desátky ze svého obilí, moštu a čerstvého oleje i prvorozených kusů svého skotu a bravu, aby ses učil bát Hospodina, svého Boha, po všechny dny.
Kdybys měl dlouhou cestu a nemohl je donést, protože místo, které vyvolí Hospodin, tvůj Bůh, aby tam spočinulo jeho jméno, bude od tebe vzdáleno, až Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná,
směníš je za stříbro, stříbro zavážeš, vezmeš do ruky a půjdeš na místo, které si Hospodin, tvůj Bůh, vyvolí.
Tam koupíš za to stříbro všechno, po čem zatoužíš, skot, brav, víno, opojný nápoj, cokoli budeš chtít, a budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, a radovat se i se svým domem.
Ani lévijce, který žije v tvých branách, nenecháš opuštěného, protože nemá s tebou podíl ani dědictví.
Každého třetího roku odneseš všechny desátky ze své úrody toho roku a složíš je ve svých branách.
I přijde lévijec, protože nemá s tebou podíl ani dědictví, a bezdomovec, sirotek a vdova, kteří žijí v tvých branách, a budou jíst dosyta, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, žehnal při každé práci, kterou bude tvá ruka konat.

Takže v rámci slavností, které se konaly z desátků, se měli lidé přepravit na místo, které Bůh vyvolil a vzít sebou vdovy sirotky bezdomovce, ale i Lévijce. A nakoupit vše po čem touží včetně alkoholického nápoje.

ČEP překládá jako opojný nápoj
B21 překládá jako pivo
BK překládá jako silný nápoj
ČSP překládá jako pivo

Takže jestli chcete spor vyřešit, tak se nehádejte o tom, jestli má druhý svobodu to dělat jinak, ale jestli má tu svobodu podle bible.
(protože lidé dostali ,,svobodu" i ve snědení ovoce ze stromu poznání, ale jak to dopadlo)

Jsem abstinent a zatím hodlám zůstat abstinentem do konce života (protože jsem osobně zažil, jak i alkohol pomohl rozvrátit mou rodinu), ale podle bible zastávám střídmost, nenařizuji abstinenci.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Realista napísal:
josef napísal:
Realista napísal:Takže bulvárek pane josefe? ...
https://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-se ... eutka.html
Realisto, nařknout někoho, že cituje z bulváru a pak sem dat link na novinky.cz, to už chce notnou dávku "realismu". :D
Jistě nám tedy prozradíte váš nebulvární zdroj (když už tedy něco citujete, tak citujte pořádně), ale bude to v českém mediálním rybníčku těžké. ::mocking:: No a kromě laciného vytěžení mého "nicku" tam už nic jiného nemáte?
mikim napísal: Lukáš 20:35  Avšak ti, kteří byli hodni dosáhnout budoucího věku a vzkříšení z mrtvých, nežení se ani nevdávají.
Já jsem věděl mikime, že se chytíš. :D
mikim napísal: Existují i přesně opačné verše proti vínu a těch je podstatně více:
To je přesně důvod proč se ve svém tapetovém "doslovismu" točíš v kruhu a proč bible nemůže být doslovně inspirovaným božím slovem.
...říká ateista Realista, který nevěří Božímu Slovu...a nezná jeho správný výklad...

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Pro Josefa:

Myslím, že jsi nepochopil na co ,,mojnazor" naráží.
Vy máte určitě právo nepít alkohol, a ona má (podle ní a ty jsi to uznal - za to smekám a děkuji) právo pít alkohol.
Na tom není váš spor. Dali jste si v tom svobodu.
Problém je v tom, že CASD vyučuje abstinenci jako požadavek bible!!!!
A ,,mojnazor" objevila, že bible vyučuje střídmost v pití alkoholu a zakazovala ho jen některým lidem (králům, nazírům, atd.).

Z toho vyplývá ten sporný přístup mezi vámi.
Ty přirovnáváš 10% šanci závislosti s 10 ranami v revolveru a ruskou ruletou.
Takže předpokládáš, že to, zda někdo po jedné sklence propadne alkoholismu a zničí si rodinu práci atd. záleží na něčem jiném, než jeho vlastní vůli?? Vypadá to tak.

Mám pro lidi kteří zasypávají verši o zákazu alkoholu jeden opačný. A jeden stačí na to, aby neplatila CASD verze, že bible alkohol nedovoluje nikdy a nikde.

Dt 14,23-29
Na místě, které si on vyvolí, aby tam přebývalo jeho jméno, budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, desátky ze svého obilí, moštu a čerstvého oleje i prvorozených kusů svého skotu a bravu, aby ses učil bát Hospodina, svého Boha, po všechny dny.
Kdybys měl dlouhou cestu a nemohl je donést, protože místo, které vyvolí Hospodin, tvůj Bůh, aby tam spočinulo jeho jméno, bude od tebe vzdáleno, až Hospodin, tvůj Bůh, ti požehná,
směníš je za stříbro, stříbro zavážeš, vezmeš do ruky a půjdeš na místo, které si Hospodin, tvůj Bůh, vyvolí.
Tam koupíš za to stříbro všechno, po čem zatoužíš, skot, brav, víno, opojný nápoj, cokoli budeš chtít, a budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, a radovat se i se svým domem.
Ani lévijce, který žije v tvých branách, nenecháš opuštěného, protože nemá s tebou podíl ani dědictví.
Každého třetího roku odneseš všechny desátky ze své úrody toho roku a složíš je ve svých branách.
I přijde lévijec, protože nemá s tebou podíl ani dědictví, a bezdomovec, sirotek a vdova, kteří žijí v tvých branách, a budou jíst dosyta, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, žehnal při každé práci, kterou bude tvá ruka konat.

Takže v rámci slavností, které se konaly z desátků, se měli lidé přepravit na místo, které Bůh vyvolil a vzít sebou vdovy sirotky bezdomovce, ale i Lévijce. A nakoupit vše po čem touží včetně alkoholického nápoje.

ČEP překládá jako opojný nápoj
B21 překládá jako pivo
BK překládá jako silný nápoj
ČSP překládá jako pivo

Takže jestli chcete spor vyřešit, tak se nehádejte o tom, jestli má druhý svobodu to dělat jinak, ale jestli má tu svobodu podle bible.
(protože lidé dostali ,,svobodu" i ve snědení ovoce ze stromu poznání, ale jak to dopadlo)

Jsem abstinent a zatím hodlám zůstat abstinentem do konce života (protože jsem osobně zažil, jak i alkohol pomohl rozvrátit mou rodinu), ale podle bible zastávám střídmost, nenařizuji abstinenci.

...Problém je v tom, že CASD vyučuje abstinenci jako požadavek bible!!!!
A ,,mojnazor" objevila, že bible vyučuje střídmost v pití alkoholu a zakazovala ho jen některým lidem (králům, nazírům, atd.).

Ach jó, zkus si někdy podívat i na internet, než budeš zase psát, že víno a silný nápoj zde uvedený je myšlen jen a pouze jako alkohol. Ne není!
Je zde pro silný nápoj uvedeno hebrejské slůvko SHEKAR..., které může znamenat i nealkoholický silný sladký nápoj z jiného ovoce...
Doporučuji přečíst celé: http://gulfcoastpastor.blogspot.nl/2011 ... mmend.html

Část překopírovávám:
Many authorities theorize that shekar always means an alcoholic drink. But significant authorities disagree. They believe shekar, like the biblical words for wine, could refer either to an alcoholic, or a nonalcoholic drink, but made from fruit other than grapes.
A few of those authorities:
The New King James Version (NKJV) translates shekar in Deuteronomy 14:26 as “similar drink.Elsewhere, when it is obvious shekar is referring to an alcoholic drink, it uses the term, “strong drink.”
And you shall spend that money for whatever your heart desires: for oxen or sheep, for wine or similar drink, for whatever your heart desires; you shall eat there before the LORD your God, and you shall rejoice, you and your household. -Deuteronomy 14:26 (NKJV).

Shekar - “Sweet drink (what satiates or intoxicates).” -Dr. Robert Young, Young’s Analytical Concordance to the Bible, Eerdmans, 1970.
“Not only the word yayin, but also shekar can refer to grape juice as well as to wine (cf. Deuteronomy 29:6; Numbers 28:7; Exodus 29:40).” -Dr. Robert P. Teachout in his doctoral dissertation on The Use of Wine in the Old Testament, 1979, Dallas Theological Seminary.
GOOGLE překlad:

Mnoho úřadů se domnívají, že šekar vždy rozumí alkoholický nápoj. Ale významné orgány nesouhlasí. Věří Shekar, stejně jako biblická slova pro víno, může odkazovat buď alkoholik, nebo v nealkoholického pití, ale vyrobené z jiného ovoce než z hroznů.

Některé z těchto orgánů:
Nový King James Version (NBK) překládá Shekar v Dt 14,26 jako "podobný nápoj." Na jiném místě, když je zřejmé, Shekar se odkazuje na alkoholický nápoj, to používá termín, "silný nápoj."

A ty budou utrácet peníze za cokoliv si jen vzpomenete: na voly nebo ovce, na víno nebo podobný nápoj, na co si jen přeje; budeš jíst před Hospodinem, svým Bohem, a ty budou radovat, vy a vaše domácnost. -Deuteronomy 14:26 (NBK).

"Je dosti zřejmé, že obecný slova" vína [yayin; překládají slovem oinos] "a" silný nápoj [šekar] "nemusí nutně znamenat kvašené likéry, jen bývalý znamenat produkce révy vinné, druhý o produkty jiných druhů ovoce než hroznů." -Dr. Lyman Abbott, Slovník náboženských znalostí,

Shekar - "sladký nápoj (co satiates nebo tráví)." -Dr. Robert Young, Youngův Analytická Shoda Bible Eerdmans, 1970.

"Nejen slovo yayin, ale také Shekar může odkazovat na hroznové šťávy, jakož i vína (srov Dt 29: 6; Numbers 28: 7; Exodus 29:40)." -Dr. Robert P. Teachout ve své disertační práci na využití vína ve Starém zákoně, 1979, Dallas Theological Seminary.

Asi jsi si nedal ten čas, abys prostudoval studii Víno v Bibli, tak jen pro Tebe zkopíruji malou část...

Vůbec nerozeznáváš víno jako nefermentovanou hroznovou šťávu, kterou Bůh schvaluje a fermentované opojné víno, které Bůh naopak v Písmu neschvaluje a o tom všem se píše v té 74 stránkové studii viz odkaz na stažení v mém předminulém komentáři.

TRI HLAVNÉ POHĽADY
Čo učí Biblia o pití alkoholu? Keď som začal študovať biblické
učenie o užívaní vína, čoskoro mi bolo zrejmé, že Biblia pojednáva
o tomto predmete zdanlivo protirečivým spôsobom. Na jednej strane
Biblia otvorene odmieta požívanie vína (Leviticus 10:8–11; Sudcov
13:3, 4; Príslovia 31:4, 5; 23:31; 20:1; Habakuk 2:5; Efežanom 5:18;
1. Timotejovi 3:2, 3), kým na druhej strane nadšene schvaľuje jeho
požívanie ako Božie požehnanie pre ľudí (Genesis 27:28; 49:10–12;
Žalm 104:14, 15; Izaiáš 55:1; Ámos 9:13; Ján 2:10, 11). Na vysvetlenie
tohto zdanlivého rozporu boli sformulované tri hlavné riešenia.
Označíme ich ako miernostné, abstinenčné a zákazové.

Miernostný pohľad.
Obhajcovia miernosti tvrdia, že kľúčom
k pochopeniu je množstvo. Argumentujú tým, že Písmo odsudzuje
nemierne požívanie alkoholických nápojov, ale schvaľuje ich mierne
požívanie. Tento pohľad je založený na predpoklade, že Biblia
pozná len fermentované víno, ktoré považuje za Božie požehnanie,
ktoré sa môže voľne užívať s mierou. Z toho vyplýva, že akékoľvek
odsúdenie vína v Biblii sa nevzťahuje na druh vína (alkoholické),
ale na spotrebované množstvo.
Tento pohľad, ako si ukážeme, diskreditujú lingvistické, konceptuálne
a etické úvahy. Lingvisticky vzaté, hebrejské a grécke slová
pre „víno“ (jajin a oinos), ktoré sú v Písme jednotne prekladané ako
„víno“, sa môžu vzťahovať aj na nefermentovanú hroznovú šťavu, aj
na fermentované víno.
Z konceptuálneho hľadiska, Písmo odsudzuje i odporúča víno,
bez ohľadu na používané množstvo. Víno je odsudzované ako
„zradné“ (Habakuk 2:5) a ako „posmievač“ (Príslovie 20:1), ako
také, ktoré „poštípe ako had a bodne ako bazilišek [zmija]“ (Príslovie
23:32). Aby sme sa vyhli hanbe a utrpeniu následkom pitia
fermentovaného vína, Písmo nám radí nie miernosť, ale totálnu
abstinenciu: „Nehľaď na víno“ (Príslovie 23:31). Dôvod pre tento
absolútny zákaz je nepochybne fakt, že zízanie na niečo príťažlivé
je prvým krokom k tomu, aby sme mali na tom účasť.
Eticky vzaté, Pán Boh by sotva odporučil miernu konzumáciu alkoholických
nápojov, keď pozná ich škodlivé účinky. Miernosť znižuje,
ale neeliminuje škodlivé účinky alkoholu. To isté platí pre fajčenie.
Fajčenie len polovice balíčka cigariet denne zredukuje, ale neeliminuje
škodu z tabaku. Je absurdné a nebezpečné predstaviť si, že by Boh schválil a odporučil mierne užívanie látky, ktorá intoxikuje
náš organizmus, bez ohľadu na konzumované množstvo.

Abstinenčný pohľad.

Mnohí konzervatívni kresťania, ktorí sa
stavajú za totálnu abstinenciu, sa pokúšajú vyriešiť zdanlivý rozpor
medzi biblickým schvaľovaním a neschvaľovaním „vína“ argumentom,
že pozitívne odkazy predstavujú Boží súhlas vynútený ľudskou
slabosťou a nie priame Božie schválenie. Inými slovami, Pán Boh
neschválil, ale pripustil užívanie alkoholických nápojov v minulých
časoch nevedomosti, podobne ako otroctvo alebo mnohoženstvo.
Podľa tohto pohľadu abstinencia nie je výslovné biblické učenie, ale
skôr prezieravosť z hľadiska zničujúceho dopadu konzumácie alkoholu
v našej spoločnosti.
Tento pohľad diskreditujú tie pasáže Písma, ktoré opisujú „víno“
(jajin) nie ako Boží ústupok, ale ako Božie požehnanie pre potešenie
ľudí. Napríklad Žalm 104:14, 15 hovorí: „Dávaš [Bože], aby rástla tráva
hovädu a bylina na službu človeka, aby tak vyvodil chlieb zo zeme.
A víno [jajin] obveseľuje srdce smrteľného človeka, aby sa skvela tvár
nad olej, a pokrm posilňuje srdce človeka.“ Tu sa „víno“ spája s pokrmom
a olejom ako základné Božie požehnanie, ktoré sa teší Božiemu
súhlasu.
Podobne u Izaiáša 55:1 sa Božia bezplatná ponuka milosti spája
s bezplatným prijímaním vody, vína a mlieka: „Hoj, všetci žízniví,
poďte k vodám, a vy, ktorí nemáte peňazí, poďte, kupujte zbožie
a jedzte! Poďte, kupujte bez peňazí a bez platu, víno [jajin] a mlieko!“
Fakt, že „víno a mlieko“ sú tu spojené ako symboly dobrých a uspokojujúcich
duchovných úžitkov, znovu predpokladá, že „víno“ (jajin)
nebolo len pripustené, ale schválené.
Tieto texty, odporúčajúce víno ako Božie požehnanie pre radosť veriacich
stoja v ostrom kontraste voči tým pasážam, ktoré označujú víno
ako „zradné“ (Habakuk 2:5) a „posmievač“, ktoré napokon „poštípe
ako had a bodne ako bazilišek [zmija]“ (Príslovie 20:1; 23:32). Tieto
dve zdanlivo protirečivé zbierky veršov sa nedajú uviesť do súladu
na báze množstva požitého vína, pretože Písmo odporúča a [inde]
odsudzuje víno ako také, bez ohľadu na požité množstvo. Riešenie
nespočíva ani v nazeraní na pozitívne zmienky o víne ako na Božie pripustenie namiesto schvaľovania, pretože, ako sme si ukázali, víno je
často prezentované spolu s pokrmom ako Božie požehnanie pre ľudí.
Riešenie spočíva, ako si ukážeme, v pochopení, že hebrejské a grécke
slová (jajin a oinos), ktoré sú bez rozdielu prekladané ako „víno“, môžu
predstavovať aj nefermentovanú hroznovú šťavu, aj fermentované víno.

Zákazový pohľad.
Najuspokojivejšie riešenie zdanlivého rozporu
medzi biblickým schvaľovaním a neschvaľovaním vína môžeme nájsť
v dvojakom význame hebrejského a gréckeho výrazu pre víno (jajin
a oinos), ktoré sa v histórii používalo na označenie fermentovaného
i nefermentovaného vína. Takže „víno“, ktoré Boh schvaľuje je nefermentovaná
hroznová šťava a „víno“, ktoré neschvaľuje je fermentované
a opojné.
Podľa tohto pohľadu, ktorý nazveme „zákazový pohľad“,
sú alkoholické nápoje v Písme dôsledne zakázané ako nevhodné pre
ľudskú konzumáciu. Podieľať sa na ich požívaní je nielen nezdravé,
ale tiež nemorálne, pretože to predstavuje porušenie biblických zásad
určených na zaistenie nášho zdravia a svätosti. Toto je pohľad, ktorý
som prijal za vlastný – po starostlivom preskúmaní všetkých biblických
zmienok o pití „vína“.
Pri prezentovaní výsledkov môjho bádania chcem vyjadriť svoju
vďačnosť mnohým odborníkom, ktorí rozšírili moje pochopenie tohto
komplexného a životne dôležitého predmetu. I keď sa často odvolá-
vam na ich výskum a vyjadrujem im svoje uznanie, pohľady a závery
prezentované v tejto práci sú moje vlastné a prijímam za ne plnú
zodpovednosť.

ZHRNUTIE
Postupné upúšťanie od biblického postoja totálnej abstinencie narastajúcim
počtom cirkví prispelo k rozmachu alarmujúceho problému
alkoholizmu v našej dobe. Je preto imperatívom, aby sme starostlivo
preskúmali, čo učí Písmo o užívaní alkoholických nápojov.
Naše skúmanie začneme pohľadom na význam slova „víno“ v Písme
a v histórii. Potom budeme skúmať biblické učenie týkajúce sa alkoholických
nápojov v Starom zákone, v príklade a učení Ježiša Krista
a v apoštolskej cirkvi.

josef

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa josef »

Tomáš Plechatý napísal:Problém je v tom, že CASD vyučuje abstinenci jako požadavek bible!!!!
A ,,mojnazor" objevila, že bible vyučuje střídmost v pití alkoholu a zakazovala ho jen některým lidem (králům, nazírům, atd.).
Je užívání drog v bibli zakázáno, nebo ne? Budeš snad proto doporučovat, ať si to každý zkusí? A všechno ostatní, co v bibli není zakázáno? Asi ne.
Btw. zřejmě znáš Petrovo: "Ale vy jste rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid dobytý, abyste zvěstovali ctnosti toho, kterýž vás povolal ze tmy v předivné světlo své." Nevím, na základě čeho přesně CASD vyučuje abstinenci. Já to chápu i ve smyslu tohoto Petrova výroku ve spojení s tím, co píšeš: "bible vyučuje střídmost v pití alkoholu a zakazovala ho jen některým lidem (králům, nazírům, atd.)". Pokud chci opravdu odpovědně a vážně plnit Bohem mi svěřený úkol, pak je mi srozumitelné, že bych měl i žít jako "pro Boha oddělený" nazír. Ze stejného důvodu neužívám ani jiné drogy, i když mi je bible výslovně nezakazuje.
Tomáš Plechatý napísal:Takže předpokládáš, že to, zda někdo po jedné sklence propadne alkoholismu a zničí si rodinu práci atd. záleží na něčem jiném, než jeho vlastní vůli?? Vypadá to tak.
Znáš snad nějakého alkoholika (gemblera, narkomana), který se dobrovolně ním stal, protože po tom toužil?
Netvrdím, že "po jedné sklence". To je právě to pokoušení, aby se někdo napil. "Jenom jednu skleničku."
Ano určite je pravda, že to záleží na něčem jiném, než na jeho vlastní vůli. Pokud jsi měl "tu čest" s alkoholiky, narkomany anebo gemblery (mluvil jsem s někým z každé "kategorie"), tak musíš vědět, že nejsou v tom dobrovolně a už vůbec z toho nedokáží odejít. Jejich "vlastní vůle" neexistuje, jsou otroky závislosti.
Dokážeš mi říct, po kolikáté "sklence" do toho spadli? Kterou už neměli vypít? Těch asi 10% tu první. Bohužel.
Tomáš Plechatý napísal:Mám pro lidi kteří zasypávají verši o zákazu alkoholu jeden opačný. A jeden stačí na to, aby neplatila CASD verze, že bible alkohol nedovoluje nikdy a nikde.
To jsi neobjevil nic nového. Ano, jsem přesvědčen, že bible striktně nezakazuje konzumaci alkoholu. Ne na základě tvého příkladu, prostě to tak z bible rozumím. Na druhou stranu plně souhlasím s postojem úplné abstinence. A ano, lze jej vyrozumět z bible. Ne jako výslovný zákaz pití, ale vyrozumět ve smyslu "kdo čte, rozuměj". Pokud by ale CASD tvrdila, že bible striktně a výslovně zakazuje pití alkoholu, nebylo by to správné.
Kde to, prosím, tvrdí?
Tomáš Plechatý napísal:Takže jestli chcete spor vyřešit, tak se nehádejte o tom, jestli má druhý svobodu to dělat jinak, ale jestli má tu svobodu podle bible. (protože lidé dostali ,,svobodu" i ve snědení ovoce ze stromu poznání, ale jak to dopadlo)
Doufám, že se nehádáme. :)
Lidé nedostali svobodu ohledně ovoce ze stromu poznání - to se pleteš. Bylo jim to výslovně zakázáno. Ale nikdo jim "nedal přes ruku", když ho šli utrhnout. To si ale nelze vykládat jako postoj: "každý ať se svobodně rozhodne, jestli to zkusí".
Takže tento tvůj příklad nebyl zvolen příliš šťastně.
Tomáš Plechatý napísal:Jsem abstinent a zatím hodlám zůstat abstinentem do konce života (protože jsem osobně zažil, jak i alkohol pomohl rozvrátit mou rodinu), ale podle bible zastávám střídmost, nenařizuji abstinenci.
Tomáši, přeji ti, ať v tom vytrváš. :)
Pokud ti alkohol přispěl k rozvratu rodiny, divím se, že zastáváš střídmost. Protože oněch 10% to prostě střídmě nezvládá.
Ale ano, bible pití alkoholu výslovně nezakazuje. Stejně jako výslovně nezakazuje užívaní jiných drog a další věci. Navzdory tomu to nikomu nedporučuji zkoušet. Ani střídmě.
P.S.: Těch "10%" ber, prosím, jako přibližné vyjádření, že je nezanedbatelné procento lidí, kteří jsou ohledně závislostí tzv. "rizikoví". Někde jsem četl, že 10%, ale nechce se mi to dohledávat, tak na tom netrvám úplně striktně. :)

John 3:16
Príspevky: 299
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

jasne, takze vino bola pasterizovana hroznova stava.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

John 3:16 napísal:jasne, takze vino bola pasterizovana hroznova stava.
přesně tak, v mnoha případech je, ale záleží jaký hebrejský nebo řecký výraz pro víno tam je o toho kterého verše použit...

Tomáš Plechatý

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Pro Mikim:

Může to tak být, možná ta studie a ty máte pravdu. Opravdu jsem to nestudoval do hloubky na slovníkové rozbory hebrejských a řeckých slovíček.

díky za odkazy

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

josef napísal:
mojnazor napísal:A naozaj uprimne hovorim, ze ked som s tymito ludmi popijala alkoholicky napoj, nase vztahy sa zlepsili. Ci uz s rodinou, s priatelmi alebo s partnerom. ... Z mojich skusenosti teda hovorim, ze ak clovek pije s mierou, tak, aby sa neopil, vztahy to moze aj zlepsit.
Aby mé dobré vztahy byli závislé od toho, zda jsem si vypil nebo ne, to pěkně děkuju. To myslíš opravdu vážně? To si sebou pořád nosíš lahvinku pro lepší vztahy? Spíš si myslím, že jsi jenom popsala obecně známé subjektivní pocity po vypití trochy alkoholu.
A tohle není podsouvání? Že dobré vztahy jsou závislé na pití alkoholu? Já to pochopil spíše tak, že se vztahy uvolnily tím, že už se neřeší pití/nepití, jezení-nejezení, slavení-neslavení, dělání-nedělání (což koneckonců vztahy poškozuje stejně jako alkohol). Neustále tu druhým vytýkáš podsouvání, ale přitom to také děláš. Tohle je jen jeden příklad.

Stejně tak vyžaduješ odpovědi na své otázky, ale sám již v diskuzi nepokračuješ, pokud se ti to nehodí a neodpovídáš. Stále čekám na odpověď k otázce lidské přirozenosti. Například.
Realista napísal: Závislostí v současné moderní době existuje celá řada. U někoho je to alkohol, u jiného drogy, a u někoho třeba sex.
Tato analogie, kterou jsem nastínil, neměla šokovat, ale poukázat na to, že jakákoliv církev by neměla zasahovat do soukromí a určovat svým členům co můžou a nemůžou pít, jíst atd... To je můj názor. Existuje intimní sféra, kde nemá žádná církev co dělat. Nemám ve zvyku sem dávat nějaké konkrétní příklady, ale udělám výjimku. Když se vylučuje za to, že dva mladí lidé bydlí ve stejném bytě a nejsou sezdaní, tak je to nechutné zasahování do soukromí.

Ptáš se k čemu je toto forum dobré. Zkusím odpovědět jak to vidím já ze svého pohledu a k čemu je dobré pro mě. Proč sem přispívám.

1) Religionistika, teologie, filozofie je něco co mě od malička zajímá, rád si tříbím názory v diskuzi, rád se něco nového dozvím.
2) Vyrostl jsem jako adventista a je pro mě přirozené tuto skutečnost nějak reflektovat a nějak se s ní vyrovnávat, tak i činím zde.
3) Snažím se tu představit jiný pohled na Boha, na bibli, na náboženství, k čemu jsem dospěl já. Nejsem svázaný konkrétními dogmaty.
4) Dávám sem informace, které se členové uvnitř církve nemají možnost dozvědět z církevních publikací stran historie a teologie církve.


Ve svých otázkách mám ve zvyku jít až na dřeň - ne klouzat po povrchu. Pokud nacházím rozpory a nesrovnalosti, snažím se je poctivě analyzovat. Někdy přemýšlím nad epitafem, který má na svém hrobě Nikos Katzantzakis:

"I hope for nothing. I fear nothing. I am free."

Vnímám to tak, že jsi sem přišel s předporozuměním, že tohle forum je špatná věc a teď se to jen snažíš dokázat. Nebo ti jde o věcnou debatu, sdílení a konfrontaci názorů?

Dále píšeš, že členové se musí smířit s učením církve, nebo mají vystoupit. Ono to asi nebude tak úplně jednoduché. Reformátoři například také hned nevystupovali z církve a nesnažili se zakládat novou. Právě naopak. Vidíš to tak, že členové mají buď držet hubu a krok nebo mají vystoupit? Co je to vlastně ta církev tedy? Opravdu nemá církev máslo na hlavě? (Ford, Rea..?)

Ptal jsem se, zda jsi "ten" Josef...Pokud ano, tak já jsem tvůj synovec Štěpán. Pokud ne, nech to být a můžeme zůstat v rovině josef - Realista.

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: Kresťan a alkohol

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Tomáš Plechatý napísal:Pro Mikim
Může to tak být, možná ta studie a ty máte pravdu.
Ale houby džus...

http://www.jewishencyclopedia.com/articles/14941-wine

There were different kinds of wine. "Yayin" was the ordinary matured, fermented wine, "tirosh" was a new wine, and "shekar" was an old, powerful wine ("strong drink"). The red wine was the better and stronger (Ps. lxxv. 9 [A. V. 8]; Prov. xxiii. 31).

http://www.bible-history.com/isbe/W/WINE%3B+WINE+PRESS/

(7) shekhar (22 times), translated "strong drink" in English Versions of the Bible. Shekhar appears to mean "intoxicating drink" of any sort and in Nu 28:7 is certainly simply "wine" (compare also its use in parallelism to "wine" in Isa 5:11,22, etc.). In certain passages (Lev 10:9; Nu 6:3; 1 Sam 1:15, etc.), however, it is distinguished from "wine," and the meaning is not quite certain. But it would seem to mean "drink not made from grapes." Of such only pomegranate wine is named in the Bible (Song 8:2), but a variety of such preparations (made from apples, quinces, dates, barley, etc.) were known to the ancients and must have been used in Israel also. The translation "strong drink" is unfortunate, for it suggests "distilled liquor," "brandy," which is hardly in point.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných