Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Táto sekcia je určená pre vaše vlastné práce. Možno občas dáte na papier zaujímavú úvahu založenú na vašom vlastnom štúdiu Biblie a radi by ste sa nimi podelili ... Tu je ten priestor.
log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Ja som muž, čo videl útrapy pod palicou jeho prchkosti. Bol som to ja, ktorého hnal a viedol temnotou bez svetla. Len proti mne neustále vystieral a obracal svoju ruku. Spôsobil chradnutie môjho tela i kože, polámal mi kosti. Nastavil mi jed a obklopil ma útrapami. Do temnôt ma posadil, ako tých, čo sú dávno mŕtvi. Vystaval okolo mňa múr, takže nemôžem vyjsť, zaťažil moje okovy. Aj keď kričím a volám o pomoc, marí moju modlitbu. Kameňmi zatarasil moje cesty, moje chodníky rozvrátil. Pre mňa je striehnucim medveďom, levom v úkryte. Odviedol ma z mojich ciest, roztrhal a spustošil ma. Napol svoj luk a postavil ma ako terč pre svoj šíp. Do mojich obličiek vystrieľal šípy svojho tulca. Bol som na posmech celému môjmu ľudu, hanlivou piesňou každý deň. Nasýtil ma trpkosťami, napojil ma palinou. Zuby mi vylámal kameňom, zatlačil ma do prachu. Moju dušu si odohnal z pokojného života, zabudol som na šťastie. Povedal som: Zanikol môj lesk aj moja nádej od Hospodina. Rozpomeň sa na moje trápenie a blúdenie, na palinu a jed. Moja duša si to ustavične pripomína a klesá. Na toto si však upriamim srdce a na toto budem čakať, na prejavy Hospodinovej milosti, že neprestávajú, že sa nekončia dôkazy jeho zľutovania. Každé ráno sú nové, nesmierna je tvoja vernosť. Môj podiel je Hospodin, vraví moja duša, preto budem čakať na neho. Dobrý je Hospodin voči tým, čo v neho dúfajú, voči duši, ktorá ho hľadá. Dobré je v tichosti čakať na Hospodinovu pomoc. Dobré je pre muža, ak nesie jarmo od svojej mladosti. Nech sedí sám a mlčí, keď mu ho nasadil. Nech do prachu položí svoje ústa, azda je ešte nádej. Nech nastaví líce tomu, kto ho bije, nech sa nasýti potupou. Veď Pán nezavrhuje naveky, ak zarmúti, zľutuje sa vo svojej veľkej láske, pretože neponižuje a nezarmucuje ľudských synov z rozmaru. Keď niekto nohami šliape po všetkých väznených v zemi, keď sa prekrúcajú ľudské práva pred tvárou Najvyššieho, keď sa krivdí človeku pri jeho súdnom spore, či to Pán nevidí? Kto niečo povie a stane sa bez toho, aby Pán rozkázal? Nevychádza z úst Najvyššieho dobré i zlé?

Laco
Príspevky: 143
Dátum registrácie: 25 Jan 2017, 19:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa Laco »

log napísal: 10 Jan 2018, 19:26 Dobrý je Hospodin voči tým, čo v neho dúfajú, voči duši, ktorá ho hľadá. Dobré je v tichosti čakať na Hospodinovu pomoc.
Ďakujem.

ambassador
Príspevky: 2534
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Uvedená pasáž je z Bible, Pláč Jeremiášův 3 kapitola 1 - 38.
Je to zkušenost proroka, který poukazuje na Boží svrchovanost.
Není to o svévolném, tvrdém a nelítostném Bohu.
Přes všechny trpké prožitky ve svém životě pro Slovo Hospodinovo,
které věrně tlumočil, představuje Boha velmi kladně.
Tuto knihu je potřeba číst v návaznosti na proroctví Jeremiáše.
Současně ve své zkušenosti na sobě ukazuje dále na zkušenost židovského národa.

Laco
Príspevky: 143
Dátum registrácie: 25 Jan 2017, 19:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa Laco »

ambassador napísal: 10 Jan 2018, 22:06Není to o svévolném, tvrdém a nelítostném Bohu.
Možno táto pasáž nie ale v Biblii je mnoho príkladov kde Boh nemá zľutovanie.

ambassador
Príspevky: 2534
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Laco napísal: 17 Jan 2018, 22:00
ambassador napísal: 10 Jan 2018, 22:06Není to o svévolném, tvrdém a nelítostném Bohu.
Možno táto pasáž nie ale v Biblii je mnoho príkladov kde Boh nemá zľutovanie.
V tom případě je dobré a žádoucí uvést místo v Bibli, kde se taková myšlenka nachází.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

ambassador napísal: 18 Jan 2018, 13:10
Laco napísal: 17 Jan 2018, 22:00
ambassador napísal: 10 Jan 2018, 22:06Není to o svévolném, tvrdém a nelítostném Bohu.
Možno táto pasáž nie ale v Biblii je mnoho príkladov kde Boh nemá zľutovanie.
V tom případě je dobré a žádoucí uvést místo v Bibli, kde se taková myšlenka nachází.
Nasepkam Lacovi: Zeby vtedy ked utopil v studenej vode vsetkych ludi a vsetky zvierata tejto planety ? Ok, do desat ich prezilo, aby sme boli fairovi.

ambassador
Príspevky: 2534
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

log napísal: 18 Jan 2018, 15:05
ambassador napísal: 18 Jan 2018, 13:10
Laco napísal: 17 Jan 2018, 22:00
ambassador napísal: 10 Jan 2018, 22:06Není to o svévolném, tvrdém a nelítostném Bohu.
Možno táto pasáž nie ale v Biblii je mnoho príkladov kde Boh nemá zľutovanie.
V tom případě je dobré a žádoucí uvést místo v Bibli, kde se taková myšlenka nachází.
Nasepkam Lacovi: Zeby vtedy ked utopil v studenej vode vsetkych ludi a vsetky zvierata tejto planety ? Ok, do desat ich prezilo, aby sme boli fairovi.
Na základě čeho usuzuješ, že potopa je dokladem toho, že Bůh nemá slitování?
1P 3:20: "............kteří kdysi neuposlechli, když Boží trpělivost ve dnech Noemových vyčkávala,......."
Když Bůh nabízí záchranu, to není o slitování? Když nenastoupím do "záchranného člunu", čí je to vina?
Když pohrdnu nabídkou, znamená to, že "Dárce záchrany" nemá slitování?
Výpověď v příběhu potopy je více slitovná než je možné vůbec pochopit. Ta výpověď je více teologická
než historická. Jinými slovy teologická výpověď má větší hodnotu a je nadřazena historii.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

ambassador napísal: 19 Jan 2018, 05:17 Ta výpověď je více teologická
než historická. Jinými slovy teologická výpověď má větší hodnotu a je nadřazena historii.
Tak to je jedine na com sa zhodneme ) Teologia tu hovori, v Bohu po case "zovrela krv" a "praskli mu nervy" a tak vyhladil celu zem (predpokladam ze v starovekom jazyku sa tu mysli asi povodie nejakej rieky niekde v mezopotamii alebo vyliatie mora na pevninu ?). Petrova interpretacia je uz trochu inde. No v Genesis najprv Boh olutoval, ze cloveka stvoril a potom zase olutoval, ze ho vyhladil. Proste "horuca hlava", ale to je mi sympaticke.

Hospodin videl, že ľudská zloba na zemi je veľká a všetko zmýšľanie ľudského srdca je ustavične naklonené len k zlu. Hospodin oľutoval, že utvoril človeka na zemi a cítil v srdci bolesť. Hospodin povedal: Človeka, ktorého som stvoril, vyhubím z povrchu zeme; počnúc človekom až po dobytok, plazy a nebeské vtáctvo, lebo ľutujem, že som ich utvoril. Ale Noach našiel u Hospodina milosť.
....
Voda tak veľmi stúpala nad pevninou, že zatopila všetky vysoké vrchy pod šírym nebom. O pätnásť lakťov prevyšovala voda vrchy, ktoré pokryla. Zahynuli všetky tvory, ktoré sa pohybovali po zemi, vtáctvo, dobytok, divá zver, plazy, ktoré sa hýbali po zemi, i všetci ľudia. Z toho, čo bolo na suchej zemi, zahynulo všetko, čo malo v nozdrách dych života. Boh zahubil všetky bytosti, čo boli na povrchu zeme: ľudí, dobytok, plazy a nebeské vtáctvo. Všetko bolo vyhubené zo zeme, ostal iba Noach a to, čo bolo s ním v korábe. Voda ovládala zem stopäťdesiat dní.
...
Potom Noach postavil oltár Hospodinovi, vzal zo všetkého čistého dobytka i z čistých vtákov a priniesol spaľované obety na oltár. Hospodin pocítil príjemnú vôňu a povedal si: Už nikdy pre človeka neprekľajem zem, lebo zmýšľanie ľudského srdca je od mladosti náklonné na zlé. Preto už nikdy nevyhubím všetky živé bytosti, ako som to urobil.

ambassador
Príspevky: 2534
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

To je lidský způsob jednání, který není možné přisoudit Bohu. Potíž je v tom, že naše lidská interpretace a chápání příběhů Bible, může být protichůdné a nemusí vystihnout záměr pisatelů Bible. Příběhy v Bibli jsou převzaty z tradování z dob ještě "dříve" dřívějších. Lidské výrazy-slova nejsou schopna dokonale postihnout Boha-duchovní Bytost. K tomu jsou použity příběhy na této a z této země. "Pisatel" zakomponuje tradovaný příběh do Bible s cílem oslovit izraelskou komunitu proto, aby pomoci tradice poukázal na jedinečného Boha, který je jiný. Bůh nestvořený, nadčasový, vševládný. Bůh, který nemá konkurenci, patří pod jeho pravomoc dobro i zlo. Ve vesmíru není místo, kde by mělo své místečko zlo a tam si neomezeně vládlo. Pro někoho může mít zlo své vládce, kteří mohou konkurovat Bohu-Stvořiteli. To je představa, která muže mít zdánlivě podporu ve vytržených textech z Bible. Bible představuje Boha-Stvořitele ve svém příběhu, jako toho, který není zaskočen a má vždy východisko ve všech situacích, byť se "musí" dívat na utrpení svého stvoření.
Celistvost Bible je tedy v tom, že představuje Boha zcela odlišně a radikálně od pohanských bohů.
Čtenář Bible může s odstupem od "obrazu příběhů Bible" spatřit skutečný obraz Jedinečného, Milosrdného, Stvořitele a Spasitele. Krása obrazu se vyjeví jen v odstoupení do patřičné vzdálenosti v niž detaily splynou v celek a odhalí záměr malíře.
Teologická výpověď nemusí nutně znamenat odsouzení historicity příběhu.

log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Boh je Laska. Vznetliva, ziarliva a zranujuca.

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Biblia je fascinujuca kniznica a najvzrusujucejsie pribehy su prave v jej opominanych knihach. Casd sa vsak na rozdiel od inych cirkvi nevyhyba ani tymto kniham a jej vdacim za to ze mi otvorila tieto nove obzory. Casd dokonca velmi podrobne studuje a podporuje vsetkych, z coho si ja este aj dnes uz ako ateista beriem inspiraciu, v studiu tychto knih. Ako napriklad, vzrusujuci pribeh o tom, ako Boh rafinovane vyzrel na neverneho Achaba. Pribeh plny zvratov a falosnych a pravych prorokov, ktori vytvaraju taky chaos az nakoniec uz vobec skoro nikto nevie kto koho a preco poslal prorokovat. No Bozi rafinovany plan (paradoxne skoro prekazeny "pravym" prorokom, ktory prezradi "falosnych" prorokov paradoxne zoslanych od Boha) predsa len, ako vzdy, vyjde a nahodny sip trafi Achaba aj ked sa pokusal schovat.


Keď sa Omri uložil k svojim predkom, pochovali ho v Samárii. Po ňom sa stal kráľom jeho syn Acháb. Omriho syn Acháb sa stal v tridsiatom ôsmom roku vlády judského kráľa Asu kráľom nad Izraelom. Omriho syn Acháb panoval v Samárii nad Izraelom dvadsaťdva rokov. Omriho syn Acháb konal to, čo bolo zlé pred Hospodinom, a to viac než všetci jeho predchodcovia. Nestačilo mu, že chodil v hriechoch Nebátovho syna Jarobeáma, ale si vzal za ženu Izebel, dcéru Etbaala, kráľa Sidončanov, a chodieval slúžiť Baalovi a uctieval ho. Pre Baala zriadil oltár v Baalovom dome, ktorý postavil v Samárii.

...
(Judsky kral) Jošafát mal nesmierne bohatstvo a slávu. Zošvagril sa s Achábom. Po niekoľkých rokoch zišiel k Achábovi do Samárie. Acháb obetoval na jeho počesť a pre jeho sprievod množstvo oviec a dobytka. Pritom ho navádzal na výpravu proti Ramót-Gileádu. Izraelský kráľ Acháb sa spýtal Jošafáta, judského kráľa: Pôjdeš so mnou proti Ramót-Gileádu? Ten mu povedal: Ja rovnako ako ty, môj ľud ako tvoj ľud, pôjdeme spolu do vojny. Jošafát však navrhol izraelskému kráľovi: Spýtaj sa najprv na Hospodinovo slovo. Nato izraelský kráľ zhromaždil prorokov, spolu štyristo mužov, a spýtal sa ich: Máme ísť do boja proti Ramót-Gileádu alebo to nechať tak? Povedali: Choď, Boh ho vydá do moci kráľa.
Jošafát sa však spýtal: Nie je tu ešte nejaký Hospodinov prorok, na ktorého by sme sa obrátili o radu? Izraelský kráľ povedal Jošafátovi: Je tu ešte jeden, prostredníctvom ktorého by sme sa mohli dopytovať Hospodina. Ja ho však nenávidím, lebo mi neprorokuje nič dobré, ale vždy len zlé. Je to Jimlov syn Micha. Jošafát poznamenal: Nepatrí sa tak kráľovi hovoriť. Nato si izraelský kráľ zavolal jedného dvorana a prikázal mu: Priveď hneď Jimlovho syna Michu. Izraelský kráľ a judský kráľ Jošafát sedeli každý na svojom tróne zaodiati v kráľovskom rúchu. Sedeli na humne pri vchode do Samárijskej brány a všetci proroci pred nimi prorokovali. Kenaanov syn Cidkija si zhotovil železné rohy a volal: Takto vraví Hospodin: Nimi budeš klať Sýrčanov, kým ich nezničíš. Tak prorokovali všetci proroci: Vyraz proti Ramót-Gileádu. Budeš mať úspech, lebo Hospodin ho vydá do moci kráľa. Posol, ktorý šiel po Michu, ho prehováral: Predpovede prorokov sú jednoznačne pre kráľa priaznivé. I tvoja predpoveď musí znieť ako jedného z nich. Predpovedaj úspech. Micha však povedal: Akože žije Hospodin, budem hovoriť len to, čo mi povie môj Boh.Keď prišiel ku kráľovi, ten sa ho spýtal: Micha, máme sa pustiť do boja proti Ramót-Gileádu, alebo to nechať tak? Odpovedal: Choďte a budete mať úspech, padnú vám do rúk. Kráľ ho však zahriakol: Koľkokrát ťa mám zaprisahať, aby si mi v Hospodinovom mene hovoril iba pravdu? Ten na to: Videl som všetok Izrael rozptýlený po vrchoch ako ovce bez pastiera. Hospodin povedal: Tí nemajú pána! Každý sa môže pokojne vrátiť domov. Izraelský kráľ povedal Jošafátovi: Nevravel som ti, že mi nebude prorokovať nič dobré, ale zlé? Ten však pokračoval: Preto čujte slovo Hospodina: Videl som Hospodina sedieť na tróne a celé nebeské vojsko mu stálo po pravici i ľavici. Hospodin sa spýtal: Kto navedie izraelského kráľa Achába, aby šiel na výpravu a pri Ramót-Gileáde padol? Odzneli rôzne návrhy. Tu predstúpil akýsi duch, zastal si pred Hospodinom a povedal: Ja ho navediem. Hospodin sa spýtal: Čím? Odpovedal: Pôjdem a stanem sa lživým duchom v ústach všetkých jeho prorokov. Povedal: Tebe sa ho podarí naviesť. Choď a urob to! Ako vidno, Hospodin vložil teraz lživého ducha do úst týchto tvojich prorokov, kým on sám ti predpovedá nešťastie. Tu pristúpil Kenaanov syn Cidkija, udrel Michu po líci a povedal: Kam odišiel odo mňa Hospodinov duch, aby hovoril s tebou? Micha odpovedal: To uvidíš, keď budeš pobehávať z izby do izby, aby si sa skryl. Izraelský kráľ prikázal: Chopte sa Michu a odveďte ho späť k veliteľovi mesta Amónovi a k princovi Joášovi. Zahláste: Takto prikazuje kráľ: Strčte ho do žalára a chovajte ho najnutnejšou dávkou chleba a vody, kým sa šťastne nevrátim. Micha však povedal: Keby si sa šťastne vrátil, nehovoril skrze mňa Hospodin. Pritom dodal: Čujte to všetci ľudia! Keď sa izraelský kráľ a judský kráľ Jošafát vypravili proti Ramót-Gileádu, navrhol izraelský kráľ Jošafátovi: Pustím sa do boja v prestrojení, ty si však svoj odev ponechaj. Izraelský kráľ sa prestrojil a tak šli do boja. Sýrsky kráľ prikázal veliteľom svojich bojových vozov: Neútočte proti nízko či vysoko postavenému, ale jedine proti izraelskému kráľovi. Keď zbadali velitelia bojových vozov Jošafáta, mysleli si, že je to izraelský kráľ a zaútočili proti nemu. Vtedy Jošafát skríkol, Hospodin mu pomohol a Boh ich odpútal od neho. Len čo zbadali velitelia bojových vozov, že to nie je izraelský kráľ, nechali ho tak. Tu ktosi len tak voslep vystrelil z luku a zasiahol izraelského kráľa medzi spojovacie remence a brnenie. Ten prikázal vozatajovi: Obráť sa a vyvez ma z bojiska, lebo som ranený. V ten deň sa boj proti Sýrčanom zostril, takže izraelský kráľ musel zostať vo voze až do večera a pri západe slnka skonal.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný