Role a pravomoce žen v církvi.

Diskusia o vieroučných bodoch CASD.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Ještě důležitá vsuvka:

Požadavek mlčení a podřízenosti žen zní v dnešní době kategoricky a vyvolává nemalou míru pohoršení. To je proto, že drtivá většina obyvatel čte Bibli očima dnešního světa, svého jazyka a svého pojmosloví. Pisatelé však píší jazykem a stylem své doby. Existuje x výkladů Bible, protože je x (re)interpretací starých textů. Například osoba Ježíše je jinak interpretována v judaismu, v křesťanství, islámu a jinde.

Křesťanství je specifické náboženství, které vyrůstá z judaismu, ale není s judaismem totožné. „Přelom/průnik kultur", ke kterému postupně došlo, můžeme v Písmu vidět. Tak jako bylo potřebné v tomto období vztah mezi judaismem a křesťanstvím „uchopit" či vymezit (obojí náboženství nebyla jen jednolitou skupinou, ale vyskytovalo se v nich více proudů), tak vede křesťanství polemiku s pohanskými kulty. To není nic nového, protože i celý Starý Zákon svědčí o boji cizích božstev s jediným Bohem.

V dnešní době někteří pokládají Pavla za jakéhosi burana, který se k ženám chová hrozně, když si dovoluje jim něco zakazovat. Nezapomeňme ale, že Pavel byl velmi vzdělaný muž, který prošel Gamalielovou školou a který byl taktéž vynikajícím rétorem. Rétorika se vyučovala nejen v jeho době, ale i ve středověku na univerzitách. Proto Pavel agrumentuje tak, jak argumentuje. Nedělá kolem toho textu ve svém dopise nějaké omáčky, aby neurazil něčí jemnocit; nebylo to potřeba a zřejmě s tím sledoval záměr. Navíc on věděl, co píše, proč to píše a komu to píše. My dnes pouze rekonstrujeme a snažíme se pochopit jeho svět na základě literatury, která o té době pojednává.

Pavel považoval za normální, že se ženy podílejí na zvěstování evangelia. V jeho době ještě nebyla křesťanská obec úplně pevně strukturovaná, všichni očekávali návrat Ježíše Krista a mysleli, že to bude velmi brzy. V tomto kontextu byly také psány Pavlovy výroky o ženění či neženění. Pavel očekával Ježíšův příchod velmi brzy, avšak na rozdíl od W. Millera nestanovil žádné datum. A ženy poskytovaly svůj dům pro toto zvěstování, byly Pavlovými spolupracovnicemi a měly i úřední funkce atd., ale to teď nechám stranou. S pozdější strukturalizací obcí se vliv žen na dění v církvi zmenšoval.

Pavel řešil v Korintu specifický problém. Ohledně toho textu existuje „milión" interpretací od těch, které chtějí přijít aspoň částečně věci na kloub až po ty, které jsou až odstrašující. Už jsem slyšela i interpretaci, zda je vůbec vhodné číst ženskou literaturu. No těmto bratrům bude těžké propašovat Drama věků :-). Podle některých „svérázných" vykladačů údajně Bible oslovuje adresáty 21. století. Já myslím, že Duch Svatý nám dnes Bibli aktualizuje. Proto se Bible překládá do různých jazyků, ale prvotní adresáti už jsou v Pánu. A kdo ví, možná na nás koukají, jak se potýkáme s jejich myšlením. A kdo ví, co si myslí o Parabibli, jež svou existencí oslovuje jistý typ lidí i přes náš možný odpor :-).

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

34 «vaše» ženy nechť ve shromážděních mlčí. Nedovoluje se jim, aby mluvily; ať jsou podřízené, jak praví i Zákon.
35 Chtějí-li se něco naučit, ať se ptají doma svých mužů. Je totiž neslušné, aby žena mluvila ve shromáždění.


1. Existují dvě možnosti – buď apoštol Pavel psal tato slova, nebo je nepsal.

Je možné, že jsou tato slova, nebo část z nich, citací, na kterou pak v dalších verších Pavel odpovídá.
V textu to není úplně jednoduché rozpoznat, protože řečtina nepoužívala uvozovky, a tím pádem nemusí být úplně zřetelné, co je citace a na co Pavel odpovídá. List Korintským představuje určité schéma, podle kterého se vykladači řídí, ale toto je těžký/sporný text, protože představa „mlčících žen" se příliš nehodí do koncepce pavlovských obcí, neboť ženy byly v těchto obcích při zvěstování evangelia velmi činné. K tomuto konceptu se ještě budu v průběhu psaní průběžně vracet.

2. Pokud jsou tato slova skutečně slovy apoštola Pavla, tak co nemají ve shromáždění ženy říkat a jaký zákon má apoštol na mysli ohledně podřízenosti žen?

3. Někteří si myslí, že ženy nemohou prorokovat, další si myslí, že nemají rozsuzovat proroctví, jiní se domnívají, že ženy nemají při bohoslužbě rušit. Názory na to jsou různé. Osobně se domnívám, že pokud by ženy nemohly rozsuzovat proroctví, je to zvláštní, protože ženy se ve společenstvích modlily a prorokovaly (některá společenství si ponechala i tu pokrývku hlavy). Pokud žena předává poselství od samotného Boha, projevuje autoritu.

Ženy jsou odkázány na to, aby se doma ptaly svých mužů, protože je neslušné, aby žena mluvila ve shromáždění. Neslušné – to je jeden z významu slova. Další významy jsou expresivnější a dalo by se to přeložit, že je to „odporné", „hnusné", „mravně závadné", „budící stud" atd. V podstatě to znamená, že je to něco totálně nepřijatelného. Jen na okraj, apoštol neřeší, koho se mají ptát svobodné ženy a vdovy, ale předpokládám, že mužských představitelů sborů :-). Je-li nepřijatelné, aby žena prorokovala, proč tedy Pavel v 11. kapitole mluví o modlitbách žen a jejich prorokování? Je-li nepřijatelné, aby rozsuzovala proroctví, proč Pavel nepovažuje rovněž za ostudné prorokování žen? Žena prorokuje ve shromáždění a pak je neslušné, aby tam něco mluvila? Je-li nepřijatelné, že by se na něco ptala, proč by to měla být ostuda nebo, v našem kontextu, proč by to mělo být neslušné?

4. A který zákon stanovuje podřízenost žen? Zajímavé je, že pokud psal tato slova Pavel, neuvádí zde, jaký zákon myslí. Proto se vykladači obracejí většinou ke Gn 3,16, kde se mluví o vládě muže nad ženou. Také je možné, že se Zákonem myslí ústní tradice, kterou Pavel znal. V Korintu byli pravděpodobně také Židé, kteří konvertovali k Ježíši Kristu. Podle jejich praxe, na kterou byli v judaismu zvyklí, seděli muži a ženy v synagoze rozděleni, kdežto v křesťanském shromáždění byli muži se ženami společně, což je poměrně velká změna. Možná byli někteří muži pohoršeni, že ženy mluví, prorokují či se dokonce na něco ptají a považovali to za nevhodné. V křesťanském shromáždění nebylo tehdy centrem „kázání" ve smyslu, jak ho známe dnes, kdy většinou sedíme a neskáčeme kazateli do řeči. V případě potřeby vyjádření se ke kázání mluvíme s kazatelem až na konci shromáždění či se objednáme na návštěvu. Ale tehdy byla zřejmě praxe taková, že „kázání" bylo praktické vyučování, do kterého se posluchači zapojovali. Minimálně v Korintu by to odpovídalo rozmanitému použití duchovních darů ve shromáždění. Muži rozuměli Zákonu dobře, protože v něm byli vyučeni. Ženy zřejmě nerozuměly řadě věcí, které se při tom vyučování probíraly, a proto neustále rušily otázkami. Tóra neobsahuje žádný zákon, který mluví o podřízenosti ženy, ale to se vyvozovalo z tehdejší praxe a chápání Tóry. I když je před Bohem žena rovná muži, neměla v té době s muži rovné postavení jak ho chápeme dnes. Křesťanství ženu pozvedlo na nezvykle vysokou úroveň, alespoň v rané církvi, než se postavení žen v církvi začalo časem omezovat. Ale nehledejme v křesťanství „rovnostářství" naší doby, i když si myslím, že Pavel měl k němu velmi blízko :-).

5. Další věcí je, že Korint bylo město neřestí. Církev na tom místě rozhodně nebyla ideální a navíc se tam setkávala s pohanskými kulty. Je možné, že korinťané, kteří konvertovali do církve, měli stále pohanské zvyky, se kterými Pavel nechtěl mít nic společného. Zřejmě na to naráží i v 11. kapitole, kdy Pavel řeší vlasy u žen. Církev v Korintu byla rozdělená, jeden se hlásil k Apollovi, další k Pavlovi. Pavel řešil maso obětované modlám, pohanské soudy a další věci. Někde jsem četla, že v Korintu existovalo asi 150 kultů, z nichž nejznámější byl kult Afrodity. Na rozdíl od naší sekulární společnosti byl Korint nesmírně náboženské město. V některých kultech existovala chrámová prostituce a někde byly údajně ženy nadřazeny mužům. I to mohlo hrát roli v Pavlově rétorice, pokud ty verše opravdu psal. Ale pokud je nepsal a je to citace zastánců „mlčení žen", otevírají se nové dveře výkladu. Ony tedy již dávno existují, ale možná že v českém prostředí nejsou dostatečně známé. U nás se spíš setkáváme s výklady klasickými, které v některých společenstvích pohřbívají snahy žen sloužit v církvi jinak než vařením sborového guláše.

6. Oproti judaismu měla žena v křesťanství zajímavé postavení a možná to bylo pro některé židovské muže pohoršením.
Ohledně pohanství bylo potřeba se vymezit, aby zvyky žen nepřipomínaly ve shromáždění pohanské obřady, které jim byly známé, ale nám již ne. Epištoly byly vždy psány do konkrétní situace sborů a odrážejí jejich situaci.

7. To, co píšu, nejsou hluboké studie, protože na dizertační práce nemám čas, ale je to mé přemýšlení „nahlas" založené na studijní literatuře a studijních zdrojích a na mé invenci. Modlitbu nepočítám, protože ta je samozřejmostí. Čím více do toho člověk trošičku leze, tím víc se mu otevírají dveře a objevují se stále nové věci.
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 25 Dec 2021, 19:17, upravené celkom 1 krát.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Přikláním se k tomu, že se ve společenství projevil nějaký nezdravý komunikační rodinný problém mezi mužem a ženou, který prosákl i do sboru. To zřejmě vedlo ap. Pavla k takovému kategorickému vyjádření do konkrétní situace toho sboru. Nemůže to být univerzální zásada, ale je poučením do křesťanského společenství. Špatná komunikace partnerů v rodině ovlivňuje i to společenství do kterého takový pár patří.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Možná jste zaznamenali, že 25. listopadu 2019 byl na portálu Křesťan Dnes uveřejněn článek Davida Nováka "Žena ať ve shromáždění mlčí?!"

https://www.krestandnes.cz/david-novak- ... deni-mlci/

Článek jsem objevila v den jeho uveřejnění, ale čekala jsem, jakým směrem půjde v diskusi čtenářovo myšlení. A také jsem čekala, zda se rozvine diskuse o mluvení v jazycích v souvislosti s naším textem. Mám k tomu něco na příště. V diskusi je zatím 81 komentářů. David Novák píše, že článek byl uveřejněn ještě i jinde, na FB a reakce jdou do stovek. V diskusi na serveru Křesťan Dnes se vůbec nevyjadřuji, dost na tom, že jsem zde. V diskusi pod článkem jsem udělala jednu výjimku a uveřejnila jsem tam knihu, která pojednává o "ženách z fary". Je zajímavé zjistit, jak žily farářky či ženy z fary https://www.databazeknih.cz/knihy/zeny-z-fary-149368.

(Muži se hádají, jestli vůbec mohou ženy takto sloužit, a ony v tichosti slouží, zatímco se muži dohadují :) ).

David Novák v článku vyzdvihuje práci D. Pastirčáka "Dve oči, však jedna tvár": http://www.cbkaplnka.sk/sk/Kniznica/zeny-dp-1.html
Tuto práci jsem též četla, a to před uveřejněním článku. Práce D. Pastirčáka se mi líbila a pokládám ji za mimořádný přínos nejen do diskuse o "ženách v církvi", ale především za přínos pro diskusi v rámci CB.

V listopadu (2018?) proběhla konference, kde zazněly příspěvky D. Pastirčáka a R. Betiny k postavení a službě žen v církvi. Příspěvky mají k problematice odlišná stanoviska. Zajímavé je, že autoři pak jeden druhému příspěvek kriticky hodnotí.

https://www.cb.sk/images/stories/Dokume ... cirkvi.pdf
Zkuste si to stáhnout.

Dokument je z CB, ale myslím si, že pro CASD to je také zajímavé, neboť ne každý čte Křesťan Dnes.
Dle mého soudu je CASD o "krok" napřed před CB, protože v Českém sdružení mohou být ženy ordinovány. Ten krok napřed je mé hodnocení, ale někdo to může vidět jinak, může mít opačné stanovisko. No a někdo to může vidět jako Sodomu a Gomoru, ale tento typ lidí mne zde nezajímá.

Každopádně velmi oceňuji, že David Novák zřetelně píše, že v otázce vyučování žen je to otázka tradice CB a uvidí se, jak se ta tradice bude dále vyvíjet. Z tohoto přístupu už se lze účastnit smysluplné diskuse.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Občas si někde přečtu radikální komentář, že ženy mají v církvi mlčet, neboť je to biblické. V tomto pojetí se tím myslí, že by se ženy neměly k ničemu vyjadřovat a dát mužům v církvi pokoj.

(Zkusila jsem, ale nezapadá to do řádu Stvořitele. Když Stvořitel stvořil ženu, počítal s tím, že bude pořád mluvit :) ).

Je zajímavostí, že ti, kteří prohlašují, že mají to jediné „biblické evangelium" a řídí se jen podle Bible, tak že ani oni nedodržují důsledně všechno. Ukážeme si to na textu 1 Kor 14.

Teď budu psát o radikální skupině lidí, která se domnívá, že má ten jediný správný výklad Bible. Nepíšu o lidech, kteří jsou schopni normálně diskutovat (a tím i druhé straně otevírat obzory), v lásce nesouhlasit a představit pokojně své pochopení věci založené na uvědomělé (a slušné) argumentaci. Nepohrdám "radikální" skupinou, i když je s ní těžká domluva. Chci ukázat jen princip.Také nepíšu o lidech, kteří si uvědomují, že naše poznání je jen částečné a navzájem se tedy potřebujeme, protože se od sebe můžeme učit.

Hypotéz ohledně mlčení žen je více. Nejznámější jsou ty, že ženy neměly v církvi rušit povídáním či pokládáním otázek, nebo vyrušovat nějak extaticky atd. Další hypotézou, kterou jsem zde zmiňovala, je hypotéza, že mlčení žen se týká rozsuzování proroctví, poněvadž je to forma určité autority, kterou žena nemá vládnouti nad mužem.

Kontext 1 Kor 14,26-33 mluví o průběhu bohoslužby. Průběh bohoslužby je takový, že každý má chvalozpěv, učení, zjevení, jazyk, výklad. To vše je k budování. Mluví-li někdo jazykem, ať mluví dva nebo nejvýše tři, a to jeden po druhém, a jeden ať vykládá. Není-li vykladač, ať mlčí, ale může mluvit k sobě a k Bohu.

Pak je tam verš, který zacituji: „Proroci ať mluví dva nebo tři a ti ostatní ať rozsuzují." Zde jsou „ostatní" nabádáni, aby rozsuzovali slyšené. Víme, že v Korintě ženy prorokovaly a modlily se. A že by nemohly rozsuzovat proroctví? Tento verš, si myslím, zahrnuje do toho i ženy. Už jsem psala, že samo prorokování je aktem jisté autority. O šátku se časem také pobavíme.

Četla jsem, že korintská církev nebyla velká. Někdo uvádí asi 15 členů, další do stovky. Jedná se asi o menší církev.

Všímám si, že lidé, o kterých píšu výše, vykládají text zhruba takto:

Ženy musí ve shromáždění mlčet, protože je to Boží příkaz! (14,34.37).

Zde se často nebere v úvahu, že mlčení žen není absolutní a Boží příkaz se nevztahuje jen na „mlčení". Verš 37: „Považuje-li se někdo za proroka nebo duchovního člověka, ať uznává, že to, co vám píšu, (je Pánovo přikázání)." (Tomu se budeme věnovat jindy).

Varianta praví, že verš je možné chápat – "jsou Pánova přikázání", tj. v množném čísle. Co je, nebo jsou, Pánova přikázání? Jen příkaz o mlčení a o "podřízenosti", na které je to zredukováno; nebo do toho spadá i kontext průběhu bohoslužby? Nebo dokonce kontext 11-14 kapitoly, když je řeč o jednom a tom samém? Přikláním se k tomu, že jde o širší kontext, ne jen o ženy.

Pavlovi jde celou dobu o to, aby byl v církvi řád, pořádek, nikoli chaos. V perikopě od 26. verše to shrnuje 2x (v. 33, 40). Obzvláště je zajímavý verš 39, kdy Pavel věřící vyzývá, aby se horlivě snažili prorokovat a nebránili mluvit jazyky! A podle verše 40 se to má dít slušně a spořádaně.

Text vyzdvihuje pořádek v církvi, ale redukuje se jen na ženy či na jejich chování.
Pokud někdo církev vyzývá, aby se chovala „biblicky", pak by se do toho mělo zahrnout i prorokování, zjevení, jazyk, výklad – nejen chvalozpěv a učení (kde je „kázání", jak ho chápeme dnes?)

Je vaše církev 100 % biblická? Pak by se měla modlit v jazycích a vykládat to, měla by prorokovat a rozsuzovat, nejen se zaměřovat na ženy či jejich chování – když „biblicky", tak ve všem, ne jen v tom, co pokládáme za důležité. Pavel to shrnuje tak, že je třeba o proroctví usilovat a nebránit mluvení v jazycích, jen se to má dít spořádaně. To je poselství 14 kap.

Když už někdo vyzdvihuje „biblický vzor", tak zde je skvěle popsán. Možná je čas přestat opovrhovat letničními či charismatickými církvemi (ale je třeba dále přezkoumávat jejich učení).

V tradičních církvích vyrůstají „buňky" se zaměřením na správné biblické mužství a ženství a vyzdvihují, že jen ony mají to správné pojetí výkladu Bible a ostatní by se měli podle toho řídit.

Budou tedy tito křesťané mluvit v jazycích a prorokovat podle Pavlova příkazu a podle Bible?
Přestanou se bránit biblickému pojetí „shromáždění"?

Lze také zaslechnout, že jazyky, proroctví atd. skončily se sepsáním biblického kánonu a „shromáždění" podle 1 Kor 14 již tedy není platné. Proč by tedy potom měly ženy na neexistujících shromážděních mlčet? O:-)

Kde je klíč pro 100 % biblické křesťany, kterou část Bible z 1 Kor 14 vyškrtnout?

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Lída Rohalová napísal: 05 Jan 2020, 16:44 Občas si někde přečtu radikální komentář, že ženy mají v církvi mlčet, neboť je to biblické. V tomto pojetí se tím myslí, že by se ženy neměly k ničemu vyjadřovat a dát mužům v církvi pokoj.

(Zkusila jsem, ale nezapadá to do řádu Stvořitele. Když Stvořitel stvořil ženu, počítal s tím, že bude pořád mluvit :) ).

Je zajímavostí, že ti, kteří prohlašují, že mají to jediné „biblické evangelium" a řídí se jen podle Bible, tak že ani oni nedodržují důsledně všechno. Ukážeme si to na textu 1 Kor 14.

Teď budu psát o radikální skupině lidí, která se domnívá, že má ten jediný správný výklad Bible. Nepíšu o lidech, kteří jsou schopni normálně diskutovat (a tím i druhé straně otevírat obzory), v lásce nesouhlasit a představit pokojně své pochopení věci založené na uvědomělé (a slušné) argumentaci. Nepohrdám "radikální" skupinou, i když je s ní těžká domluva. Chci ukázat jen princip.Také nepíšu o lidech, kteří si uvědomují, že naše poznání je jen částečné a navzájem se tedy potřebujeme, protože se od sebe můžeme učit.

Hypotéz ohledně mlčení žen je více. Nejznámější jsou ty, že ženy neměly v církvi rušit povídáním či pokládáním otázek, nebo vyrušovat nějak extaticky atd. Další hypotézou, kterou jsem zde zmiňovala, je hypotéza, že mlčení žen se týká rozsuzování proroctví, poněvadž je to forma určité autority, kterou žena nemá vládnouti nad mužem.

Kontext 1 Kor 14,26-33 mluví o průběhu bohoslužby. Průběh bohoslužby je takový, že každý má chvalozpěv, učení, zjevení, jazyk, výklad. To vše je k budování. Mluví-li někdo jazykem, ať mluví dva nebo nejvýše tři, a to jeden po druhém, a jeden ať vykládá. Není-li vykladač, ať mlčí, ale může mluvit k sobě a k Bohu.

Pak je tam verš, který zacituji: „Proroci ať mluví dva nebo tři a ti ostatní ať rozsuzují." Zde jsou „ostatní" nabádáni, aby rozsuzovali slyšené. Víme, že v Korintě ženy prorokovaly a modlily se. A že by nemohly rozsuzovat proroctví? Tento verš, si myslím, zahrnuje do toho i ženy. Už jsem psala, že samo prorokování je aktem jisté autority. O šátku se časem také pobavíme.

Četla jsem, že korintská církev nebyla velká. Někdo uvádí asi 15 členů, další do stovky. Jedná se asi o menší církev.

Všímám si, že lidé, o kterých píšu výše, vykládají text zhruba takto:

Ženy musí ve shromáždění mlčet, protože je to Boží příkaz! (14,34.37).

Zde se často nebere v úvahu, že mlčení žen není absolutní a Boží příkaz se nevztahuje jen na „mlčení". Verš 37: „Považuje-li se někdo za proroka nebo duchovního člověka, ať uznává, že to, co vám píšu, (je Pánovo přikázání)." (Tomu se budeme věnovat jindy).

Varianta praví, že verš je možné chápat – "jsou Pánova přikázání", tj. v množném čísle. Co je, nebo jsou, Pánova přikázání? Jen příkaz o mlčení a o "podřízenosti", na které je to zredukováno; nebo do toho spadá i kontext průběhu bohoslužby? Nebo dokonce kontext 11-14 kapitoly, když je řeč o jednom a tom samém? Přikláním se k tomu, že jde o širší kontext, ne jen o ženy.

Pavlovi jde celou dobu o to, aby byl v církvi řád, pořádek, nikoli chaos. V perikopě od 26. verše to shrnuje 2x (v. 33, 40). Obzvláště je zajímavý verš 39, kdy Pavel věřící vyzývá, aby se horlivě snažili prorokovat a nebránili mluvit jazyky! A podle verše 40 se to má dít slušně a spořádaně.

Text vyzdvihuje pořádek v církvi, ale redukuje se jen na ženy či na jejich chování.
Pokud někdo církev vyzývá, aby se chovala „biblicky", pak by se do toho mělo zahrnout i prorokování, zjevení, jazyk, výklad – nejen chvalozpěv a učení (kde je „kázání", jak ho chápeme dnes?)

Je vaše církev 100 % biblická? Pak by se měla modlit v jazycích a vykládat to, měla by prorokovat a rozsuzovat, nejen se zaměřovat na ženy či jejich chování – když „biblicky", tak ve všem, ne jen v tom, co pokládáme za důležité. Pavel to shrnuje tak, že je třeba o proroctví usilovat a nebránit mluvení v jazycích, jen se to má dít spořádaně. To je poselství 14 kap.

Když už někdo vyzdvihuje „biblický vzor", tak zde je skvěle popsán. Možná je čas přestat opovrhovat letničními či charismatickými církvemi (ale je třeba dále přezkoumávat jejich učení).

V tradičních církvích vyrůstají „buňky" se zaměřením na správné biblické mužství a ženství a vyzdvihují, že jen ony mají to správné pojetí výkladu Bible a ostatní by se měli podle toho řídit.

Budou tedy tito křesťané mluvit v jazycích a prorokovat podle Pavlova příkazu a podle Bible?
Přestanou se bránit biblickému pojetí „shromáždění"?

Lze také zaslechnout, že jazyky, proroctví atd. skončily se sepsáním biblického kánonu a „shromáždění" podle 1 Kor 14 již tedy není platné. Proč by tedy potom měly ženy na neexistujících shromážděních mlčet? O:-)

Kde je klíč pro 100 % biblické křesťany, kterou část Bible z 1 Kor 14 vyškrtnout?
...Proč by tedy potom měly ženy na neexistujících shromážděních mlčet? O:-)

Protože ženské jsou na jakémkoliv shromáždění i neshromáždění klepny, které se baví o všem a o ničem a chlapi pak nemůžou pořádně studovat slovo Boží... :)


Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Nyní se přesunu sem, abych dopsala svůj názor na ženy v církvi, jak jsem slíbila, a mohla uzavřít své myšlenky i v tomto vlákně.

Tak až na to bude čas, učiním tak, dá-li Pán.

Neregistrovaný

Re: Role a pravomoce žen v církvi.

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Nyní se přesunu sem, abych dopsala svůj názor na ženy v církvi, jak jsem slíbila, a mohla uzavřít své myšlenky i v tomto vlákně.
Tak až na to bude čas, učiním tak, dá-li Pán.
Už na to uzavření všichni netrpělivě čekáme.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 32 neregistrovaných