Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne

Založte diskusiu o kázni, ktorú ste si vypočuli. (Bolo by dobre, ak by názov obsahoval meno kazateľa a názov kázne, príp. dátum a miesto, kde bola prednesená. Dôležité je, aby bol v príspevku uvedený aj odkaz, kde sa dá kázeň vypočuť - archív na zborových stránkach, youtube, vimeo, ...)
mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne

Jan 14,6 Ježíš mu odpověděl: "Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.

Krásný text, které jsme už tak často četli, často nad ním uvažovali. Dnes již víme, co znamená cesta, pravda i život. Závěr textu je často chápán různě.

Co znamená přicházet k Bohu našemu nebeskému Otci jen skrze Ježíše Krista?

Nejprve je třeba si uvědomit prostředí a situaci ve které Pán Ježíš svůj výrok pronesl. U Židů bylo obvyklé, že vše, co učil rabbi (učitel, znalec zákona) své žáky (posluchače), bylo to, co si měli zapamatovat, naučit, podle toho se chovat.

Jeho posluchači, apoštolové, si byli vědomi, kdo je Ježíš, Syn Boží, Mesiáš, předpovězený zachránce, poslaný od Boha. Ani na okamžik o tom nepochybovali.

Velké Boží dílo na záchranu padlého člověka pro Boží království mělo své vyvrcholení v poslání Mesiáše v osobě Ježíše. Přestože Pán Ježíš tři krát předpověděl způsob svého odchodu, žádný z nich tomu v době po poslední večeři úplně nerozuměl. Neznali podrobnosti událostí, které se teprve stanou. Jejich plné pochopení nastalo až po Letnicích.

Některé další texty nám to mohou poněkud přiblížit. Jan 6,35 „Ježíš jim řekl: "Já jsem chléb života; kdo přichází ke mně, nikdy nebude hladovět, a kdo věří ve mně, nikdy nebude žíznit.“ Jan 6, 53 „Ježíš jim řekl: "Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.

54 Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den.

55 Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. 56 Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.“ Nikoho nenapadne brát tato slova doslova a chápeme, že se jedná o přirovnání – tak jako chléb slouží k nasycení těla, chléb života podobně jako tělo a krev Ježíše Krista je život, jeho učení, vzor života a slov, která vedou k Bohu. Nebo Jan 10,9 „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.“ Opět nikdo si to nebude vykládat, že Pán Ježíš bude skutečné dveře, ale v přeneseném významu bude svým životem, učením, vztahem k svému Otci a k lidem vzorem, kterým se budou měřit ti, kteří chtějí vejít k Otci. Jan 8,51 “Amen, amen, pravím vám, kdo zachovává mé slovo, nezemře navěky." Poslední text byl napsán až po všech událostech a Letnicích. 2 Janův 1:9 „Kdo zachází dál a nezůstává v učení Kristovu, nemá Boha; kdo zůstává v jeho učení, má i Otce i Syna.“

Doplním poznámku. V tomto textu je vyjádřeno i to, co v mnoha jiných textech, že život a učení Ježíše Krista je JEDINÁ CESTA K BOHU. Tvrzení některých také teologů a představitelů církví po II. Vatikánském koncilu, že existuje více cest k Bohu je tím naprosto vyvrácené.

Vrátíme se k poslední části úvodního textu „Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne.“ Problém porozumění je v řeckém slovíčku DIA. V naší mluvě zpravidla považují lidé slovíčko SKRZE jakoby „prostřednictvím, za pomoci“. Správně je překlad „přes, naproti, průnikem nebo průhledem přes něco“ jako například „pohledem přes filtr“. (Např. „snáze projde velbloud skrze ucho jehly…..“). Je zřejmé, že to není o velbloudu, který použije ucho jehly, ale ucho jehly je tím rozměrem, kterým by měl velbloud projít. Podobně Pán Ježíš vyjádřil, že kdo chce přijít k Otci, musí k Němu přijít v podobě Ježíše Krista tzn. ve smýšlení, učení, jednání a způsobu života podobném Ježíši Kristu. Pán Ježíš řekl: „Cokoliv byste prosili Otce ve jménu mém“ (to není pouhé vyslovení jména, ale v duchu a vztahu jako Ježíš). Náš nebeský Otec, kdo přijde k němu se stejným smýšlením jako Ježíš, přijímá naše prosby podobně jako by je vyslovil sám Pán Ježíš.

Slova nemohou vyjádřit velikost a význam osobnosti Ježíše Krista pro náš život. Příslib zachránce byl dávno předem určeným a předpovězeným záměrem. Od raných dob pádu člověka, byl beránek předobrazem živé oběti, vírou a nadějí Židů v Mesiáše. Satan se často snažil ho odstranit, až se mu to podařilo v podobě židovské elity za pomoci Římanů, protože se cítili ohroženi ve své moci a postavení. Na druhé straně Ježíš měl tu moc se osvobodit, měl moc zničit své nepřátele, ale přesto to neudělal a prosil svého Otce, aby mu dal sílu, aby nepodlehl své bolesti a bezmoci a naplnil vůli svého Otce. Svou smrtí dokázal, že poslušnost k Bohu, naplněním lásky k svému Otci splněním jeho vůle a lásky k lidem, pro které přišel otevřít cestu do nebeského království zvítězil nad smrtí. Za to byl vzkříšen, jako první člověk v novém těle, a dostal veškerou moc na nebi a na Zemi, aby připravil každého, kdo k Němu přijde, každého, který chce jít jeho cestou, následovat svého Mistra, jako On splnit Boží vůli a dokázat podobně jako Ježíš svou lásku k Bohu a k lidem. Jan 11, 25 Ježíš jí řekl: "Já jsem vzkříšení i život. Kdo věří ve mne, i kdyby umřel, bude žít“. To přeji vám všem.

Kurt Müller

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Tučně jsem zvýraznil větu, která je v celé šíři článku jedinečná v představení myšlení pisatele. Mě tam chybí podstatná myšlenka, která provází evangelia v Bibli. Takto je to ve své podstatě "Evangelium podle Kurta Müllera".


"...............................155 Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. 56 Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.“ Nikoho nenapadne brát tato slova doslova a chápeme, že se jedná o přirovnání – tak jako chléb slouží k nasycení těla, chléb života podobně jako tělo a krev Ježíše Krista je život, jeho učení, vzor života a slov, která vedou k Bohu. Nebo Jan 10,9 „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.“ Opět nikdo si to nebude vykládat, že Pán Ježíš bude skutečné dveře, ale v přeneseném významu bude svým životem, učením, vztahem k svému Otci a k lidem vzorem, kterým se budou měřit ti, kteří chtějí vejít k Otci. Jan 8,51 “Amen, amen, pravím vám, kdo zachovává mé slovo, nezemře navěky." Poslední text byl napsán až po všech událostech a Letnicích. 2 Janův 1:9 „Kdo zachází dál a nezůstává v učení Kristovu, nemá Boha; kdo zůstává v jeho učení, má i Otce i Syna.“..............."

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Nikdo nepřijde k Otci než skrze mne

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

ambassador napísal: 25 Júl 2020, 07:21 Tučně jsem zvýraznil větu, která je v celé šíři článku jedinečná v představení myšlení pisatele. Mě tam chybí podstatná myšlenka, která provází evangelia v Bibli. Takto je to ve své podstatě "Evangelium podle Kurta Müllera".


"...............................155 Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj. 56 Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.“ Nikoho nenapadne brát tato slova doslova a chápeme, že se jedná o přirovnání – tak jako chléb slouží k nasycení těla, chléb života podobně jako tělo a krev Ježíše Krista je život, jeho učení, vzor života a slov, která vedou k Bohu. Nebo Jan 10,9 „Já jsem dveře. Kdo vejde skrze mne, bude zachráněn, bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.“ Opět nikdo si to nebude vykládat, že Pán Ježíš bude skutečné dveře, ale v přeneseném významu bude svým životem, učením, vztahem k svému Otci a k lidem vzorem, kterým se budou měřit ti, kteří chtějí vejít k Otci. Jan 8,51 “Amen, amen, pravím vám, kdo zachovává mé slovo, nezemře navěky." Poslední text byl napsán až po všech událostech a Letnicích. 2 Janův 1:9 „Kdo zachází dál a nezůstává v učení Kristovu, nemá Boha; kdo zůstává v jeho učení, má i Otce i Syna.“..............."
Co ti na té tučné větě, kterou jsi zvýraznil není jasné?
Jaká myšlenka ti tam chybí? Jen připomínám, že to je zamýšlení co znamená "skrze mne".
...Takto je to ve své podstatě "Evangelium podle Kurta Müllera".

Ani ap. Pavel nehlásal jen Kristovo evangelium, ale často to svoje evangelium, když ho nazýval povýšeně mé evangelium...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 28 neregistrovaných