Boží nařízení jsou v Písmu pro Izraelce i křesťany dodnes i přesto, že Izrael už není teokracií. Nařízení nebyla pro Izrael vázána na území nebo státní zřízení, jsou tedy pro Izraelce(tedy lidi, kteří věří v JHVH) platná dodnes. Pro křesťany mohou být tato nařízení přinejmenším poučná, pokud ne závazná.Ano v době Izraele jako Božího národa, byla v jejich zákoníku i ryze pragmatická nařízení a ano byla natolik účinná že se je mohli brát za vzor ještě ve středověku.
Z národa šlo vyloučit jedině úplně - nemohli jste nepřistoupit na tato pravidla a přitom dále být členem národa komunity atd.
Tak jako ale v dnešní době nemáme státní náboženství tak nemáme ani jeden světový národ ani jednu světovou církev.
Ani jedno světové náboženství.
Přesto všichni tito lidé mají stejného milujícího stvořitele, který jim vidí do srdce a chce aby ho poznali.
To, že dnes není jedno světové náboženství, národ či církev je pravda. Je ale pouze jeden pravý Bůh a jedno pravdivé Slovo a naprosto souhlasím, že chce, aby ho lidé poznali. Národy světa a jednotlivci však mnohdy nechtějí přijmout pravého Boha a jeho slovo.
Myslíš zřejmě verš Ef 2:15, který v kontextu zní: ...on dvojí spojil vjedno, když zbořil zeď, která rozděluje a působí svár. Svou obětí odstranil zákon ustanovení a předpisů, aby z těch dvou, z žida i pohana, stvořil jednoho nového člověka, a tak nastolil pokoj. Oba dva usmířil s Bohem v jednom těle, na kříži usmrtil jejich nepřátelství. Přišel a zvěstoval pokoj, pokoj vám, kteří jste dalecí, i těm, kteří jsou blízcí. A tak v něm smíme obojí, židé i pohané, v jednotě Ducha stanout před Otcem. Nejste již tedy cizinci a přistěhovalci, máte právo Božího lidu a patříte k Boží rodině.Ale právě pravidla a zásady jsou tím co sám nový zákon v 2 kapitole Efezským nazývá zdí, která rozdělovala a působila svár, a nevraživost židů a pohanů přestože obě skupiny chtěly k Bohu tak tato ustanovení je rozdělovala a vedla k hádkám o vyvolenosti atd.
Podle Pavla to vyřešil Kristus, když tu zeď zboural a v jeho novém pojetí jsou si před Bohem všichni rovni.
Co to tedy bylo za "zeď", která rozdělovala a působila svár? O jaký "zákon ustanovení a předpisů" jde, který Kristus svou obětí odstranil?
Já tedy nevím, jestli pohané chtěli k Bohu, spíš je mám spojené s uctíváním jiného boha, případně jiných bohů. Židovské náboženství v římské říši bylo pouze jedním z mnoha, každý si prakticky mohl uctívat, co chtěl, nějakou konkurenci Židů a pohanů o vyvolenost nevidím. Já bych tento text Ef spojil s Sk 10:11-16 s tím, že "pohané...přistěhovalci a cizinci" mají právo patřit k Boží rodině. Zdá se, že Kristus odstranil ustanovení o zapovězení styku Židů s pohany.
Ano, je mnoho církví a náboženství, navíc jich zřejmě vlivem moderní doby spíše přibývá, než ubývá. Myslím, že všechny netvrdí, že jsou cestou k poznání Boha-budhismus žádného boha nemá, hinduismus jich má naopak miliony, prakticky lze uvažovat pouze o monoteistických náboženstvích, zda jsou cestou k Bohu.Je pořád mnoho církví a mnoho náboženství - a všechny tvrdí že jsou cestou a způsobem k poznání Boha.
Pokud by pořád platilo to zbourání zdí pak by stále měli být lidé různých církví a možná i vyznání před Bohem rovnocenní a cesta k Bohu díky Kristu otevřená nyní pro všechny stejně bez ohledu na vnější praktiky.
Lidé jsou před Bohem rovnocenní a mají k němu cestu otevřenou, žel, zřejmě většina z nich si cestu k Bohu nezvolí.
Církev nemůže mluvit za Boha, Bůh dal svoje slovo-bibli, kterou lidé vykládají. Bůh ví, co je pro člověka nejlepší po fyzické, duchovní i duševní stránce, protože je Stvořitelem. Pokud člověk četbou a modlitbou dojde k rozhodnutí (třeba nejíst nečisté), že je to správné a že je to Boží pokyn, tak to nebude dělat, i kdyby to církev nařizovala, protože k tomu došel sám, bude si za tím stát. Pokud zákaz nečistého a abstinenci přijme pouze jako církevní nařízení, určitě mu to i tak zdravotně prospěje, ale nepřijal Boží slovo, ale lidské a to je chyba.Když by se pak věřící zeptal, zda když chce jíst maso nebo pít víno pokud by to církvi a jejím stanovám vadilo tak by mu laskavě řekla, že je v pořádku když v tom chce pokračovat a může v jiné církvi kde Bude Bohem i lidmi plně přijímán a je to v pořádku.
Pokud někdo chce jíst maso a pít víno a odejde kvůli tomu do jiné církve, kdo může říci, že je Bohem přijímán? Pouze Bůh, ne lidi té církve! Důležité je, zda Boží slovo k dotyčnému promluvilo, my to nemůžeme posoudit.
CASD přijala "zdravotní reformu" do svých zásad hlavně po vidění EGW v roce 1863. Nemohu ale souhlasit s Tvým pojetím "univerzálnosti" církve, která by měla spočívat v zrušení čistého a nečistého. O to myslím v Ef 2:15 ani nikde jinde nejde-šlo o židovská pravidla styku s pohany, neznamenalo to ale, že by najednou Židé měli začít jíst vepřové a při nákaze měli být pěkně pohromadě jako pohané. Univerzálnost je v tom, že Židé přestali být jediným vyvoleným národem a pohané přestali být "cizinci".Ale stejně pořád nechápu proč si to do svých stanov CASD vzala - byť s dobrým úmyslem pro zdraví svých členů a z úcty k tomu dobrému co Bůh učil lid, stejně jde tímto začleněním do církevního řádu proti smyslu činu samotného Ježíše, který se snažil udělat církev univerzální a zbourat ta vnější povinná pravidla, která rozdělovala ty co nejedli od těch co jedli.
Křesťané mají ke svému okolí promlouvat jazykem, kterému lidé rozumí. Zdraví je vděčné téma a adventisté mají co nabídnout, samozřejmě většina církví se snaží spojit to, co umí dělat, s evangeliem. Do pohnutek nikomu nevidíme a skutečně mohou být i nesprávné.Jo a nejsem si vůbec jistý, zda je to vždy snaha hledat pravdu o zdraví pro lidské tělo a zda církev dodnes hlásá tuto osvětu z takto šlechetného důvodu.
Proč? Protože v církvi existuje teologie vyzdvihující poslušnost Božím zákonům a Teologie trojandělského poselství a teologie o zdravotní reformě jakožto pravé ruce trojandělského poselství.
Trochu jsem se zarazil, když píšeš o "teologii poslušnosti Božím zákonům", raději bych četl, že v církvi existuje hlavně teologie lásky k Bohu jako Spasiteli, žel některé důrazy jsou chybné, zažil jsem to.
Myslím si, že si někteří adventisté, žel, vzali ze "zdravotní reformy" jen část, která se týká jídla a to ještě dost omezeně, mnozí ale mají nadváhu, necvičí, ponocují, o pitném režimu ani nemluvě. Z mnohých bych si příklad nebral.Takže zkrátka existuje víra jaká opatření jsou od Boha konkrétně daná za prospěšná, jejich dodržování je projev poslušnosti Boží a až teprve poté se dohledává jejich podložení a význam pro zdraví a někdy se hledá tak horlivě, že pokud by snad v nezávislém vědeckém bádání vyšly výsledky proti bádání, tak nebudou publikovány, teorie upravena a uznán omyl, protože je to spojeno s neomylností a svatostí Boží.
Nevěřím tomu, že Loma Linda nebo jiná CASD univerzita pokud zjistí že výzkumy životního stylu odporujícímu radám EGW mají ještě lepší výsledky a naopak že některé rady od EGW mají negativní vedlejší nebo i hlavní účinky, že to bude bádat a zveřejňovat objektivně.
Co se ale týče výzkumů životního stylu, pokud nedůvěřuješ adventistickým zdrojům, doporučuji zdroje WHO a FAO, ale i institucím, které se zabývají výzkumem rakoviny, cukrovky apod. Je to práce s vyhledáváním, ale myslím, že budeš nakonec překvapen.
Zdraví je komplex věcí-můžeš jíst vegánské jídlo, ale být ve stresu, ve znečištěném prostředí a paradoxně na tom bude lépe ten, kdo jí maso a prožívá šťastný život a taky se dožije i delšího věku. Svou roli hraje i genetika. Tomu přičítám i delší věk lidí na Islandu, byť mají hodně živočišných tuků. To samé Francouzi, sice nakonec dostanou cirhózu jater, ale mají středomořskou stravu a pokud se hýbají a mají zdravou mysl je to často více, než karbanátky ze soji a TV.Z této krátké zprávy např. jde vyčíst že země s velkou dlouhověkostí často mají ve stravě ryby nebo jiné tuky.
Islanďané jejichž dietu považují za nejlepší na světě
Pokud by šlo jen o výzkumy toho nejlepšího zdraví a dlouhověkosti pro věřící, čekal bych že začne CASD zapracovávat do svých doporučení i tato pro ně neobvyklá.
To CASD nemůže, protože, jak jsi sám napsal, nejsou "bohulibé", Bůh dal své slovo a z něj vyplývá, že je Stvořitel, on je původce Vesmíru, není to energie čchi. A i přes několik kladných či neutrálních textů Písma o alkoholu je zcela z bible jasné, že je lepší abstinovat, než pít.Tuším ale, že doporučovat pití vína (alkohol) nebo východních praktik pracujícím s energiemi (čchi) CASD nechce, protože VĚŘÍ že nejsou bohulibé.