Štúdium úlohy sobotnej školy

Ankety na rôzne cirkevné otázky.

Študujete úlohy sobotnej školy?

Môžete označiť 1 možnosť

 
 
Zobraziť výsledky

Daniel Pszczolka
Príspevky: 23
Dátum registrácie: 14 Jún 2017, 08:11
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úloh sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa Daniel Pszczolka »

Lída Rohalová napísal:Nabízí se otázka, zda se dá s danou situací v českém/slovenském prostředí něco dělat a tím přispět ke změně k lepšímu.
Musel by někdo najít odvahu vytvořit vlastní úkol. Což není úplně snadné. Snadnější je přeložit už něco existujícího a nestavět se vedení GK. Protože si dokážu představit, že taková aktivita by nebyla příliš dobře viděna. A taktéž by to asi vadilo značné části členstva. (Sice úkoly nestudují, ale kdyby zjistili, že máme něco jiného než většina v církvi, tak by si myslím, žeby se proti tomu stavěli ::dash::)

ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Nikdo nikoho nenutí opakovat základy z první třídy. Jen je potřeba pochopit, že základy se neopouštějí, ale využívají. Bible není běžný studijní směr matematiky, slovenčiny, atd. Nespokojenost bude na světě dokud svět světem bude. Každý kdo by byl požádán, aby napsal nějakou koncepci, podklad pro sobotní setkání by to udělal jinak a byl by stejně kritizován. Je jen dobře, že to nepíše stále stejný jedinec. Střídání pomáhá rozšiřovat úhel pohledu. Ti, kteří zde projevují nespokojenost, je to na nesprávném místě a v nesprávný čas. Jestliže jsi se setkal skrze biblické poselství s Bohem, pak můžeš obohatit třídu. Tady to nezměníme, jen šíříme nespokojenost, protože nic konkrétního se nepíše. Připouštím, že místně to může být těžké a náročné.
Některé komentáře těch co nejsou spokojení se sobotní školou, ukazují o čem by byla jejich koncepce pro SŠ. Možná by jsme se např. stále učili vyslovovat správné jedno jméno, že tři nejsi tři, ale dva a dva jsou jeden, atp.........
Někteří starší si pamatují státní školu kde v jedné třídě bylo více stupňů (1 - 2 - 3). Je to dost náročné, zodpovědnost je na konkrétním sboru a jeho vedení. Nedávno se mi výjimečně podařilo navštívit sbor kde jedna třída se podle předlohy nesdílela - měli to jinak a dobře. To, že tady někdo neví, že se dějí změny, neznamená, že se stojí. ( Na GK to ještě nikdo nenahlásil.)
Tak tedy je tu možnost vystavit návrh, jak by mělo proběhnout společné setkání s otevřenou Biblí. Budu se těšit na vaše koncepční návrhy.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úloh sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Daniel Pszczolka napísal:Musel by někdo najít odvahu vytvořit vlastní úkol. Což není úplně snadné. Snadnější je přeložit už něco existujícího a nestavět se vedení GK. Protože si dokážu představit, že taková aktivita by nebyla příliš dobře viděna. A taktéž by to asi vadilo značné části členstva. (Sice úkoly nestudují, ale kdyby zjistili, že máme něco jiného než většina v církvi, tak by si myslím, žeby se proti tomu stavěli ::dash::)
Měla jsem možnost občas navštěvovat jeden sbor, kde v jedné třídě nestudovali úkoly, ale Bibli. Bylo to zajímavé a obohacující. Ale samozřejmě bez problémů to nebylo. Více by ti o tom napsali ti, kdo toho byli přímými tvůrci a aktéry. To by byl možná jeden způsob jiné koncepce pojetí sobotní školy.

Jinak ve stávající koncepci, jaká teď je, tak vidím možnost změny především v těchto bodech:

1) učitel bude mít nastudováno o tématu 10x víc než "žáci sobotní školy",
2) učitel je ten, který má dar učit,
3) učitel je schopen podat více pohledů/výkladů na nějaký verš,
4) je to učitel, který vzbuzuje u ostatních zájem o studium (a abych byla pochopena, tak to neznamená, že "žáci" nemají žádnou zodpovědnost),
5) prostředí sobotní třídy je otevřené a lidé se před sebou nestydí říkat své názory a třeba se i mýlit.

Když připravuji biblické studium (scházíme se přes týden na skupince), zabere mi to hromadu času, minimum je 2 dny. Ten čas musím z něčeho vzít, ale zkušenost je taková, že se to vyplácí. Taktéž i sobotní škola a její příprava vyžaduje čas. Protože ten čas v sobotní třídě může být dobře využitý nebo promarněný.

A je dobře, že o tom jako členové mluvíte, protože změna v koncepci SŠ může pocházet i z vašich podnětů zde na fóru. Někteří si díky fóru (a i díky těm, kteří téma nadhodili, ač s nimi třeba nemusím sdílet jejich věroučné důrazy) mohou uvědomit, co by pro změnu mohli udělat osobně oni sami.

Myslím, že ti rozumím. Podle jména pocházíš z místa kousek od místa, kde jsem bydlela já. Teď běžím na návštěvu, tak více příště.

ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

V němčině jsou dva druhy "úkolů" pro SŠ.

Dušan Seberíni
Príspevky: 356
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Prepáč ambassador, za tvoj príspevok som poďakoval omylom. Stlačil som omylom iné tlačítko. Ale tvoja rozporuplná myšlienka sa mi páči. Len je rozporuplná.
ambassador napísal:Tak tedy je tu možnost vystavit návrh, jak by mělo proběhnout společné setkání s otevřenou Biblí. Budu se těšit na vaše koncepční návrhy.
Nie, nie je tu zatiaľ možnosť niečo meniť, lebo úlohy SŠ sa koncipujú zásadne v Amerike a robia sa centralizovane pre celý svet s päťročným predstihom. Preto im chýba aktuálnosť - časová aj polohová.
Rozporuplnosť si podal v tom, že na společné setkání s otevřenou Biblí nie je treba koncepčný návrh.
Je potrebné len jedno - prikázať, aby si v sobotu každý priniesol Bibliu. A namiesto úloh SŠ otvoriť Bibliu.


Asi pred desiatimi rokmi som sa ocitol v sobotu v malom mestečku na Morave a tak som tam navštívil zborček CASD. Ten zborček nemal samostatnosť - bol tam kazateľ z iného mesta. A zaujímavé bolo, že najprv bežala klasická bohoslužba, potom bola prestávka a až po prestávke frčala sobotná škola. A keďže nikto nečakal cinknutie na ukončenie, tak SŠ trvala do druhej odpoludnia. Netradičné, časovo ani námetovo neobmedzené, ale zato veľmi požehnané. Rád na to spomínam.

ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Sobotní škola není klasická státní škola i když se běžně název stále používá. V samotném jádru setkání jde o sdílení se, jakou "zkušenost" jsme prožili doma při čtení těch společných textu z Písma s Pánem.
Učitel není učitel i když se to opět všeobecně používá a někteří si na tom zakládají. Ten kdo vede v sobotu setkání má být spíše moderátor, aby se sdílení přidrželo v mezích blízko tématu. Záleží hodně na moudrosti toho moderátora, aby nikoho nepřehlédl a dal možnost každému ke sdílení.
Praxe však ukazuje, že jsou někteří, kteří spíše propagují učitelování a nemají v oblibě moderování.
Samotné materiály mají určitě i nedostatky. Struktura je však velmi jednoduchá pro samostudium v týdnu.
1. Téma.- to je nejdůležitější část setkání - hodně může pomáhat ve společném sdílení.
2. Není toho mnoho na studium, na setkání s Bohem v jednotlivých dnech týdne..
3. Všechny části mohou osvětlit téma - hlavní myšlenku.
Někteří jedinci by rádi jen učili a zapomínají, že každý účastník může svým sdílením obohatit setkání.
To, že to nejde bez "moderování" už pochopil ap. Pavel a proto dává některé rady do vzniklého chaosu v dané době.
Svým osobním sdílením Z toho "slabikáře" můžeš udělat hodnotné setkání. Čtením textů z Bible nejde o množství informací, nabiflování, ale o setkání s Bohem skrze biblickou pasáž toho týdne.
Sobotní škola je tedy plně v režii místního sboru a nezávisí až tak na GK.
Hlavní a nosné jsou texty Bible a poznámkový materiál je jen pomocný, který se někdy podaří a někdy nepodaří.
Tam kde se stane, že pomocné se stane hlavním - to dělají jen lidé a nejvíce v místním společenství.
To, že by to setkání mělo být sdílením k tomu trochu napomáhají pomocné otázky v závěru.

Na závěr k tomuto sdílení se: " Vydání zákona na Sinaji nezrušilo platnost zaslíbení, které dal Bůh Abrahamovi. Zákon nezměnil ani podstatu zaslíbení. Zákon jsme dostali, abychom si dokázali uvědomovat skutečnou velikost naši hříšnosti. Díky zákonu zároveň poznáváme, jak moc potřebujeme Boží Milost, která tvoří základ zaslíbení daného Abrahamovi všem těm, kteří přišli po něm".

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Zažila jsem více konceptů sobotní školy.

Jeden z nich byl, že se polovina času sobotní školy věnovala sdílení, a druhá část studiu.
Další bylo probírání úkolu už od začátku, a kdo měl nějakou zkušenost, řekl ji v průběhu probírání.
Někdy byla sobotní škola jenom o zkušenostech a sdílení.
Jindy to bylo jen o probírání úkolu.
Mně osobně se nejvíce líbilo probírání samotné Bible bez úkolu.

Měla jsem možnost působit i ve služebnosti učitele sobotní školy a byla jsem členkou výboru sobotní školy. Učila jsem i děti a mládež.

Ze svých zkušeností jsem si odnesla pár poznatků pro pozici učitele:

1) Modlitba by neměla být zanedbávanou součástí přípravy na sobotní třídu
2) Připravený učitel se cítí jistěji
3) Moderování není jednoduchá záležitost zvláště pro introverty, přesto však osobní nesmělost musí jít stranou
4) Je optimální, pokud má učitel před sebou jasný cíl, ke kterému lidi povede. Přesto však musí zůstat ovlivnitelný a přístupný změně ve svém pohledu na věc
5) Dobrý učitel nepovažuje své žáky za "trouby", ale přistupuje k nim jako k rovnocenným partnerům, kteří ho můžou obohatit

Z našeho soukromého setkávání se nad Biblí s přáteli přes týden jsem vypozorovala další principy, které se dají dobře použít v sobotní škole a samozřejmě se někde používají. Na setkání je nás pár, setkáváme se adventisté, neadventisté + někdy lidé z jiné církve. Jedná se o mladé rodiny s dětmi, bezdětné, důchodce, lidi středního věku, takže je to vlastně i mezigenerační. Ve vedení se střídám já a manžel. Z přítomných mužů nemá nikdo problém s tím, že žena nemlčí :D. Kdysi jsme byli na vedení tři, teď jak jsme dva, tak je to náročnější na přípravu, ale rýsuje se snad (mezidenominační) řešení. Uvidíme.

Takže ty principy:

1) Kvalita by měla být upřednostněna před kvantitou. V sobotní třídě je možné mluvit o všem možném, aby se zabil čas, když je třeba nějaké obtížnější nebo nezajímavé téma. Sama jsem to zažila jako žák a i někdy, přiznávám, jsem to ze začátku své služby udělala jako (nepřipravený) učitel. Ale většinou jsem se pak jako učitel připravovala.

Na skupince se o kvalitu snažíme tím, že ji máme 1x za 14 dní. Optimum je 1x za týden, ale upřímně řečeno, s manželem bychom nestíhali přípravu tak, jak bychom si představovali, a ostatní se zúčastňují ještě jiných skupinek ve svém společesntví. Tento systém se nám osvědčil. V případě, že skupinka odpadne, snažíme se o náhradní termín. Přes červenec a srpen se nescházíme.

2) Důležité je stanovení času. V sobotní třídě jsme často přetahovali čas, někdy jsme za to byli trošku "peskováni".

Na skupince si hned na začátku řekneme, kdy bude konec, přestože je to pořád stejné. Děti musí jít spát ve stejnou dobu. "Učitel" má pak možnost sledovat svůj "výklad", ví, u čeho se zdržet, co probrat rychleji, má časovou představu. Zdá se to jako banalita, ale je to důležité. Na jedné z našich počátečních čistě adventistických skupinek řekl jeden člen, že pokud se bude neustále o půl hodiny přetahovat, nebude tam chodit. Což jsem tehdy ocenila jako jasné vyjádření (byla jsem také jedním z vedoucích) a usoudila jsem, že by bylo škoda ztráty toho člena jen kvůli naší neukázněnosti a nedisciplíně. Ale je třeba si uvědomit, že to neřekne každý. Může to být problémem v sobotní třídě, ze kterých se lidé "vypaří" bez udání důvodu. Někdy může být důvod banalita, samozřejmě existují i důvody nesouhlasu se systémem SŠ a další. Takže jsme u zpětné vazby, která by nebyla od věci.

3) Představení "výkladové metody" žákům není od věci. Někdy učitel skáče od jedné věci k druhé a lidé se v tom trochu ztrácejí. Být ve třídě, kde má učitel dar k učení, je radost. Tímto samozřejmě nepeskuji ty ostatní, jsem si vědoma, že například v malém sboru není tak velký výběr lidí pro jednotlivé služebnosti. Někteří "schopní" možná nejsou třeba ani ochotní.

Když vedu skupinu já, představím na začátku svůj postup, tzn. že budu číst ze studijní Bible celý oddíl, pak to znova přečtu po verších, ke kterým připojím stručný komentář. Řeknu, z čeho jsem čerpala - Bible, knihy, a také mě k tomu někdy něco napadne přímo na skupince. Pak třeba řeknu, že otázky k diskusi budu dávat přímo k jednotlivým veršům. Obvykle sděluji, kolik těch otázek bude - přesné číslo. Častokrát vyplynou různé otázky a postřehy z "pléna", z čehož se raduji, že to není mrtvé. Zkrátka představím svou metodiku, aby měli lidi přehled, kam to směřuje. Společná diskuse je pro nás velmi důležitá.

4) Když někdy v sobotní třídě žáci nereagují, nehlásí se, nic neříkají, tak jsem zažila, že učitel začal vyvolávat. (Samozřejmě, že počet návštěvníků třídy se pak může postupně snížit ještě více). Pokud se mi stalo, že mi žáci nereagovali, nikdy jsem to nepokládala za chybu žáků, chybu tématu nebo něčí chybu, ale jako chybu svoji. Pak je třeba provést doma analýzu, proč tomu tak bylo. Samozřejmě, že žáci jsou třeba nepřipravení, nebo nemají zájem, ale učitel je mocnou osobou, která ten zájem může vzbudit. Dobrý učitel dokáže i nezajímavý úkol nebo stále se opakující úkol přetavit ve studium Bible.

Na skupince nepůsobím ve vedení jako autorita ve smyslu já jsem tady king a teď vám to natřu. Kdepak. Pokládám své bratry a sestry za rovnocenné partnery, kteří mají dobré postřehy ze svého studia Bible a můžu se od nich něco přiučit. Také vědí něco, co nevím já, nebo představí svůj úhel pohledu, nad kterým jsem nikdy nepřemýšlela.

Těch principů je více, tady píšu jen takové ty hlavní, které u nás praktikujeme a které se mi osvědčily i v sobotní třídě.

A samozřejmě nejdůležitější je modlitba tak jako všude, aby to k něčemu bylo. Možná právě na základě modliteb mohou členové sobotní školy přinést do systému koncepce SŠ nový vítr, i když se to může jevit na první pohled beznadějně.

ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Výhoda společných materiálů v sobotní škole spočívá v tom, že každý dopředu ví a má možnost pročítat dané texty v širších souvislostech a ať přijede kamkoli ví o čem bude setkání. To ovšem nebrání tomu, aby společné studium bylo připraveno samostatně na čs unii v našich podmínkách. Neznamená to však, že téma musí být za každou cenu radikálně odlišné. Účastník setkání v sobotní škole není zaskočen a případně se může zeptat na to co ho během čtení doma napadlo. a mohou společně hledat řešení. Nemusí to být vyřešeno hned. Mohou si to nechat na příště, ale každý už zná otázku. Systém kde "učitel" až při setkání oznámí téma je nevhodný. Společné setkání nad Biblí nemá být vedeno náhodným stylem studia: "Doneste si Bible a něco budeme studovat". Tento styl vyhovuje těm, kteří chtějí ovládnout "pole". Více nebo méně často reagují rychle a využijí tématicky nepřipraveného setkání. Časově neohraničené setkání je únavné, postupně klesá pozornost. Dlouhá setkání mohou trpět mnohomluvností a to nemusí být "bez hříchu". Byl jsem účasten hodně setkání nad Biblí s vice různými "učiteli" a něco jsem odpozoroval a s tím se sdílím. Přednášející bych rozdělil do dvou hlavních skupin. Jedni skutečně umí seznamovat a předkládat evangelium a ti druzí se snaží učit ty druhé jen své vlastní doktríny.V sobotním setkání je možné, že dané společenství není nuceno být v jedné třídě, ale může nebo je rozděleno podle nějakých kriteriích.
To, že někde mají nebo měly napřed kázání a potom SŠ mohlo to být dáno malou účastí pokud byla napřed sobotní škola. Tyto pokusy většinou skončili nezdarem a došlo k návratu k původnímu pořadí. V našich společenství se stává někde více nebo míně tak trochu trendem chodit až na kázání.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Asi si nevzpomínám, že by někde oznámil učitel téma studia až při setkání nad Biblí. U nás na skupince to také tak neděláme. Každý ví, jaká kniha Bible a kapitola se studuje, aby nad tím mohl přemýšlet.

Ve sboru, kde v jedné třídě studovali Bibli, předem věděli, co se studuje. Ten jejich systém se mi líbil, a i jako náhodný host bych ho uvítala. Ten, kdo chtěl jít do klasické sobotní třídy, měl možnost.

Trend chození až na kázání jsem registrovala už před lety. Přemýšlím nad tím, že to má nějaký důvod, není to způsobeno jen nezájmem o biblické věci. Je dobré se lidí ptát, proč nechodí. Odpovědi se mohou týkat i samotných úkolů, jejich témat. Nebo stylu vedení sobotní třídy. Pamatuji si, jak jeden člen učiteli řekl, že jestli bude vyvolávat, už nepřijde. Ale taková zpětná vazba, bych řekla, je spíše výjimkou. Nevím. Pokud se to má někam posunout, někdo se musí zeptat a někdo musí dát zpětnou vazbu. Ale třeba už se to děje, nemám detailní přehled.

Je dobré, když nám do těch našich konceptů, plánování, organizace má ještě prostor promlouvat Duch svatý. V tom případě by mi ani náhlý nápad učitele studovat Bibli nevadil.

ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Štúdium úlohy sobotnej školy

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Všeobecně ve společnosti je stálo dost lidí pohodlných přemýšlet. Nutně to vede k přijetí myšlenek těch kteří myslí za ně. Většina více nebo méně sáhne po tom co rezonuje s jeho myslí. Tento trend je žel ve všech církvích.
Práce Ducha Svatého vždy "voní" spasením pouze z milosti a tečka.
Změna v myšlení člověka začíná obnovením lidského vztahu k Bohu. Narušení tohoto vztahu je představeno v příběhu Adama a Evy. K obnovení musí dojít na straně člověka, nikoliv na straně Boha.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný