Co když je to jinak?

Táto sekcia je určená pre vaše vlastné práce. Možno občas dáte na papier zaujímavú úvahu založenú na vašom vlastnom štúdiu Biblie a radi by ste sa nimi podelili ... Tu je ten priestor.
ambassador
Príspevky: 2599
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Co když je to jinak?

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Ježíš a tradice.
Z evangelií vystupuje zajímavý obraz Ježíše Krista. Jeho přístup k lidem je inspirativní a hodný následování. Ježíš se nechoval k lidem systémem "jediné šablony". Jednotlivá setkání s lidmi různého typu dávají možnost hlubšího vhledu do působení Ježíše Krista.
Když se zaměříme na některé příběhy v nichž dochází ke "střetu" s tradicí, pak se v nich také někdy jeví, že Ježíš se v některých případech nevyhraňuje vůči dané tradici, jednoduše řečeno to v konkrétním případě neřeší. Nesnažme se to tedy dělat za něj.
První příběh, který mě oslovil se odehrává v prostředí u rybníka Bethesda Jan 5 kapitola Zajímavé je, že nezačíná výkladem nebo sporem o tom jestli vodu "čeří" anděl a nebo je to jen přírodní úkaz, prostě to v daném případě nepokládá za důležité. Neřeší jestli je to "po našem" biblické nebo nebiblické. Vůbec se tomu nevěnuje a jde ihned k věci a tou je potřeba dlouhodobě nemocného konkrétního jedince. V tom samém příběhu je navíc ještě střet s tradičním chápání soboty a tento projev obhájců a napravovatelů biblických pořádků ukazuje v čem může být pouhá snaha bez moudrosti prohnilá.
Tento postoj svědčí o potřebě přehodnotit naši lidskou snahu zaměřující se na potírání tradice. Na první pohled se jeví, že je potřeba "bojovat" proti něčemu co považujeme za tradici - něčemu co by mělo být jinak. Kristův příklad nám může posloužit k zaměření se přednostně na potřeby člověka. Vstoupit tedy aktivně pro nikoliv proti jedinci.
Druhý vhled do Ježíšovi veřejné činnosti může být v použití ilustračního tradovaného příběhu o boháči a Lazarovi Luk. 16 kapitola. Kristus jej použije bez problému jen proto, aby zdůraznil tu dělicí nepřekonatelnou propast. Neřeší tedy existenci pekla, jak by jsme si mysleli, že by měl postupovat. I tento jeho výkladový postup nám může pomoci řešit jádro myšlenek a opouštět "pojídání obalů" do nichž je často zabalena hlavní myšlenka.
Úzkoprsá strohost ke všemu k vůli jakési čistotě nás může zavést daleko od metody, kterou používal Kristus. ON sám se stýkal s lidmi na okraji, hříšnými, spodinou...... Zřejmě proto do své učednické dvanáctkové skupiny povolal tak různorodou směs lidí. Přednostně zachraňoval, uzdravoval aniž měl potřebu zabývat se jestli je to správné nebo nesprávné místo, ani jak se to vlastně děje. Jinými slovy řečeno: Kristus upřednostnil potřebu člověka před potřebou výkladu.
Je to jen náznak toho, že to může být jinak než nám bylo říkáno. Vždy je ale nutno respektovat text před danou pasáží a také pokračující text za konkrétním oddílem. Tím je možné vyhnout se zbytečným sporům a zavádějícím rádoby pravdám.
Jak je to s tebou ve styku s lidmi? Zaměřuješ se na nějaký dle tebe správný výklad před potřebou člověka? Výklad má svůj smysl, pokud je na správném místě, ve správném čase a k potřebné skupině lidí. Z Kristových setkání s lidmi se správný výklad nejvíce týkal těch co "Bibli" předkládali a vykládali.
Jak trefně to hodnotí podobenství v ev. Mat. 25, 31 - 46 "Jedni sloužili a ti druzí se zaměřili na "výklad"".
Výsledek je zřejmý a nezpochybnitelný.

Mat. 11, 28 Pojďte ke mně všichni, kteří těžce pracujete a jste přetíženi, a já vám dám odpočinek. 29 Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorný v srdci; a naleznete odpočinutí svým duším. 30 Vždyť mé jho je příjemné a mé břemeno je lehké.“


log
Príspevky: 1712
Dátum registrácie: 06 Nov 2017, 06:51
Kontaktovať používateľa:

Re: Co když je to jinak?

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

ambassador napísal: 11 Máj 2019, 06:36 První příběh, který mě oslovil se odehrává v prostředí u rybníka Bethesda Jan 5 kapitola Zajímavé je, že nezačíná výkladem nebo sporem o tom jestli vodu "čeří" anděl a nebo je to jen přírodní úkaz, prostě to v daném případě nepokládá za důležité. Neřeší jestli je to "po našem" biblické nebo nebiblické. Vůbec se tomu nevěnuje a jde ihned k věci a tou je potřeba dlouhodobě nemocného konkrétního jedince.
Ak Jan hovori, ze vodu ceril anjel, na zaklade coho to spochybnujes ? Na zaklade sucasnej fyziky ? Ohybas pribeh svojim vlastnym svetonazorom namiesto toho aby si prijal prosty fakt, ze co naozaj autor napisat chcel, to aj naozaj napisal.
ambassador napísal: 11 Máj 2019, 06:36 Druhý vhled do Ježíšovi veřejné činnosti může být v použití ilustračního tradovaného příběhu o boháči a Lazarovi Luk. 16 kapitola. Kristus jej použije bez problému jen proto, aby zdůraznil tu dělicí nepřekonatelnou propast. Neřeší tedy existenci pekla, jak by jsme si mysleli, že by měl postupovat. I tento jeho výkladový postup nám může pomoci řešit jádro myšlenek a opouštět "pojídání obalů" do nichž je často zabalena hlavní myšlenka.
I v druhom pripade autor napisal presne to, co napisat chcel. Viem ze Tebe sa myslienka o pekle nepaci, sucasny clovek vie, ze cosi take neexistuje, ale nema zmysel do pribehu tlacit presvedcenie, ze to vedel i autor.

Je evidentne ze Jan pisal uprimne SVOJ NAZOR na veci, svoje videnie sveta. Preco mu ho upierat?
Zial taky harmonizacny, cenzursky pristup k Pismu maju vsetci veriaci post14544.html#p14544 preto sa nikdy poriadne nedozvedia, co autori skutocne napisali a chceli napisat.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot] a 2 neregistrovaní