Faraon povolil svěcení šabatu Mojžíšovi v Egyptě

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.
mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Faraon povolil svěcení šabatu Mojžíšovi v Egyptě

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Faraon povolil svěcení soboty Mojžíšovi v Egyptě:

původně jsem hledal něco o ukamenování za porušení šabatu a narazil jsem viz níže jsem na tuto informaci v daném článku:
https://www.myjewishlearning.com/articl ... nd-stoned/

Sticks And Stoned (hůlky? a ukamenování)

Osoba, která sbírala dřevo na šabatu v Parashat Sh'lach, porušila atmosféru klidu nezbytnou pro sabat.

Google překlad:
Raši, cituje Talmud (Sanhedrin 41a), říká, že Mekoshesh byl varován svědky, přesto je ignoroval a pokračoval ve sběru dřeva. Ačkoli se vědělo, že šabatský desekrátor je odsouzen k smrti, dosud nebyl způsob popravy určen. Hashem jim nařídí, aby ho ukamenovali, a rozsudek je vykonán.
Mnoho podrobností o tomto incidentu je zahaleno tajemstvím. Kdy k tomu došlo? Raši podle Sifriho říká, že to bylo během druhého šabatu v divočině. Ramban (Nachmanides) tvrdí, že podle jednoduchého významu textu k tomu došlo po incidentu skautů.
Kdo byl Mekoshesh? Rabín Akiva ho identifikuje jako Tzelofechada (Raši, B’midbar 27: 3). Rabín Jehúdah ben Betera trvá na tom, že nemáme vědět, o koho jde.

Jaký byl jeho hřích? Talmud (Shabbat 96b) cituje třístranný spor týkající se přesné melakhy (kategorie práce), kterou porušil: 1) škubání, což je sub-kategorie sklizně; 2) hromadění, subkategorie výroby kladek; 3) přenášení vzdálenosti čtyř loket ve veřejné doméně.

Jaké byly jeho úmysly? Přímé čtení naznačuje, že jeho sbírání dřeva bylo aktem vzpoury proti šabatu.
Někteří midrashi (včetně Targum Yonatan) však trvají na tom, že Mekoshesh jednal l’shem shamayim (kvůli nebi) ve vznešené sebeobětování, aby ukázal židovskému lidu, že šabat je třeba dodržovat.

Nešťastník Mekoshesh je muž, který je definován a identifikován svým hříchem, protože to je vše, co o něm víme s jistotou.
Možná lze nahlédnout do této události porovnáním s ostatními; není to poprvé, co byla svatost šabatu narušena aktem sběru.

K prvnímu takovému porušení došlo v Egyptě. Šemot Rabba (1:32) učí, že když Moshe žil v paláci, všiml si, že hebrejští otroci nemají příležitost k odpočinku. Tvrdil, že bez jednoho dne odpočinku týdně faraónovi otroci zemřou. Faraon byl přesvědčen a Moshe ustanovil šabat jako svůj den odpočinku. Ale později, když se Mosheův prorok z Hashemu přiblížil k faraónovi a prosil o propuštění otroků, Faraon se oplatí tím, že odebere otrokům přidělení slámy při zachování kvóty cihel, které musí vyrábět:

„Už nebudeš (lo tosifun) dávat lidem slámu, aby vyráběli cihly jako včera a den předtím, půjdou a sbírat (v’kosheshu) slámu pro sebe“ (Exodus 5:7).
Další midraš (Šemot Rabbah 5:22) vysvětluje, že hebrejští otroci měli v držení různé svitky související s událostmi z knihy Bereishit, které si rádi četli během odpočinku každý šabat. Z těchto svitků věděli, že je Hashem vykoupí. Faraon tedy nařídil sběr slámy, aby neměli odpočinek, a tak nemohli myslet na vykoupení.

Hirsch poznamenává, že lo tosifun je hláskováno, jako by říkalo lo te’asfun, „neshromažďujte se“, protože účelem dekretu bylo rozptýlit otroky a zabránit jakémukoli shromáždění, v němž by takové myšlenky, jako je oddanost Hashemovi, lze diskutovat o vykoupení nebo lidské důstojnosti. Faraon původně chápal, že jako den volna bude šabat chránit jeho investice. Koneckonců, i ve svůj volný den si otroci zachovávají sebeobraz otroků. Hebrejští otroci však měli slavnou historickou paměť, neotřesitelné spojení s Hashem, které si připomněli na šabatu, v klidu a stabilitě.

Duchovní omlazení šabatu je silná, podvratná síla proti tyranům. Faraon, stejně jako mnoho diktátorů v celé historii, se šabatu bál. Věděl, že klíčem k oslabení jeho účinku na lidského ducha bylo udržet otroky v pohybu a zabránit jim ve shromažďování, rozhodl tedy, že se každý otrok stane „mekoshesem“.

Druhý incident, který se týkal šabatu a sbírání, byl v Divočině hříchu (Exodus 16), kdy Hashem poskytl dětem Izraele mannu. Musí sbírat (L-K-T je zde použitý kořen slovesa, protože Mekoshesh je vhodný pouze pro sbírání předmětů, které rostou ze země) mannu po dobu šesti dnů, přičemž v pátek shromáždí dvojitou porci. Musí se toho zdržet na šabatu, protože tehdy žádná mana nespadne. Navzdory tomu někteří lidé chodí sbírat manu, ale žádnou nenaleznou.
Odpověď Hashema je podvádět je za neposlušnost a také je povzbudit:

Podívejte se, že vám Hashem dal šábes; proto vám dává páteční opatření na dva dny. Ať každý člověk zůstane na svém místě; ať nikdo neopustí své místo sedmého dne. “ (2. Mojžíšova 16:29)

Ještě jednou, učíme se, že šabat je neslučitelný se sběrem, a to nejen proto, aby poskytoval fyzický odpočinek, ale aby vytvořil atmosféru klidu potřebnou k vytvoření plného vyjádření šabatovy duchovnosti.

Co se stalo s mekoshesem? Nebyl schopen dostát výzvě svobody, když se ocitl v divočině? Zanechal dekret proti jeho generaci pocit neklidu? Upadl do vzorce chování nastaveného faraonem? Nebo se uchýlil k tomuto chování, l'hem shamayim?

Možná se to nikdy nedozvíme.
Víme jen to, že duchovní poklady šabatu jsou objeveny ve stabilitě a klidu, kterou vytváří, a že tyto poklady jsou klíčem k vykoupení.

Já osobně věřím této zprávě otroků v Egyptě o slavení šabatu.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 3 neregistrovaní