Inspirace nepotřebuje originalitu

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.

Je pro vás Ellen Whiteová prorokem?

Môžete označiť 1 možnosť

 
 
Zobraziť výsledky

Karel
Príspevky: 95
Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
Zbor: kdysi Havirov Sucha
Kontaktovať používateľa:

Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Karel »

Inspirace nepotřebuje originalitu

Ellen Whiteová tvrdila, že to co píše, není od ní, ale od Boha. Spousta jejího textu je ale podobná jiným knížkám jiných autorů, obrázky nevyjímaje. Vzhledem k tomu, že celý adventismus stojí na prorocké roli Whiteové, je tato otázka základní.

White lie

Aféra White lie propukla v 80. letech, když adventistický kazatel Walter Rea vydal knihu The White lie. Popisuje v ní opisování Ellen Whiteové.

Obrázok
Walter Rea

Světové ohlasy

Generální konference se proto rozhodla provést průzkum, kterým pověřila Freda Veltmana, adventistu a teologa na adventistické škole.

Obrázok
Fred Veltman

Předmětem byla kniha Touha věků. Pro velký objem bylo k prozkoumání vybráno 15 kapitol. Průzkum trval osm let. Kompletní závěry průzkumu jsou zde. Je to přes 2 000 stran v angličtině. V roce 1990 byly v časopise Ministry otištěny souhrnné závěry průzkumu. Z nich vyplývá:
  • Již 100 let se ví, že Whiteová píše to co je napsané v jiných knížkách, ale rozsah opisování je daleko větší než se myslelo.
  • Ellen Whiteová opisovala vědomě, úmyslně a osobně.
  • 31% zkoumaného textu se podobalo textu v jiných knížkách v různém stupni podobnosti, v průměru to byl stupeň „volné parafráze“.
  • 61% textu nemělo slovní podobnost s žádným dohledaným textem.
  • Obsah textu je závislý na jiných knížkách v mnohem větší míře, než je textová podobnost (stejná myšlenka je napsána jinými slovy).
  • Bylo nalezeno 21 knih 20 autorů, ze kterých Whiteová ve zkoumaných 15 kapitolách opisovala.
    Obrázok
    Life of Christ – knížka, ze které Whiteová opisovala nejvíce
  • Whiteová nejdříve sepsala podklady, z kterých poté vytvořila Touhu věků. Z těchto podkladů bylo zkoumáno 1180 vět. 74% se podobalo textu z jiných knížek v průměrném stupni podobnosti mírně vyšším než ve finální Touze věků.
  • Některé myšlenky ve finální Touze věků jsou odlišné od těch v podkladech.
  • Některé knížky, z nichž Whiteová čerpala, byly fikcí.
  • Veltman i po zpracování studie věřil v proroctví Whiteové.
Všeobecná reakce adventistů je, že Whiteová nebyla inspirována slovně, ale přes jiné autory - inspirace nepotřebuje originalitu.
Studie zkoumala pouze podobnost textu Whiteové s jinými texty. Neřešila otázku, zda Whiteová je nebo není prorok.

České ohlasy

Tyto skutečnosti neunikly Pavlu Škodovi. Záležitostí se zabýval a závěry zveřejnil na svých stránkách biblickestudie.cz. Závěry se týkají samotného jádra adventismu, a zřejmě proto se k nim CASD vyjádřila.

Reakce Teologického semináře

Situaci měla vyjasnit odezva Romana Macha. Ten ale jen zpochybňuje Pavla Škodu, nic nového nepřináší a nic neřeší. Je to akorát ukázka adventistické rétoriky.

Obrázok
Reakce Teologického semináře

Závěrem

Souhrnné závěry Veltmanova průzkumu jsou obsáhlejší. Vybral jsem z nich ta fakta, která mi přišla zásadní. Článek odráží mé postoje. Někdo s pozitivnějším přístupem by tato fakta zformuloval a zabalil jinak, což je podle mě případem i těchto souhrnných závěrů. Nejlépe bude, když se se studií seznámíte sami.

Otázky

Je podle vás možné, aby inspirace nepotřebovala originalitu?
Jsou myšlenky v knížkách Whiteové od Boha nebo od lidí?
Je pro vás Ellen Whiteová prorokem?

Karel
Príspevky: 95
Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
Zbor: kdysi Havirov Sucha
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Karel »

Odezvu Romana Macha si můžete stáhnout zde.
Na stránkách teologického semináře nejdříve zmizel odkaz na studii a pak "Failed to load PDF document". Bez jakýchkoliv spekulací proč :) .

mikim
Príspevky: 1705
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Karel napísal:Inspirace nepotřebuje originalitu

Ellen Whiteová tvrdila, že to co píše, není od ní, ale od Boha. Spousta jejího textu je ale podobná jiným knížkám jiných autorů, obrázky nevyjímaje. Vzhledem k tomu, že celý adventismus stojí na prorocké roli Whiteové, je tato otázka základní.

White lie

Aféra White lie propukla v 80. letech, když adventistický kazatel Walter Rea vydal knihu The White lie. Popisuje v ní opisování Ellen Whiteové.

Obrázok
Walter Rea

Světové ohlasy

Generální konference se proto rozhodla provést průzkum, kterým pověřila Freda Veltmana, adventistu a teologa na adventistické škole.

Obrázok
Fred Veltman

Předmětem byla kniha Touha věků. Pro velký objem bylo k prozkoumání vybráno 15 kapitol. Průzkum trval osm let. Kompletní závěry průzkumu jsou zde. Je to přes 2 000 stran v angličtině. V roce 1990 byly v časopise Ministry otištěny souhrnné závěry průzkumu. Z nich vyplývá:
  • Již 100 let se ví, že Whiteová píše to co je napsané v jiných knížkách, ale rozsah opisování je daleko větší než se myslelo.
  • Ellen Whiteová opisovala vědomě, úmyslně a osobně.
  • 31% zkoumaného textu se podobalo textu v jiných knížkách v různém stupni podobnosti, v průměru to byl stupeň „volné parafráze“.
  • 61% textu nemělo slovní podobnost s žádným dohledaným textem.
  • Obsah textu je závislý na jiných knížkách v mnohem větší míře, než je textová podobnost (stejná myšlenka je napsána jinými slovy).
  • Bylo nalezeno 21 knih 20 autorů, ze kterých Whiteová ve zkoumaných 15 kapitolách opisovala.
    Obrázok
    Life of Christ – knížka, ze které Whiteová opisovala nejvíce
  • Whiteová nejdříve sepsala podklady, z kterých poté vytvořila Touhu věků. Z těchto podkladů bylo zkoumáno 1180 vět. 74% se podobalo textu z jiných knížek v průměrném stupni podobnosti mírně vyšším než ve finální Touze věků.
  • Některé myšlenky ve finální Touze věků jsou odlišné od těch v podkladech.
  • Některé knížky, z nichž Whiteová čerpala, byly fikcí.
  • Veltman i po zpracování studie věřil v proroctví Whiteové.
Všeobecná reakce adventistů je, že Whiteová nebyla inspirována slovně, ale přes jiné autory - inspirace nepotřebuje originalitu.
Studie zkoumala pouze podobnost textu Whiteové s jinými texty. Neřešila otázku, zda Whiteová je nebo není prorok.

České ohlasy

Tyto skutečnosti neunikly Pavlu Škodovi. Záležitostí se zabýval a závěry zveřejnil na svých stránkách biblickestudie.cz. Závěry se týkají samotného jádra adventismu, a zřejmě proto se k nim CASD vyjádřila.

Reakce Teologického semináře

Situaci měla vyjasnit odezva Romana Macha. Ten ale jen zpochybňuje Pavla Škodu, nic nového nepřináší a nic neřeší. Je to akorát ukázka adventistické rétoriky.

Obrázok
Reakce Teologického semináře

Závěrem

Souhrnné závěry Veltmanova průzkumu jsou obsáhlejší. Vybral jsem z nich ta fakta, která mi přišla zásadní. Článek odráží mé postoje. Někdo s pozitivnějším přístupem by tato fakta zformuloval a zabalil jinak, což je podle mě případem i těchto souhrnných závěrů. Nejlépe bude, když se se studií seznámíte sami.

Otázky

Je podle vás možné, aby inspirace nepotřebovala originalitu?
Jsou myšlenky v knížkách Whiteové od Boha nebo od lidí?
Je pro vás Ellen Whiteová prorokem?
Zopakuji zde svůj komentář, jelikož zde nejde dát jen odkaz na jakýkoliv můj komentář, proto to zkopíruji, maximálně jde dát odkaz jen na stránku se všemi komentáři:

Re: Veríte v Boha? Veríte EGW?
Poslaťod mikim » 26 Sep 2016, 14:26

Je třeba brát v potaz, že v době EGW se běžně opisovalo od jiných autorů a nikdo se nad tím v její době nepozastavoval, nebylo to v její době vůbec zakázané ani nebylo nijak přikázané uvádět zdroj odkud kdo opisoval, ona však opisovala zejména historická fakta, což mi přijde úplně normální, než aby si historii třeba sama vymýšlela, nebo tam je jasně uvedeno v odkazu, který jsem dal, které slova opsala v Touze věků v daných 15 kapitolách...a rozhodně to není 31% jak uvádí F.Veltmann.

Jak je to s Veltmanovou zprávou a knihou Touha věků

V roce 1988 Fred Veltman, Ph.D., dokončil své osmileté studium, kdy zkoumal, jak Ellen Whiteová používala literaturu při psaní knihy Touha věků. Říjnové a prosincové vydání magazínu Ministry (magazín pro adventistické kazatele a teology) otiskl dvoudílný článek, napsaný samotným Veltmanem, který shrnul obsah celé zprávy známé pod názvem „Projekt Touha věků.“ Tento článek koloval mezi kritiky, kteří zdůraznili určité Veltmanovy výroky, které, jak se zdálo, by mohly podpořit jejich kauzu. Nicméně ve světle celého článku mohou Veltmanova slova Ellen Whiteové jen stěží uškodit. Internetové stránky Ellen-White.com chtějí získat povolení od magazínů, předtím než nahrají jakékoliv články chráněné autorským právem, atd. Buď nahrajeme celý článek zde nebo budeme informovat návštěvníky, kde mohou dostat jeho kopii. Kritici Ellen Whiteové je dokonce budou moci volně sdílet s druhými, pokud budou chtít. V několika následujících dnech se podíváme na některé Veltmanovy výroky a prozkoumáme je v souvislostech.

Robertovi Olsonovi z Ellen White Estate byl položen dotaz, co si myslí o Veltmanově studii. Odpověděl takto:
„Jsem úplně spokojený s jeho studií. Nikdo by neodvedl lepší práci—nikdo. Provedl ji jako nestranná osoba, nikoliv jako žalobce.“ (Ministry, prosinec 1990, str. 16)

Když byl Veltman dotázán, zda si myslí, že se Ellen Whiteová provinila plagiátorstvím, jeho odpověď po osmi letech studia zněla:

„Jak jsem ve své zprávě zdůraznil, pátrání se nezabývalo tématem plagiátorství. Jelikož toto téma zde nemůžeme vyřešit, ani si nepřeji jeho důležitost minimalizovat. Můj osobní názor je, že se ničím takovým neprovinila.“ (Ministry, prosinec 1990, str. 14)

Veltmanovy závěry:

„Ačkoli nemám odpověď na všechny otázky, ohledně spisů Ellen Whiteové, má víra v její inspiraci nijak vážně neutrpěla.“ (Ministry, prosinec 1990, str. 15)

„Ve skutečnosti, v důsledku čtení mnoha jejích spisů ať už psaných rukou nebo tištěných, vzrostla má úcta a uznání Ellen Whiteové a její služby.“ (Tamtéž)

„Vidím pádné důvody považovat ji za prorocký hlas devatenáctého století v její službě pro církev adventistů a zároveň i pro širokou společnost. Její hlas mimo toto křesťanské společenství v minulosti, zasluhuje i dnes, abychom mu naslouchali, protože nám dává nadčasová poselství, která hovoří o realitě našeho světa na konci dvacátého století.“ (Tamtéž)

Zkontrolujte si a prověřte Veltmanovy nejčastěji citované výroky. Postupně se budeme dívat na další aspekty nařčení z plagiátorství a budeme je přidávat na tyto stránky s tím, jak bude pokračovat výzkum. Více k otázce plagiátorství ohledně knihy Touha věků, naleznete ZDE (jiná webová stránka), nově zde doplňuji odkaz, kde je přesně zabarveno co opsala a může se každý přesvědčit, že to není 31% jak uvádí Weltmann, který zkoumal oněch 14 kapitol z uvedené knihy a dole na každé stránce je uvedeno počet procent:
http://www.ellenwhite.info/desire_of_ag ... _rea_a.htm

Doufáme, že poskytnuté informace byly užitečné. Když bude upřímným duším umožněno nahlédnout na celý rozsah důkazů, budou mít lepší příležitost, aby si s modlitbou uspořádaly své myšlenky o tomto tématu. Kéž nám všem Pán i nadále žehná v postupu našeho studia.

Zdroj: Ellen-White.com

V její době na jejím místě bych to tak dělal také. Dnes když někdo něco píše třeba nějaký adventista nějakou knihu, tak 90-95% toho opíše odjinud, jen do poznámky pak napíše odkud to opsal, protože se to tak dnes dělá a ve zbývajících % napíše svůj názor k tomu.

http://www.otazky.ellenwhiteova.cz/jak- ... ouha-veku/

mikim
Príspevky: 1705
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Karel napísal:Odezvu Romana Macha si můžete stáhnout zde.
Na stránkách teologického semináře nejdříve zmizel odkaz na studii a pak "Failed to load PDF document". Bez jakýchkoliv spekulací proč :) .
Nevím o jakém odkazu mluvíš, ale odkaz i odezva Macha tam 100% je, právě jsem si i stáhnul a je celkem tentokrát dobře napsaná.

...Je podle vás možné, aby inspirace nepotřebovala originalitu?

Originality sdělené Bohem je v inspiraci EGW až až, pár slov, které opsala odjinud mi rozhodně nevadí, také je jasné, že ji Bůh žádnou knihu nenadiktoval slovo od slova jak to má napsat.

Jsou myšlenky v knížkách Whiteové od Boha nebo od lidí?
Od Boha a pokud něco opsala od lidí, tak ti to mají také od Boha.


Je pro vás Ellen Whiteová prorokem?
Nikdy sama sebe přece nenazvala prorokem, ale Božím poslem. Prorokem ji nazvala až církev po její smrti a naplněním toho co předpověděla.

Neregistrovaný

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Je pro vás Ellen Whiteová prorokem?
Nikdy sama sebe přece nenazvala prorokem, ale Božím poslem. Prorokem ji nazvala až církev po její smrti a naplněním toho co předpověděla.
Už za života měla autoritu a byla považována za proroka, ukazují to i adventistické filmy. Co myslíš tím naplněním proroctví?

Jinak, mám na její inspiraci a poslání zhruba tento názor:
-církev podle mne chybně učí o tom, že "dar proroctví je charakteristickým projevem církve ostatků", použité texty Zj 12:17 a Zj 19:10 o svědectví Ježíšově nemluví o EGW
-chybou je vyžadovat tento bod učení při křtu
-církev se dodnes plně s jejím dílem nevyrovnala - konzervativní asd by chtěli přijmout vše, co napsala a její dílo je pro ně nedotknutelné, liberální asd ji berou na vědomí, ale zvláštní místo jí nedávají. Sto let už tím církev žije v napětí. Církev ale nikdy nedefinovala, co je a co není inspirováno, pro některé je tedy inspirováno vše a pro jiné nic. Přesto se její citáty dost objevují s SŠ a někteří členové nedokáží vysvětlovat Písmo, než s pomocí jejích knih.
-vzhledem k rozsahu jejích komentářů k Písmu prakticky nelze překročit v adventismu určité hranice pochopení Písma
-je velmi pravděpodobné, že její spisy jsou výsledkem hyperaktivity následkem úrazu více, než "inspirací". Zaráží mne výhružka v jejích spisech, že kdo je nepřijme, odmítá tím Boha
-bezpečnější je nezaložit svou víru a křesťanskou zkušenost na jejím díle, ale pouze na Písmu, Písmo ani nenaznačuje, že by v budoucnu měl přijít prorok, kterému bychom měli dát prakticky stejnou váhu jako bibli.
-mnoho věcí je z jejího díla použitelných i dnes - důraz na zdravý způsob života, posvěcení, řešení různých životních situací
-podle mne je v jejích spisech mnoho moralismu a zákonictví, chybí, zvláště pro studium Svědectví, objektivní výsledek, jak se lidé k jejím radám stavěli, jak dopadli. Nalezli bychom i některé vyloženě chybné věci.
-na závěr - vzhledem k tomu, že jsou její spisy digitalizovány, bylo by dnes jednodušší udělat hloubkovou studii více knih EGW s objektivnějším výsledkem, než před cca 35-ti lety

mikim
Príspevky: 1705
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

…Už za života měla autoritu a byla považována za proroka, ukazují to i adventistické filmy. Co myslíš tím naplněním proroctví?
„Během řeči jsem pronesla, že se nedomáhám povolání prorokyně. Některé tato výpověď překvapila, a protože k tomu bylo hodně řečeno, chtěla bych podat vysvětlení. Jiní mě nazývali prorokyní, ale já jsem tento titul nikdy nepřijala. Nemyslím, že je mojí úlohou, se takto prokazovat. Ti, kteří se v dnešních dnech pyšně vydávají za proroky, jsou často pro Boží dílo ostudou. Moje dílo zahrnuje daleko více, než znamená jméno (prorok). Považuji se za posla, pověřeného Pánem předávat poselství pro jeho lid. (1SM 35-36)
Prorokem není ten, koho za proroka prohlásili jeho bližní, ani ten, kdo se za proroka prohlásil sám. Do prorockého úřadu může člověka uvést jedině Bůh. A tak se občas stane, že některý muž či žena jsou vybráni, aby se stali Božími prostředníky. Tito proroci se z Boží vůle stali nástroji komunikace mezi Bohem a člověkem, hlásali a psali to, co jim Bůh zjevil ve vidění. Duch Svatý nikdy nemluvil, nemluví a nebude mluvit sám od sebe jako nějaká neviditelná osoba nebo„duch“, ale vždy hovoří srozumitelně skrze lidský hlas nebo písmo člověka, jehož si ke sdělení vybírá a používá!

[KB1613] J 16:12 Ještěť bych měl mnoho mluviti vám, ale nemůžete snésti nyní.

[KB1613] J 16:13 Když pak přijde ten Duch pravdy, uvedeť vás ve všelikou pravdu. Nebo nebude mluviti sám od sebe, ale cožkoli uslyší, toť mluviti bude; ano i budoucí věci zvěstovati bude vám.

[KB1613] J 16:14 Onť mne oslaví; nebo z mého vezme, a zvěstuje vám.

Z nich totiž jednoznačně vyplývá, že učedníkům a přeneseně i dnes nám, Ježíš tenkrát neřekl všelikou pravdu, protože by jí v té době vůbec nerozuměli, a že bude někdo, kdo bude mít Ducha pravdy, který nám poté sdělí všelikou pravdu! Ježíš zde neříká, kdo a kdy to bude.
„Žádný článek, který píšu do časopisu, nevyjadřuje jen mé vlastní myšlenky. Obsahuje to, co mi Bůh zjevil ve vidění“
„Nikdy jsem netvrdila, že jsem neomylná. Jediný Bůh je neomylný. Jeho slovo je pravé a u něho není proměny, ani střídání světla a stínu.“
„Bylo mi ukázáno, že někteří by zveřejněné vidění přijali, protože posuzují strom podle jeho plodů. Jiní se podobají pochybujícímu Tomášovi (pozn. třeba Plechatému). Nedokážou uvěřit zveřejněným svědectvím ani být přesvědčeni svědectvím jiných. Chtějí vidět a mít pro sebe důkazy jedině osobně. Takových lidí bychom se neměli stranit, ale prokazovat jim mnoho trpělivosti a bratrské lásky až do doby, kdy se rozhodnou, buď pro nebo proti vidění. Když bojují proti vidění, o kterých nic neví, a jejich odpor jde tak daleko, že začínají být nazlobeni na ty, kteří věří, že vidění jsou od Boha, mluví o tom během shromáždění a těší se z poučení, které díky tomu obdrží, potom může církevní společenství vědět, že tyto osoby nemají pravdu. Boží lid by se neměl před takto nespokojenými lidmi hrbit, ustupovat jim, a obětovat svoji svobodu. Bůh své církvi svěřil duchovní dary, aby z nich měli užitek. Když se osoby, které předstírají, že věří pravdě, těmto darům staví na odpor a proti viděním bojují, ocitají se duše skrze jejich vliv v nebezpečí. Potom je na čase začít konat, aby nebyli slabí skrze jejich vliv vedení do omlu“ (1T 327f)
Přestože její poslání se podobalo poslání Mojžíše, protože stejně jako on vedla a ukazovala směr, předpověděla také mnoho událostí, k nimž mělo v budoucnu dojít. V úplných začátcích publikační činnosti, někdy v roce 1848, hovořila o tom, že jejím prostřednictvím zaplníme zemi světlem. Dnes adventisté sedmého dne vydávají literaturu v 200 jazycích v celkové hodnotě 100 mil. USD ročně. Např. v roce 1890, když světové autority prohlašovaly, že už nikdy nebude válka a že se blýská na lepší časy, E. G. White napsala: „Přichází bouře a je třeba, abychom se připravili na její běsnění…Na všech místech budou problémy. Tisíce lodí skončí v hlubinách oceánu. Celé válečné flotily klesnou ke dnu a miliony lidských životů budou zničeny. To se naplnilo během první a druhé světové války.
Stejně tak předpověděla válku Severu proti jihu nebo zřícení mrakodrapů…což se již vyplnilo, aj.

…církev podle mne chybně učí o tom, že "dar proroctví je charakteristickým projevem církve ostatků", použité texty Zj 12:17 a Zj 19:10 o svědectví Ježíšově nemluví o EGW
Zjevení Janovo 19:10 Tu jsem padl na kolena k jeho nohám. Ale on mi řekl: "Střez se toho! Jsem jen služebník jako ty a tvoji bratří, kteří vydávají svědectví Ježíšovi. Před Bohem poklekni!" Kdo vydává svědectví Ježíšovi, má ducha proroctví.
Tento verš říká, že kdo vydává svědectví Ježíšovi má ducha proroctví a to EGW dělala, proto měla ducha proroctví či pravdy a jako jediná splňuje všechny projevy pravého proroka. O nikom dalším nevím. Zjevení se celé týká doby konce tj. dnes a dnes je ostatek, o které se ve Zjevení mluví. Ostatkem může být jen ten kdo má víru Ježíšovu, zachovává přikázání Boží a má současně i ducha pravdy či proroctví. A to dnes splňuje 100% pouze církev adventistů sedmého dne.

…chybou je vyžadovat tento bod učení při křtu
Ano souhlasím, nikdo není křtěný proto zda věří v to co napsala EGW nebo ne, ale je křtěný protože uvěřil v Pána Ježíše Krista.
…-církev se dodnes plně s jejím dílem nevyrovnala - konzervativní asd by chtěli přijmout vše, co napsala a její dílo je pro ně nedotknutelné, liberální asd ji berou na vědomí, ale zvláštní místo jí nedávají. Sto let už tím církev žije v napětí. Církev ale nikdy nedefinovala, co je a co není inspirováno, pro některé je tedy inspirováno vše a pro jiné nic. Přesto se její citáty dost objevují s SŠ a někteří členové nedokáží vysvětlovat Písmo, než s pomocí jejích knih.
Já jako spíše konzervativec co se týče Boží pravdy s ní nemám problém, snad kromě desátků a některých výroků, kterým nerozumím, ale z 95% vše co jsem od ní četl je pravda a souhlasím s ní. Důležité pro mne je, že mne vede ve svých knihách k Bohu. Pátrat po tom zda něco a kolik toho opsala od jiných autorů křesťanů a kolik ji toho sdělil Bůh mi nepřísluší, to ať si dělají její kritici, když je to baví a je mi to vlastně úplně jedno. Pro mne je důležitý na prvním místě obsah knih. A ten víceméně souhlasí s Písmem. Samozřejmě píše i spoustu nových věcí, které jí Bůh sdělil a které v písmu nejsou, což jsou pro mne ty nejcennější informace od ní. Viz Jan 16:12-14. Pokud by psala jen to co je v Písmu, pak by nemusela psát vůbec nic, protože by si to každý přečetl v Písmu, takže díky Bohu za každou novou informaci, kterou jsi ji sdělil. Církev to možná zatím nedefinovala co je a není inspirováno, ale k tomu tě musí dovézt Duch Boží a On ti jistě ukáže co je a není inspirováno. Ano mnoho členů v tzv. bermudském trojúhelníku (sbory Bystřice, Komorní Lhotka a Vojkovice u nás ve Slezsku) používá citáty EGW častěji, dokonce mají někteří zakoupené vydané adventistické Bible Kralické, kde jsou na jedné straně verše a druhá strana citáty EGW co k tomu řekla, a pak tě s nimi klidně umlátí. Takovou Bibli nemám a ani po ní netoužím, to už mi připadá příliš silné kafe. V těchto sborech někteří členové berou EGW asi jako dalšího Biblického pisatele. Svým způsobem mají pravdu, ale já mám na prvním místě Písmo a pak až ostatní knihy. Svým obsahem je EGW největším „Biblickým“ pisatelem.
…-vzhledem k rozsahu jejích komentářů k Písmu prakticky nelze překročit v adventismu určité hranice pochopení Písma.
Např.?

…-je velmi pravděpodobné, že její spisy jsou výsledkem hyperaktivity následkem úrazu více, než "inspirací". Zaráží mne výhružka v jejích spisech, že kdo je nepřijme, odmítá tím Boha
Jak může být zvýšená hyperaktivita následkem úrazu, takovou blbost jsem ještě nikdy neslyšel, ona po úrazu byla v kómatu a pak nemohla v ruce ani udržet obyčejné pero než ji Bůh uzdravil.
„Moje dílo buď od Boha pochází, nebo ne. Bůh nikdy se satanem nespolupracuje! Moje práce, kterou jsem za uplynulých třicet let odvedla, buď nese Boží pečeť, nebo pečeť nepřítele. Žádná jiná možnost se nenabízí.
Bible je „inspirované Boží slovo“ a kdo ji kritizuje, ten dělá dílo Satana (1 SM 17)

Bible je Boží hlas (8T 162)

„Mluvím o tom, co jsem viděla a o čem vím, že je pravdivé.“(3SM 49)
„Žádný článek, který píšu do časopisu, nevyjadřuje jen mé vlastní myšlenky. Obsahuje to, co mi Bůh zjevil ve vidění“
„V noci ke mně přišel Pán a vyslovil cenná slova povzbuzení pro mé dílo, tím že mi zopakoval ono poselství, které mi už dříve vícekrát předal. S pohledem upřeným na ty, kteří se odvrátili od světla, které jim bylo posláno, řekl: „Když si nebudou vážit svědectví, které jsem ti dal proto, abys jim je předávala dál, potom to nejsi ty, koho ignorují, ale znevážili mě, tvého Pána.“ (5T 688.2)
Pokud to říká sám Ježíš, nemám ji důvod nevěřit. Proč bych měl?
-bezpečnější je nezaložit svou víru a křesťanskou zkušenost na jejím díle, ale pouze na Písmu, Písmo ani nenaznačuje, že by v budoucnu měl přijít prorok, kterému bychom měli dát prakticky stejnou váhu jako bibli.
Jan 16.12-14 viz výše.
[KB1613] Nu 12:6 Jimž řekl: Slyšte nyní slova má: Prorok když jest mezi vámi, já Hospodin u vidění ukáži se jemu, ve snách mluviti budu s ním.

[KB1613] Am 3:7 Nečiníť zajisté Panovník Hospodin ničeho, leč by zjevil tajemství své služebníkům svým prorokům.

[KB1613] Př 29:18 Když nebývá vidění, rozptýlen bývá lid; kdož pak ostříhá zákona, blahoslavený jest.
[CEP2001] Jl 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši budou mít prorocká vidění.

[KB1613] Sk 2:14 A stoje Petr s jedenácti, pozdvihl hlasu svého, a promluvil k nim: Muži Židé, a všickni, kteříž bydlíte v Jeruzalémě, toto vám známo buď, a ušima pozorujte slov mých.

[KB1613] Sk 2:16 Ale totoť jest, což jest předpovědíno skrze proroka Joele:

[KB1613] Sk 2:17 A budeť v posledních dnech, (dí Bůh), vyleji z Ducha svého na všeliké tělo, a prorokovati budou synové vaši, i dcery vaše, a mládenci vaši vidění vídati budou, a starci vaši sny míti budou.

[KB1613] Sk 2:18 A zajisté na služebníky a na služebnice své v těch dnech vyleji z Ducha svého, a budou prorokovati.

[KB1613] Sk 2:19 A ukáži zázraky na nebi svrchu, a znamení na zemi dole, krev a oheň a páru dymovou.

[KB1613] Sk 2:20 Slunce obrátí se v temnost, a měsíc v krev, prvé než přijde ten den Páně veliký a zjevný.
Takže kdokoliv, koho si Ježíš Kristus vybere, i kdykoliv v budoucnu, v době konce, může mít prorocká vidění, sny, prostřednictví kterých se dozvíme potřebné Boží Slovo pro dnešní pro dobu, ve které žijeme, takže nejen E. G. Whitová, ale můžu to být klidně i já nebo i ty, kdo dostane vidění.

…-podle mne je v jejích spisech mnoho moralismu a zákonictví, chybí, zvláště pro studium Svědectví, objektivní výsledek, jak se lidé k jejím radám stavěli, jak dopadli. Nalezli bychom i některé vyloženě chybné věci.
„Nikdy jsem netvrdila, že jsem neomylná. Jediný Bůh je neomylný. Jeho slovo je pravé a u něho není proměny, ani střídání světla a stínu.“
Ani proroci v Písmu nebyli neomylní a některá jejich proroctví se nikdy nesplnila, protože byla něčím podmíněna.

…-na závěr - vzhledem k tomu, že jsou její spisy digitalizovány, bylo by dnes jednodušší udělat hloubkovou studii více knih EGW s objektivnějším výsledkem, než před cca 35-ti lety.
To je úkol církve…

Karel
Príspevky: 95
Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
Zbor: kdysi Havirov Sucha
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Karel »

Vzhledem k tomu, že jsou její spisy digitalizovány, bylo by dnes jednodušší udělat hloubkovou studii více knih EGW s objektivnějším výsledkem, než před cca 35-ti lety.
To je úkol církve…
Některé důležité osoby v církvi mě povzbuzovaly do tohoto projektu a mysleli si, že by White Estate mohla zveřejnit tyto publikace k použití skrze knižní klub, který v církvi v těchto dnech působil. Po spoustě času a korespondence jsem si konečně uvědomil, že jsem byl naivní a že White Estate nechce spolupracovat s nikým, kdo nevypadá jistě v tom, jak chce zasahovat do jejich trávníku. Dali mi vědět v ne nejistých termínech, že drží „pověření z nebes“ a budou se dívat s nelibostí na kohokoliv, kdo by se chtěl dostat na jejich území.
[Walter Rea, White Lie - Úvod]
Podle mých informací se přístup White Estate se od té doby nijak nezměnil. 100 let po její smrti v roce 2015 měla být všechna její díla zveřejněna, ale nevím, jestli se tak skutečně stalo. Nicméně je naivní si myslet, že se CASD pustí do podrobného zkoumání. Normálně by člověk předpokládal, že mu církev nebude lhát a zatajovat informace, zvláště když se ohání vysokou morálkou, ale realita je přesně opačná. Tento trend bohužel reakcí Romana Macha převzala i Československá unie.
odkaz i odezva Macha tam 100% je, právě jsem si i stáhnul
Odkaz na reakci Romana Macha byl dlouho jedinou aktualitou na stránkách Teologického semináře. Odkaz je, ale nijak se k němu nedoklikáte, navíc mi teď už nejde otevřít v žádném prohlížeči ani PDF readru. Nevím proč tomu tak je, ale do adventistické „rétoriky“ to zapadá.

Tomáš Plechatý

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

„Moje dílo buď od Boha pochází, nebo ne. Bůh nikdy se satanem nespolupracuje! Moje práce, kterou jsem za uplynulých třicet let odvedla, buď nese Boží pečeť, nebo pečeť nepřítele. Žádná jiná možnost se nenabízí."

Satan pomůže těm, kteří cítí, že musí rozlišovat. – „Musím konat svou práci, vyvracet chybná chápání těch, kteří se pokládají za schopné určovat, co je svědectví od Boha, a co je výrok lidský. Jestliže ti, kteří takto působili, pokračují v této činnosti dál, pak to budou satanské nástroje, které budou jednat za ně. /… / Ti, kteří pomáhali duším, aby pociťovaly svobodu určovat, co je ve Svědectvích od Boha a co jsou jen slova sestry Whiteové bez Božího vnuknutí, nakonec shledají, že pomáhali ďáblu v jeho podvodném díle. Svědectví číslo 3, str. 211 (5T 682) – Letter 28, 1906 {3SM 70.4}

Už jen tato stanoviska sama o sobě podle mne vedou k tomu, že EGW buď nemohu brát vážně a doslova, protože podle mě není pravdivá ani jedna možnost (ani plná závislost na Bohu, ani plná posedlost démonem). A není ani pravdivé, že pomáhám ďáblu jen proto, že zkoumám pravdivost jejích spisů ve světle bible. (viz berojští ve Sk 17,11)
Nebo bych se musel s ohledem na některé její výroky přiklonit k tomu, že se právě usvědčila z plného zasvěcení se ďáblu.

příklady problematických výroků:

ANG COL 155,1
,,Those who accept the Saviour, however sincere their conversion, should never be taught to say or to feel that they are saved. This is misleading."

CZE Kristova podobenství str 150
,,Ani lidé, kteří přijali Spasitele a prožili jakkoli opravdové obrácení, by nikdy neměli být vedeni k tomu, aby si mysleli, anebo říkali, že už jsou spaseni. To vede na scestí."

http://www.ellenwhiteova.cz/kristova-po ... i-col-150/

nebo:

EGW: Pavel musel obdržet instrukce... Kristus ho poslal k učedníkům, které tak horlivě pronásledoval, aby
se od nich učil.... Pavel byl v situaci, kdy se učil od těch, které Bůh pověřil učit pravdu.... právě ti, které Pavel
usiloval zničit, se stali jeho učiteli toho náboženství, které dříve nenáviděl a pronásledoval. (Testimonies, vol.
3, p. 430 - 1875)

vs.

,, Ujišťuji vás, bratří, že evangelium, které jste ode mne slyšeli, není z člověka. Vždyť já jsem je
nepřevzal od žádného člověka ani se mu nenaučil od lidí, nýbrž zjevil mi je sám Ježíš Kristus. (Gal
1,11.12) "

další nesrovnalosti lze najít např. zde
http://biblickestudie.cz/studie/egw.pdf

Ať tak, nebo tak, její výrok jí samu usvědčuje. Mnohým adventistům by měl otevřít oči, jaká osoba se to před nimi vykresluje.
A je to výrok arogantní - ukazující pýchu, vysoké sebevědomí, nebo alespoň (pokud si to sama nemyslela) snahu vyvolat zdání o vysokém postavení.
Přál bych si dočíst se někde citát od EGW, kde by se sama omluvila, za to, jak se prezentovala a přiznala, že to nebylo fér. Nebo bych si přál, aby se omluvil po její smrti někdo z její rodiny jejím jménem. Alespoň bych si mohl jí i lidí, co o tom věděli více vážit. Místo toho se dodnes okolo ní traduje spíše ,,úchvatná mučednicko - reformátorská aureola"

I v případě, že sama ve svých knihách napsala mnoho originálního a dobrého, tak je hodnota toho díla narušena celkovým obrazem a právě těmi silnými výroky které mají dodnes vliv a nikdo z CASD se za ně oficiálně neomluvil a nezřekl se jich.

Za mě palec dolů.

John 3:16
Príspevky: 267
Dátum registrácie: 28 Dec 2015, 18:54
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa John 3:16 »

Nepovazoval by som dielo EGW za vnuknute Bohom, ale ani satanske. Je to dielo ludske. Vieme na zaklade svedectiev jej sucasnikov, ze nebola az taka skromna a pokorna ako ju s oblubou vykresluju, skor naopak. Pokial casd nezreviduje svoj oficialny postoj k osobe EGW, tak adventizmus je pre mna nadalej kultom (sektou v pravom zmysle).

Karel
Príspevky: 95
Dátum registrácie: 11 Jan 2016, 19:46
Zbor: kdysi Havirov Sucha
Kontaktovať používateľa:

Re: Inspirace nepotřebuje originalitu

Neprečítaný príspevok od používateľa Karel »

Několik "inspirovaných" obrázků. Pro lepší rozlišení se podívejte na stranu 152 a dále v knížce The White lie.
Jedny obrázky vyšly v knížce The history of protestantism [James Aitken Wylie] roku 1878, druhé v knížce Great controversy [Ellen Gould White] roku 1886.
Trocha matematiky: 1878 < 1886

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní