Milan napísal: ↑31 Aug 2020, 12:29
A ako vyrábali to nealkoholické víno ?
Stejně jako dnes-vylisovali,hned vypili, je to vlastně nekvašený mošt.
Dnes, stejně jako tehdy, máte pár hodin po vylisování z moštu burčák. Čím je tepleji, tím dříve. S trochou zjednodušení, nestojíte-li u lisu, pijete vždy více-či méně fermentovaný nápoj. Proto Nazírové nepožívaly nic z plodů révy. V dobách Ježíšových neexistovaly skladové chládící boxy, ani dovoz přes půl zěmkoule v řádu hodin. Představa, že bylo v tehdejší době možné celoroční pití čerstvého hroznového moštu, je spíše z oblasti fantasy literatury.
Na přelomu věků lidé znali a používali některé druhy konzervace (například sušení, nebo kvašení). Sirup z hrozinek, ředěný vodou rozhodně nepřipomíná víno. A kvašený mošt, nebo šťáva z kvašených hroznů je víno.
Destiláty ("tvrdý alkohol") připravili až arabští učenci, o několik století později. Naproti tomu pivo bylo známé a konzumované už dříve.
Mám za to, že průkopníci adventismu se svezli na vlně protialkoholických osvětových kampaní a abstinenci, podobně jako vegetariánství, zařadili do kodexu vyžadovaného jednání. Autoritu požadavkům dodalo "biblické" případně "prorocké" potvrzení, což spolu s důrazem na "svatost života" přispělo k vytvoření adventistické tradice v této oblasti. To, že jsou některé požadavky "jen lidskými předpisy", nutně neznamená, že jsou špatné. Jen jim to dává jiný význam, jinou důležitost.
Už jsem tady ten odkaz dával jednou před třemi roky..., takže pro připomenutí:
BOL JEŽIŠ ŽRÁČ A PIJAN?
Pred viac ako 19 storočiami bol Ježiš obvinený, že je „žráč a pijan“ pretože prišiel „jediac a pijúc“ (Lukáš 7:33–34: Matúš 11:19).
Zástancovia mierneho pitia nachádzajú v Ježišovom vlastnom opise svojho životného štýlu, vyjadrenom slovami „jediac a pijúc“ (Matúš 11:19; Lukáš 7:34), neklamný dôkaz o tom, že otvorene pripúšťal, že užíval alkoholické víno. Navyše sa argumentuje, že Ježiš musel piť alkoholické víno, pretože jeho kritici ho obviňujú z toho, že je „pijan.“
Spoločenský životný štýl. Táto interpretácia ignoruje niekoľko dôležitých faktov. Fráza „jediac a pijúc“ je použitá idiomaticky (osobite)
na opísanie rozdielu medzi spoločenským životným štýlom Ježiša a Jána Krstiteľa. Ján prišiel „nejediac chleba ani nepijúc vína“,
(Lukáš 7:33), teda že žil štýlom úplnej spoločenskej izolácie, kým Kristus prišiel „jediac a pijúc“, teda žil životom voľného
spoločenského združovania.
Žiadna zmienka o víne. Významný, často prehliadaný fakt je, že Ježiš pri opise svojho životného štýlu nespomínal „víno.“ Kým
o Jánovi Krstiteľovi Ježiš povedal, že prišiel „nejediac chleba ani nepijúc vína,“ o sebe jednoducho povedal: „Prišiel Syn človeka jediac
a pijúc.“ Ak by Ježiš chcel oznámiť, že on na rozdiel od Jána Krstiteľa bol pijan vína, mohol kvôli dôrazu a jasnosti zopakovať
slovo „víno.“
Tým, že odmietol špecifikovať aký druh jedla alebo nápoja konzumoval, si mohol Kristus želať odňať svojim kritikom akýkoľvek dôvod na ich obvinenia z pažravosti a opilstva. Vypustenie slov „chlieb“ a „víno“ v druhom výroku (Matúš ich vypúšťa v oboch výrokoch) mohlo byť zamýšľané kvôli odhaleniu nezmyselnosti obvinenia. Inými slovami, Ježiš akoby hovoril: „Moji kritici ma vinia, že som žráč a pijan len preto, že nejem sám, ale často v prítomnosti iných ľudí.
Jem v spoločnosti. Ale moji kritici v skutočnosti ani nevedia, čo jem.“ Dokonca aj za predpokladu, že Ježišovi kritici ho skutočne videli
niečo piť, pohotovo by ho obvinili z pijanstva, aj keby by ho videli piť hroznovú šťavu alebo vodu. Na Letnice kritici obvinili apoštolov
z toho, že sa opili z hroznovej šťavy (gleukos – Skutky apoštolov 2:13). To ukazuje, že čokoľvek už Ježiš pil, jeho bezohľadní kritici
by ho ohovorili ako pijana.
Neisté obvinenia kritikov. Usudzovať, že Ježiš musel piť víno len preto, lebo ho za „pijana“ označili jeho kritici, by znamenalo
akceptovať slová Kristových nepriateľov ako pravdu. Pri dvoch ďalších príležitostiach kritici obvinili Ježiša, že „má démona“ (Ján
7:20; 8:48). Ak by sme uverili, že Kristus musel piť alkoholické víno, pretože jeho kritici ho z obvinili z pijanstva, potom by sme
museli tiež veriť, že mal zlého ducha, pretože jeho kritici ho obvinili, že má démona. Absurdnosť takejto argumentácie ukazuje,
že obvinenia kritikov nie sú bezpečným základom na definovanie biblických právd. Ježiš odpovedal na neopodstatnené obvinenie svojich kritikov slovami: „ospravedlnená je múdrosť od všetkých svojich detí“ (Lukáš 7:35). Dôkazová sila tohto textu je rozdelená medzi „deti“a „skutky,“ ale význam tohto zakódovaného výroku ostáva rovnaký, teda, že múdrosť sa má posudzovať podľa svojich výsledkov.
Múdrosť Božia sa potvrdzuje skutkami dobroty, ktoré plodí. Teda usudzovať na základe klebiet Ježišových kritikov, že pil víno, ukazuje na úplnú neprítomnosť múdrosti. Výsledky jeho života plného sebazaprenia hovoria samé za seba.
Víno v Bibli, doporučuji stáhnout a prostudovat, už jsem to tady jednou dával...
https://ulozto.cz/!VVDmjlzMRo2j/vino-v-bibli-pdf
Přísloví 23:20 Nebývej mezi pijany vína, mezi žrouty masa,
Římanům 14:21 Je tedy dobré nejíst maso a nepít víno a nedělat nic, co je tvému bratru kamenem úrazu.
Mikim 1:1 Myslet si, že Pán Ježíš Kristus chlastal hlavně alkoholické zfermentované víno a žral maso s podobnými čuňaty, kteří chlastali alkoholické víno jak duhy a žrali maso jak prasata může jedině naprostý debil
Je dokázáno, že židé uschovávali víno v podzemních místnostech a nádobách ve kterých víno nefermentovalo.