Role a pravomoce žen v církvi.

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
student.

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa student. »

ambassador napísal: 26 Aug 2021, 08:44 Mimochodem učitelský šašiku umíš speciálně kopírovat nápady druhých
Nepochopil som tú nadávku "učitelský šašiku" je asi niečo čo nepoznám.
Každopádne ťa tu istá pani chválila za korektné príspevky ktoré majú svoju hĺbku. Tvoj prispevok toto všetko postrádal. Išiel si starozmluvným chodníkom oko za oko.
Tiež s tým zápasím, neni to jednoduché.

ambassador
Príspevky: 2459
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

student. napísal: 26 Aug 2021, 11:27
ambassador napísal: 26 Aug 2021, 08:44 Mimochodem učitelský šašiku umíš speciálně kopírovat nápady druhých
Nepochopil som tú nadávku "učitelský šašiku" je asi niečo čo nepoznám.
Každopádne ťa tu istá pani chválila za korektné príspevky ktoré majú svoju hĺbku. Tvoj prispevok toto všetko postrádal. Išiel si starozmluvným chodníkom oko za oko.
Tiež s tým zápasím, neni to jednoduché.
Nejsem dokonalý. Ten komentář na který se ptáš je adresně cílený, není to nadávka. Je to trefa do manýrů trolla.
Jeden tu byl, pak tu nějakou dobu nebyl a zase se vrátil.
Pokud nemáš zkušenost s trollem, pak to nemusíš chápat.

Šašo Jašo

Keď sa otvára Biblia

Neprečítaný príspevok od používateľa Šašo Jašo »

Niekto to znáša lepšie, iný horšie.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Musím upozornit, že tento komentář bude delší, protože zde dávám můj slíbený postoj k ordinaci žen.

V současnosti v církvi napříč denominacemi probíhá diskuse (často hádání se) na téma, zda mají být ženy ordinovány jako kazatelky, nebo ne. Osobně nejsem proti ženskému kazatelování, byla jsem také kazatelka. Některé církve ženy ordinují už dávno a pochybuji, že by tyto ženy vyhledávaly weby aktivních jedinců potírajících ženské kazatelství a řídily se podle nich. U jednoho takového webu navíc vidím tendenci boje proti své bývalé církvi CB – záměrně nejmenuji.

Takže proti ženskému kazatelování nejsem, ale myslím si, že pro ženu je pozice kazatele náročnější. V dnešní době je někdy potřeba vyhodit návštěvníka za límeček (i to se stává), zařizovat opravy kostela může být náročné (šikovný farář sám opraví spoustu věcí) a bojovat proti vnikajícím herezím do církve je pro ženu úmornější než pro muže. Některé ženy jsou však schopnější než muži, a ty bych za kazatelnou viděla raději než muže, který na to nemá obdarování a trápí posluchače nicneříkajícím povídáním. Zase bych ale raději viděla za kazatelnou raději muže než ženu, která by pouze plnila požadavek „genderové kvóty", aby ta církev mohla být in a v kurzu.

Některé církve ordinují ženy už dávno, a přece nevykazují růst. Tedy domnívám se, že neplatí představa, že pokud bude kázat více žen, církev bude důvěryhodnější. Důvěryhodnější by byla, pokud by ženské kázání bylo kvalitativně lepší než mužské. Na druhou stranu, církev neroste ani za mužského vedení, takže to bude asi tou kvalitou, které jsou jinak schopni muži i ženy…

Muži a ženy spolu nemají v církvi zápolit, oni mají spolupracovat. Tak je to v ideálním světě, v tom našem na sebe narážejí někdy mužská ješitnost a ženský pocit ublíženosti. Úplně nejlépe udělá mužský a ženský svět, pokud se bude držet „druhé za přednější mějte". Weby potírající fanaticky ženské kazatelství vidím jako krok zpět, na druhé straně nejsou ideální ani ty, kde je markantní jakási zvláštní zahořklost vůči mužskému pokolení.

Ženský pohled na svět je zajímavý a potřebný i v církvi. Mám jedinou oblíbenou kazatelku, ta je z AC. Oblíbená je proto, že ji znám osobně, dále proto, že se na kázání poctivě připravuje, což je zásadní. Dále proto, že ta AC, o které mluvím, je spíš racionálního charakteru. Občas tam taky někdo mává rukama, tak zamávám taky, proč ne. Ale veskrze ta komunikace je hodně racionální, ta církev je k tomu vychovaná svým zakladatelem. Zkusila jsem si pustit i nějaké charismatičky, ale po „Aleluja" za každým třetím slovem jsem to vypnula. Aby nedošlo k mýlce, miluji charismatiky a nehážu všechny do jednoho pytle. Stejně tak nehážu do jednoho pytle ženská kázání, jen mám pocit z toho, co jsem zatím slyšela, že bývají trochu nudnější. Když jsem poslouchala sebe ještě v minulosti v rámci sebereflexe, tak lepší to bylo vypnout. Ne že by to nemělo kvalitu, ale řečníkem se člověk většinou stává, pouze v některých případech rodí. Jinak určitě jsou ženy, které kážou výborně.

Vážím si všech mužů i žen, kteří poctivě slouží, jak umí. Otázku ordinace beru jako tradici dané církve a její teologický výklad dané věci. Problém není v Bibli, protože ani Pavel neměl se ženami problém; o jedněch dokonce říká, že s ním sloužily v evangeliu. V Pavlově době byla žena majetkem muže, ale přesto jí Pavel (nebo kdosi) stále vede výš. Když říká, že učit ženě nedovoluje, že se má nechat vést, překračuje židovskou tradici a říká tím, že žena se má učit, což bylo podle té tradice pro ženu zbytečné. Autor toho výroku překračuje konvence té doby, ale nedělá revoluci. Pisatelé Bible by se někdy divili, jak se jimi argumentuje a biblickými citacemi střílí jako z kulometu, poněvadž oni otázku ordinace žen neřešili ani omylem. Oni potvrzovali společenský řád jejich doby a odkazovali na stvořitelský řád, aby svou argumentaci podepřeli.

Občas se někdo diví, že jsem šla do ŘKC, když tam neordinují ženy. Tak odpovídám, že mi to nevadí, se současnou praxí souhlasím. Pro ženskou službu tam je prostoru dost. Možná by mohly být ještě jáhenky, ale to je otázka budoucnosti. A toto pokládám za dostačující.

Někdy mi ale připadají ty hádky o ženy trochu legrační. V zemích, kde je církev pronásledovaná, vedou skupinky ženy – tam musí být církev skupinková. Někdy jsou i podzemní shromáždění tisíce lidí. Ženy jsou schopné, ale v těchto podmínkách čelí jiným věcem než my zde. Zde zatím máme i takové nadbytečně věci, kterými jsou kazatelé zatěžováni. Při pronásledování toto odpadá, člověk nic nemá, pouze se snaží zachránit holý život. Nedělá pak nadbytečný "servis" ovečkám, ale jen ten podstatný.

Tak někdy příště ještě letmo k pár textům. Detailní výklad zde již nebudu provádět, protože tato otázka není mou aktuální otázkou. Když jsem to vlákno zpětně pročítala, tak času jsem tomu věnovala nadbytečně, i když jsem neprobrala všechno a ani neproberu – má činnost zde spěje ke svému závěru.

Zatím přeji všem ženám i mužům vítr Božího Ducha do plachet. Pak bude církev věrohodná :-).

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných