3. Adventizmus - jarmo otroctva

V tejto sekcii budeme postupne uverejňovať jednotlivé časti uvedenej knihy. D. M. Canright (1840 - 1919) bol dlhoročným aktívnym členom cirkvi adventistov, a tiež blízkym spolupracovníkom manželov Whiteovcov.
admin
Administrátor
Príspevky: 106
Dátum registrácie: 01 Jan 2015, 23:53
Kontaktovať používateľa:

3. Adventizmus - jarmo otroctva

Neprečítaný príspevok od používateľa admin »

ADVENTIZMUS - JARMO OTROCTVA

Ľudí k učeniu adventistov siedmeho dňa zväčša priťahuje strach. Strach z toho, že budú zatratení, ak odmietnu. Keď už sú v ňom, snažia sa cítiť šťastní, ale len veľmi málo z nich naozaj šťastných je. Veľká skupina inteligentných adventistov je plná pochybností a obáv, je u nich citeľná túžba po niečom, čo nenachádzajú a preto sú nešťastní. Mnohí z ich služobníkov prešli rovnakými skúškami ako ja a desiatky z nich ich opustili podobne ako ja, zatiaľ čo iní sa utvrdili v ich učení a zostali pri nich.
James White mal sám pochybnosti. Pani Whiteová o ňom hovorí: "Mal by si stanoviť pravidlo, že nebude hovoriť o neistote alebo skľúčenosti."
"Môj manžel sa venoval tejto temnote tak dlho tým, že sa zaoberal nešťastnou minulosťou, že má len málo sily na ovládanie svojej mysle." Svedectvá, zväzok III, strany 96, 97.
Samotnú pani Whiteovú, ako by sa dalo očakávať, trápi nedôvera.
Hovorí: "V noci som budila svojho manžela so slovami: 'Ja sa bojím, že sa stanem neveriacou“ Svedectvá, zväzok I, strana 597.
Takmer všetci ich služobníci mali svoje časy skúšok, rovnako ako ja, keď prestali kázať a venovali sa inej práci, ako sme videli.

Odcitujem niekoľko slov z prijatých listov: "V mojich skúsenostiach som mal veľa šedých dní, kvôli týmto pochybnostiam ... Raz som sa rozhodol, že sa musím riadiť vlastným úsudkom v týchto veciach, ale keď prišiel čas, nátlak bol taký silný, že som sa snažil presvedčiť sám seba, že som sa mýlil ... Skutočnosť je taká, že som jednoducho nešťastný ... Zdá sa mi to ako hrozná vec, keď sa vyberiem smerom, ktorý spôsobí, že sa na teba všetci milovaní priatelia tohto sveta budú pozerať ako na človeka, ktorý upadol do nemilosti a tak som tu spútaný týmito reťazami.“
Ďalší píše: "Zdá sa mi, že názory adventistov siedmeho dňa sú také ťaživé, že ma rozdrvia. Sú jarmom otroctva, pod ktorým nemôžem obstáť. Napriek tomu chcem mať pravdu."
Ďalší kazateľ, D. H. Lamson, píše: "Ako môžem povedať, že som na správnom mieste, keď sa okovy kujú pre väčšinu neochotných údov! ... V akom nešťastí sa nachádzame, ako ľudia! Ako sme nešťastní! A nie je žiadna úľava?"
A ešte iný schopný služobník W. C. Gage, mi píše: "Naši služobníci a aj ľudia, sa stávajú denomináciou pokrytcov, pretože sa otrocky boja vyjadriť úprimný názor o viere… Som chorý a skľúčený. . . . Nemám už dôveru a čakám len ako to skončí."
Ďalší, Uriah Smith, píše: "Existuje obava zo slobodného myslenia a slobodnej diskusie. Pokiaľ je to tak, je to pre nás hanba a potupa."

A predsa títo bratia túto záležitosť nejakým spôsobom zaplátajú a pokračujú ďalej, akoby sa nič nestalo. Je mi ich ľúto, lebo sám som prešiel presne takou istou skúsenosťou.
A iný píše: "Želám si, aby som nikdy nepočul hlásanie adventného učenia. Predtým viem, že som sa tešil z Božieho požehnania. Nebol som znepokojený doktrínou. . . . Myslím si, že som mal vtedy na iných určitý dobrý vplyv, ale obávam sa, že moja zmena viery mala zlý vplyv na moje deti."
Je zvláštne, že práve títo muži ma teraz odsudzujú najviac, pretože som mal odvahu vyjadriť svoje presvedčenie, zatiaľ čo oni nie.

Toto je presná ukážka toho, ako sa medzi nimi cítia ľudia, od tých na vedúcich pozíciách v cirkvi až po tých najpokornejších. Zväčša si to nechávajú pre seba, ale občas to vyjde najavo. Mnohí z nich sa takmer dostanú von, a potom sa vrátia späť, aby zotrvali v otroctve po celý zvyšok života.
"Ale keď sú títo ľudia v takomto otroctve, prečo sa z neho nevytrhnú a neoslobodia sa? Kto by im ublížil?" Pamätajme si, že existuje otroctvo horšie ako africké otroctvo - otroctvo náboženskej tyranie a povery. Bol som tam držaný roky a poznám jeho silu.

Milton F. Gowell z Chicaga, podáva taký verný obraz adventnej skúsenosti, že zacitujem s listu, ktorý mi poslal. Keď bol chlapcom, často som bol v dome jeho otca v Portlande.
Hovorí: "Moje spomienky na tie dni sú plné hrôz zo zákona, prorockých schém, videní pani Whiteovej, soboty, soboty, soboty, zdravotnej reformy, rozkvitnutých šiat a veľkej horlivosti byť v nedeľu pracovitý, ale málo alebo nič o Kristovi. Všetko toto sa mi ako chlapcovi nezmazateľne vrylo do pamäti, ale na vieru v Krista pre spasenie a spočívanie v jeho dokončenom diele, nemám žiadnu spomienku. Koľko ich je, ktorí sa pridali k adventistom siedmeho dňa úplne nespasení, nevedia nič o Božej milosti, nepočuli nič len zákon. Ja som sa k nim pridal v štrnástich rokoch, pod vplyvom presvedčenia, že som vinný pred Bohom, nespasený, hoci som bol pokrstený a prijatý do cirkvi ako strážca soboty. Nedostal som žiadny pokoj, žiaden odpočinok, kým som asi pred tri a pol rokom nevstúpil do odpočinku vierou, zachránený z krajiny nevery."
Presne takýto dojem nadobúdajú všetky deti tohto ľudu - chladný legalizmus. Zatiaľ čo tento mladý muž bol nakoniec zachránený z nevery, stovky z nich nie sú, ako dobre viem.


VÝZNAMNÉ OSOBY, KTORÉ OPUSTILI ADVENTISTOV

Nie je ničím novým, že ľudia opúšťajú dobré aj zlé spoločenstvo, ale adventistov opustil tak veľký počet významných osobností, že to vyvoláva prekvapenie. Je jasné, že musí byť niečo zlé v samotnom systéme. Podľa môjho najlepšieho úsudku tretina až polovica všetkých, ktorí začínajú dodržiavaním soboty, skôr alebo neskôr od toho upustia.

V rôznych obdobiach adventistov opustilo veľké množstvo ľudí, väčšinou kvôli videniam pani Whiteovej.
Vymenujem niekoľko služobníkov, ktorí od nich odišli:
J. B. Cook a T. M. Preble, priekopníci, ktorí začali toto hnutie, sa ho obaja zriekli,
O. R. L. Crozier z Ann Arbor v Michigane sa zriekol soboty,
brat B. F. Snook, vedúci muž v Iowe, je teraz Univerzalistom,
brat W. H. Brinkerhoof z Iowy, brat Moses Hull, najschopnejší rečník, akého kedy mali, je teraz Spiritualista,
brat Shortridge, kazateľ s veľkým talentom, tiež odišiel rovnakou cestou,
bratia Hall a Stephenson, v tom čase veľmi významní v práci, prešli do cirkvi Age-to-Come,
C. B. Raynolds z New Yorku odišiel,
brat H. C. Blanchard z Avilly v štáte Mo. sa zriekol učenia,
takisto brat T. J. Butler z toho istého štátu,
brat L. L. Howard z Mainu, H. F. Haynes z New Hampshire ich opustili,
Nathan Fuller z Wellsville, N. Y., sa stal Libertínom;
M. B. Czechowski odišiel do Európy a zomrel v nemilosti;
H. F. Case, brat Cranmer a Philip Strong, všetci z Michiganu, ich opustili.

Brat J. B. Frisbie, ich priekopník a dlhoročný najúčinnejší kazateľ v Michigane, ich napokon opustil.
Dr. Lee z Minnesoty, ktorý začal dielo medzi Švédmi, je teraz proti nim.
Brat A. B. Oyen, misionár v Európe a redaktor ich dánskych novín, sa zriekol viery. Žil priamo na čele diela po mnoho rokov, mal najlepšiu príležitosť poznať všetko o jeho fungovaní.
Brat D. B. Oviatt, dlhoročný predseda Pensylvánskej konferencie, sa zriekol viery a teraz je baptistickým kazateľom.
Takisto brat Rosquist a brat Whitelaw, obaja z Minnesoty, ich nedávno opustili a odišli k baptistom.

K baptistom prešli aj ďalší duchovní zo Západu. C. A. Russell, Otsego, Mich. vynikajúci muž, kedysi kázal toto učenie spolu so mnou, ale teraz je metodistom.
H. E. Carver, H. C. Blanchard, J. W. Cassady, A. C. Long, Jacob Brinkerhoof, J. C. Day, H. W. Ball, Goodenough. Bunch a iní, kedysi členovia tejto cirkvi, píšu proti nej.
Brat Hiram Edson a brat S. W. Rhodes, známi priekopníci v tejto práci, zomreli ako bludári a skúška pre cirkev.

Smutný príklad niekoľkých ich vedúcich služobníkov, ktorí sa previnili cudzoložstvom, dokazuje, že ich cirkev sa nemá čím chváliť pred inými cirkvami v čistote svojich služobníkov a členov.


ICH VYSOKOŠKOLSKÍ PROFESORI

Ich vysokoškolskí profesori boli veľmi nešťastní.
Profesor S. S. Brownsburger, prvý riaditeľ ich vysokej školy v Battle Creeku v Michigane, neskôr zastával miesto riaditeľa na ich vysokej škole v Kalifornii, je teraz úplne mimo svojej služby.
Brat W. H. Littlejohn, ktorý stál na čele kolégia ako ďalší, bol vylúčený z cirkvi a upadol do pochybností.
Potom sa na čelo kolégia postavil profesor A. McLearn. Ten sa zriekol viery a teraz sa stavia dôrazne do opozície.
Profesor Vesey, učiteľ v tomto kolégiu, opustil vieru.
Profesor C. C. Ramsy, ktorý sa narodil v tejto viere, bol tri roky profesorom matematiky na kolégiu v Battle Creeku; potom zastával to isté miesto tri roky na ich kolégiu v Kalifornii, potom bol povolaný, aby prevzal vedenie ich akadémii na východe, kde pôsobil ďalšie tri roky. Bol redaktorom ich vzdelávacieho časopisu J'ournal, bol významným pracovníkom v sobotnej škole a v mnohých ďalších oblastiach. Zriekol sa tejto viery, ale zostal úprimným kresťanom.
Opustili ich aj ďalší menej významní učitelia.

Čo je dôvodom takýchto výsledkov! Musí tu byť niečo zlé.


ICH LEKÁRI

Rovnako nešťastní boli aj ich lekári v sanatóriu v Battle Creeku.
Dr. H. S. Ley, vynikajúci muž, bol prvým hlavným lekárom. Z ústavu odišiel a bol mimo práce niekoľko rokov.
Ďalším bol Dr. William Russell, talentovaný lekár. To, čo tam videl v adventizme, z neho urobilo neveriaceho a bol prepustený.
Potom, myslím, prišiel Dr. M. G. Kellogg. Zaobchádzanie, ktorého sa mu dostalo
ho na dlhé roky priviedlo k skepticizmu.
Potom prišli Dr. Sprague a Dr. Farfield, ktorí sa zriekli viery a domnievam sa, že teraz sú skeptickí. Pani Lamsonová a slečna Fellowsová, obe predstavené sanatória, stratili vieru v toto učenie.
Doktor Smith, vychovaný vo viere, sa jej zriekol.

Tu opäť vidíme, že vzdelanie sa nehodí pre adventizmus. Nepoznám inú cirkev, ktorá by stratila takú veľkú časť svojich najvýznamnejších mužov. Každý rok od nich odchádza toľko talentov, že ich zostáva menej ako už stratili.


VEDIE TO K NEVERE

Silným argumentom adventistov je, že väčšina tých, ktorí ich opustia, sa stanú neveriacimi. Po dlhom pozorovaní som sa však presvedčil, že práve adventizmus z nich urobil nevercov. Pozrite sa na Rimsky katolicizmus. Všade, kde sa na chvíľu rozmohol, naplnil krajinu neveriacimi. Choďte medzi mormónov na Salt Lake. Veľký počet ich detí sa stáva neveriacimi. Prirodzený odraz od fanatizmu a poverčivosti vedie k nevere a skepse. Priamo tu v Otsegu máme niekoľko neveriacich, ktorí vyrastali v adventizme. Poznám ich a stretávam ich po celej krajine a ich počet narastá. Som si istý, že zrelým ovocím adventizmu v nasledujúcich rokoch bude generácia pochybovačov.


ICH CIRKEV UPADÁ

Adventisti siedmeho dňa tvrdia, že boli vzbudení Bohom, aby reformovali dnešnú cirkev. Tvrdia, že sú čistejší, duchovnejší a na vyššej úrovni ako ostatní kresťania. Všetky ostatné cirkvi sú Babylon a odpadlíci, zatiaľ čo oni sú vyvolení svätí. Ale teraz, po tom, čo ich cirkev prešla len päťdesiatročnou skúsenosťou, a je teda ešte malá a mladá, a preto by mala byť lepšia ako staršie a väčšie cirkvi, môžem citovať vyznania od ich vlastných spisovateľov, ktoré dokazujú, že sú sami rovnako svetskí, odpadlí a skazení ako iné cirkvi. Uvediem niekoľko z nich.

Brat G. I. Butler v Advent Review z 10. mája 1887 píše: "Strašná letargia, ktorá zahalila učeníkov počas Spasiteľovej agónie v záhrade, zrejme visí nad väčšinou nášho ľudu."
Pani Whiteová v Svedectvách, zväzok I, hovorí:
"Duch Pánov z cirkvi odumiera," strana 113;
"Zbory takmer stratili svoju duchovnosť a vieru," strana 119;
"Videla som hroznú skutočnosť že Boží ľud sa prispôsobil svetu, nie je medzi nimi rozdiel, okrem mena," strana 133;
"Žiadostivosť, sebectvo, láska k peniazom a láska k svetu, to všetko prechádza radmi dodržiavateľov soboty.“ strana 140;
"Chýba živá zbožnosť," strana 153;
"Je tam len málo vzájomnej lásky. A prejavuje sa sebecký duch. Na cirkev prišlo sklamanie," strana 166;
"Duchovnosť a oddanosť sú zriedkavé," strana 469.
Mnohí z nich nie sú ani úprimní. Hovorí: "Keď som videla ducha podvodu, prekračovania hraníc, malosti, dokonca aj medzi niektorými uznávanými správcami kúpeľov, vykríkla som v utrpení." strana 480;
"Modlí sa len málo ľudí. V skutočnosti je modlitba takmer zastaraná," strana 566;
"Ani jeden z dvadsiatich ľudí, z tých, ktorí majú dobré postavenie u adventistov siedmeho dňa, nežije podľa obetavých princípov Božieho slova," strana 632.
O cirkvi v Battle Creeku hovorí: "Môžem vybrať rodinu za rodinou detí v tejto budove, z ktorých každý je tak skazený ako samotné peklo."
"Práve tu v tomto zbore sa to skazenosťou hemží na každej strane," zväzok II, strany 360, 361; "Hriech a neresti existujú v rodinách dodržiavateľov soboty.“ strana 391;
"Máme pokryvenú a pokazenú službu," zväzok IV, strana 441.
V Svedectve, č. 33, práve uverejnenom, pani Whiteová hovorí: "Medzi naším ľudom je žalostný nedostatok duchovnosti. Je tam duch sebauspokojenia a snaha o získanie postavenia a nadradenosti. Videla som, že sebaoslavovanie sa stávalo medzi adventistami siedmeho dňa bežným javom", strany 255, 256.
Tak ako dospievajú, musia si priznať všetky slabosti a nedostatky, z ktorých tak horlivo obviňovali iné cirkvi.

Mohol by som citovať celé strany z kníh pani Whiteovej a ich vedúcich mužov. Sú nútení to povedať. Je bežné na ich táborových stretnutiach vidieť polovicu ich členov vpredu ako odpadlíkov. Ich kázanie je zväčša karhanie ich členov za ich chladnosť. V skutočnosti je to praktický neúspech v akomkoľvek smere sa na to pozriete. Nie sú o nič lepší, duchovnejší než tie normálne zbory, ktoré tak odsudzujú? Nie, ako vyplýva z vyššie uvedeného. Po tom, čo som sa dobre zoznámil s oboma, s istotou tvrdím, že je toľko zbožnosti a duchovnosti medzi evanjelickými cirkvami rovnako ako medzi adventistami. Ak teda tieto veci v iných cirkvách dokazujú, že sú Babylon, dokazujú to isté aj o adventnej cirkvi.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Pořád nechápu co je dnes dobrého na tom číst názory ve stylu "jedna paní povídala" nějakého odpadlíka Canrighta staré +- 140 let? Já jsem v té době nežil a nemohu nijak potvrdit, že si něco z toho třeba nevymyslel. Vnitřní vztahy v casd před 120 - 140 lety kdo s kým a proti komu a proč mě osobně nezajímají a číst to podrobně je ztráta času, protože mi to nic nedá.
Jedině až se předpokládán v dalších kapitolách bude vyjádŕovat o něčem konkrétním tak mohu jeho názory porovnat s Biblí a říct zda má pravdu a nebo si, jak už dopředu předpokládám, bude vymýšlet nebo bude obhajovat pravdu všeobecným křesťanstvem.

Xxx

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Xxx »

Tak to nečti, kdyz je to ztrata casu :)

Sasko Jasko

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

Riadny praskac.

Sasko Jasko

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

Ľudí k učeniu adventistov siedmeho dňa zväčša priťahuje strach. Strach z toho, že budú zatratení, ak odmietnu.
To celkom platí, akurát že hlavne na neadventisticke cirkvi. Tie strašia peklom. Adventisti učia že po smrti má už človek kľud. Iné cirkve hľadaj snaženie sa v pekle.

Sasko Jasko

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

Iné cirkve hľasaju smaženie sa v pekle.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Každá církev hlásá nějaké bludy a žádná není 100% bez bludů

Neregistrovaný

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Neveriť v peklo je rovnako nebezpečné ako neveriť v Boha. Už len z čistého kalkulu sa vyplatí veriť v Boha a nebo.

host

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa host »

mikim napísal: 01 Apr 2023, 10:48 Každá církev hlásá nějaké bludy a žádná není 100% bez bludů
A ty jsi bez bludů?

Neregistrovaný

Re: Kapitola 3

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

"Pořád nechápu co je dnes dobrého na tom číst názory ve stylu "jedna paní povídala" nějakého odpadlíka Canrighta staré +- 140 let"

Skúsim to parafrázovať: Čo je dobré na tom čítať spisy v štýle plagiátorstva a výmyslov jednej samozvanej prorokyne z 19-teho storočia?

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný