Adventistická tradice.

Diskusia o cirkevnej organizácii.
ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Adventistická tradice - židovství

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Osobní svědectví člověka s židovským propojením.

Já jsem si - na rozdíl od mé militantně atheistické matky - cestu k Bohu našel (spíše Bůh mi nabídl cestu k Sobě a já ji neodmítl); za minulého režimu jsem byl ve vězení za porušování státního dohledu nad církvemi; z vězení mám dodnes zdravotní následky (částečně ochrnutou ruku a bolesti, které s věkem obtížněji snáším, pokud je nechci ničím chemicky utlumovat, což nechci...), možná proto jsem velmi citlivý na totalitární praktiky, které - žel - vidím i v různých formách v různých křesťanských církvích, ale to jsem odbočil, chtěl jsem napsat jen pár spíše "technických" poznámek: Šabat není sobota, byť to k tomu svádí, to slovo znamená ustat - odpočinout, v židovském prostředí je tím často míněn princip jako takový, tedy kterýkoliv závazný svátek je šabat; pozdější křesťanství (ne původní křesťané ze židů) si den Páně upravilo a zasvětilo ho - logicky - Ježíši, takže je poněkud zvláštní (rozpolcené) chtít křesťanský den Páně argumentačně opírat o židovskou Bibli (Tanach = Tóra, Nevi'im - Proroci, Ktuvim - Spisy). Základnou uctívání od časů Mojžíše (od dispenzace odděleného lidu) byl Svatostánek a později Chrám, v té době byl šabat na okraji úcty - byl to závazný den odpočinku; dnešní podoba důrazu na šabat (se všemi různými omezeními) pochází teprve z doby babylónského zajetí, tam se teprve dodržování šabatu stalo jedním z charakteristických znaků židovství, prorok Ezechiel činí ze šabatu pevné smluvní pojítko mezi odděleným lidem a Bohem; v tomto smyslu to chápu a snažím se to i dodržovat, ten čas (den) mi byl dán, abych se mohl zastavit od životního shonu, abych se mohl (snažil se) s čistou (nezatíženou) myslí věnovat Bohu, je sice dobré vést v ten den k podobnému zklidnění i děti, ale tak jako člověk může plně vstoupit do vztahu s Bohem až s dospělou myslí (proto v křesťanství nelze - není správné - křtít děti), stejně tak by dospělí neměli o šabatu omezovat příliš děti, aby si k tomu dni spíše nevytvořily negativní vztah; zažil jsem - žel - v mnoha rodinách křesťanských i židovských, že to rodiče s omezeními u dětí přepálili tak, že v nich spíše vybudovali vzdor proti víře, než vztah k Bohu. Abych byl s Bohem - jak jsem již psal - nepotřebuji být s lidmi, nepotřebuji lidská (často maloměšťácká a moralizující) kázání, pěvecký kroužek náboženských písní a pohledy okolí, zda mám správné oblečení; na to se spousta setkání různých věřících - žel - smrskává; čím starší jsem, tím méně čtu nějakou doprovodnou (výkladovou) náboženskou literaturu a vystačím si s Biblí; je hezké zapálit si v pátek večer svíčky, je hezké mít dobrou večeři, je dobré poděkovat Bohu za všechny milosti minulých dnů, ustat se starostmi. Na rozdíl od členů různých denominací nemám potřebu řešit co bude jednou až..., nevytvářím si žádná očekávání a představy, jsem tu teď a snažím se žít podle svého svědomí tak, aby tato přítomnost (současnost) byla co nejlepší, a protože chodím o holi, nevyhledávám náboženské berličky (poučky, zákazy a nařízení), v jedné ruce by mi nepomohly a tu druhou už mám - Bohu díky - plnou...

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Adventistická tradice . židovství

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Zkusme se nad tím, prosím, zamyslet: Adam a Eva, měli nějaký kalendář? Noe, měl nějaký kalendář? Lidé po zmatení jazyků, měli nějaký kalendář? Ti všichni přece ještě nebyli židé natož Židé. Od kdy můžeme mluvit o židovském národě??? Od kdy můžeme mluvit o nějak kodifikovaném židovském náboženství??? Od stvoření světa rozhodně ne. Předmojžíšovská vyprávění jsou retrospektiva, text sestavený zřejmě z řady různých kmenových (rodových) textů, v Tóře se prolíná Jahvistická tradice s Elohistickou tradicí, každá má svá specifika, své důrazy; v době exilu se konstituovala kněžská tradice, židé/Židé náhle potřebovali v exilu jiné důrazy, než v zemi zaslíbené; kánon Bible nám sice často poskytuje nějaké údaje o době, ale Bible není vědecká kniha, myslím tím ve smyslu moderní vědy: údaje měříme a co vidíme naměřené, to jedině zaznamenáváme. Orientální člověk, natož pak kočovník někde v poušti, měl specifické vnímání času; praotcové byli kočovníci a i když se z nich později stali usedlí lidé, jen nemnoho jich bylo gramotných; spoléhat na lidskou paměť, natož na neměnnost židovského kalendáře, který prošel svým vývojem, jako každý kalendář, asi není úplně šťastné. Uvědomujeme si, že židovský kalendář je lunisolární a řada svátků (počátků či konců) byla spojena například s potřebou sledování noční oblohy? Víte, že např. když bylo zataženo a nebylo možné stav na obloze ověřit, tak se nevyhlašoval začátek/konec svátku či třeba půstu, a že to pak znamenalo různé posuny v kalendáři ve vztahu k dalším závazným pravidlům? Víte, že ve starověku byl každý nový (židovský) měsíc vyhlašován na základě svědectví o pozorování? Víte, že začátek nového roku nesmí být ve středu, pátek nebo neděli, a že pokud počátek měsíce tišri po přestupném roce připadne na konkrétní čas v pondělí tak, je vyhlášení nového roku posunuto na následující den? Opravdu si myslíte, že při všech takových komplikovaných přesunech dní a svátků nikdy nedošlo k posunutí šábesu? Omlouvám se, tohle (takové věci) říkám (píši) velmi nerad; nerad zpochybňuji v co lidé věří, ale tohle je jen náboženská technikálie, není to předmět víry, víra by měla stát na střízlivých základech, ne na falešných berličkách a odvolávka na židovský kalendář je - žel - taková berlička.

Neregistrovaný

Re: Adventistická tradice . židovství

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

ambassador napísal: 26 Aug 2022, 07:02 Zkusme se nad tím, prosím, zamyslet: Adam a Eva, měli nějaký kalendář? Noe, měl nějaký kalendář? Lidé po zmatení jazyků, měli nějaký kalendář? Ti všichni přece ještě nebyli židé natož Židé. Od kdy můžeme mluvit o židovském národě??? Od kdy můžeme mluvit o nějak kodifikovaném židovském náboženství??? Od stvoření světa rozhodně ne. Předmojžíšovská vyprávění jsou retrospektiva, text sestavený zřejmě z řady různých kmenových (rodových) textů, v Tóře se prolíná Jahvistická tradice s Elohistickou tradicí, každá má svá specifika, své důrazy; v době exilu se konstituovala kněžská tradice, židé/Židé náhle potřebovali v exilu jiné důrazy, než v zemi zaslíbené; kánon Bible nám sice často poskytuje nějaké údaje o době, ale Bible není vědecká kniha, myslím tím ve smyslu moderní vědy: údaje měříme a co vidíme naměřené, to jedině zaznamenáváme. Orientální člověk, natož pak kočovník někde v poušti, měl specifické vnímání času; praotcové byli kočovníci a i když se z nich později stali usedlí lidé, jen nemnoho jich bylo gramotných; spoléhat na lidskou paměť, natož na neměnnost židovského kalendáře, který prošel svým vývojem, jako každý kalendář, asi není úplně šťastné. Uvědomujeme si, že židovský kalendář je lunisolární a řada svátků (počátků či konců) byla spojena například s potřebou sledování noční oblohy? Víte, že např. když bylo zataženo a nebylo možné stav na obloze ověřit, tak se nevyhlašoval začátek/konec svátku či třeba půstu, a že to pak znamenalo různé posuny v kalendáři ve vztahu k dalším závazným pravidlům? Víte, že ve starověku byl každý nový (židovský) měsíc vyhlašován na základě svědectví o pozorování? Víte, že začátek nového roku nesmí být ve středu, pátek nebo neděli, a že pokud počátek měsíce tišri po přestupném roce připadne na konkrétní čas v pondělí tak, je vyhlášení nového roku posunuto na následující den? Opravdu si myslíte, že při všech takových komplikovaných přesunech dní a svátků nikdy nedošlo k posunutí šábesu? Omlouvám se, tohle (takové věci) říkám (píši) velmi nerad; nerad zpochybňuji v co lidé věří, ale tohle je jen náboženská technikálie, není to předmět víry, víra by měla stát na střízlivých základech, ne na falešných berličkách a odvolávka na židovský kalendář je - žel - taková berlička.
děkuji za upřímné i když možná nepříjemné vyz/přiz-nání

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Adventistická tradice - židovství - závěr

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Myšlenky, které jsem zde několikrát sdílel nejsou moje. Je to vyznání někoho, kdo je původem Žid. Jeho jméno znám, ale není třeba ho zde sdělovat.
Toto je jeho poslední myšlenka:

"Problém je, že během dějin došlo k řadám úprav kalendářů, takže si dnešním šábesem těžko může být kdokoliv jistý 😕. Přijde mi čestnější zachovávat zasvěceně jeden (jakýkoliv) den v týdenním cyklu, než se neustále s někým handrkovat, který je správný den pro šábes podle soudobého kalendáře..."

Petr
Príspevky: 96
Dátum registrácie: 19 Dec 2015, 08:27
Kontaktovať používateľa:

Re: Adventistická tradice . židovství

Neprečítaný príspevok od používateľa Petr »

ambassador napísal: 26 Aug 2022, 07:02 Zkusme se nad tím, prosím, zamyslet: Adam a Eva, měli nějaký kalendář? Noe, měl nějaký kalendář? Lidé po zmatení jazyků, měli nějaký kalendář? Ti všichni přece ještě nebyli židé natož Židé. Od kdy můžeme mluvit o židovském národě??? Od kdy můžeme mluvit o nějak kodifikovaném židovském náboženství??? Od stvoření světa rozhodně ne. Předmojžíšovská vyprávění jsou retrospektiva, text sestavený zřejmě z řady různých kmenových (rodových) textů, v Tóře se prolíná Jahvistická tradice s Elohistickou tradicí, každá má svá specifika, své důrazy; v době exilu se konstituovala kněžská tradice, židé/Židé náhle potřebovali v exilu jiné důrazy, než v zemi zaslíbené; kánon Bible nám sice často poskytuje nějaké údaje o době, ale Bible není vědecká kniha, myslím tím ve smyslu moderní vědy: údaje měříme a co vidíme naměřené, to jedině zaznamenáváme. Orientální člověk, natož pak kočovník někde v poušti, měl specifické vnímání času; praotcové byli kočovníci a i když se z nich později stali usedlí lidé, jen nemnoho jich bylo gramotných; spoléhat na lidskou paměť, natož na neměnnost židovského kalendáře, který prošel svým vývojem, jako každý kalendář, asi není úplně šťastné. Uvědomujeme si, že židovský kalendář je lunisolární a řada svátků (počátků či konců) byla spojena například s potřebou sledování noční oblohy? Víte, že např. když bylo zataženo a nebylo možné stav na obloze ověřit, tak se nevyhlašoval začátek/konec svátku či třeba půstu, a že to pak znamenalo různé posuny v kalendáři ve vztahu k dalším závazným pravidlům? Víte, že ve starověku byl každý nový (židovský) měsíc vyhlašován na základě svědectví o pozorování? Víte, že začátek nového roku nesmí být ve středu, pátek nebo neděli, a že pokud počátek měsíce tišri po přestupném roce připadne na konkrétní čas v pondělí tak, je vyhlášení nového roku posunuto na následující den? Opravdu si myslíte, že při všech takových komplikovaných přesunech dní a svátků nikdy nedošlo k posunutí šábesu? Omlouvám se, tohle (takové věci) říkám (píši) velmi nerad; nerad zpochybňuji v co lidé věří, ale tohle je jen náboženská technikálie, není to předmět víry, víra by měla stát na střízlivých základech, ne na falešných berličkách a odvolávka na židovský kalendář je - žel - taková berlička.
Moc poctivě sepsané. Konečně používání poctivé teologie.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: Adventistická tradice.

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

V adventistické tradici se v důsledku zdůrazňovaného "vyšetřujícího soudu" uchytila myšlenka, že nad některými lidmi je vynesen rozsudek "smrti" i když jejich život ještě probíhá. Tuto myšlenku jedinci stále přinášejí do kázání. Na druhou stranu je potřeba dodat, že v církvi se změnil název "vyšetřující" na "ratifikační". Sice se tím moc nezměnilo, ale někteří nestihli ani tuto drobnou změnu zaregistrovat.

Sasko Jasko

Re: Adventistická tradice.

Neprečítaný príspevok od používateľa Sasko Jasko »

ambassador napísal: 29 Aug 2022, 18:20 V adventistické tradici se v důsledku zdůrazňovaného "vyšetřujícího soudu" uchytila myšlenka, že nad některými lidmi je vynesen rozsudek "smrti" i když jejich život ještě probíhá.
To preto, ze krestania veria, ze za kazdy hriesik, i malicky, si zasluzime smrt. To je rychly proces. Krestanstvo ma za to, ze kazdy kto sa narodi, raz zhresi, a zasluzi si zomriet. Mne sa to nepaci.

Neregistrovaný

Re: Adventistická tradice.

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

To preto, ze krestania veria, ze za kazdy hriesik, i malicky, si zasluzime smrt. To je rychly proces. Krestanstvo ma za to, ze kazdy kto sa narodi, raz zhresi, a zasluzi si zomriet. Mne sa to nepaci.
Tento svět stvořil Bůh a dal mu svá pravidla, má na to právo, protože On je Stvořitelem. Udělal opatření pro hříšníky-stal se i Spasitelem.
Troufám si říci, že za "malý" (kdo to posoudí?) hřích člověk nezemře navěky, ale za svůj celoživotní postoj, resp. za nepřijetí, odmítnutí či ignorování nabídky spásy.
Může se Ti to nelíbit, ale rozhodující slovo nemáš Ty, ale Hospodin.
Běda tomu, kdo se chce přít se svým tvůrcem, střep z hliněných střepů! Což smí hlína říci svému tvůrci: „Co to děláš?“ a tvůj výrobek: „On nemá ruce?“ Iz 45:9

Neregistrovaný

Re: Adventistická tradice.

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Neregistrovaný napísal: 22 Nov 2022, 18:13
To preto, ze krestania veria, ze za kazdy hriesik, i malicky, si zasluzime smrt. To je rychly proces. Krestanstvo ma za to, ze kazdy kto sa narodi, raz zhresi, a zasluzi si zomriet. Mne sa to nepaci.
Tento svět stvořil Bůh a dal mu svá pravidla, má na to právo, protože On je Stvořitelem. Udělal opatření pro hříšníky-stal se i Spasitelem.
Troufám si říci, že za "malý" (kdo to posoudí?) hřích člověk nezemře navěky, ale za svůj celoživotní postoj, resp. za nepřijetí, odmítnutí či ignorování nabídky spásy.
Může se Ti to nelíbit, ale rozhodující slovo nemáš Ty, ale Hospodin.
Běda tomu, kdo se chce přít se svým tvůrcem, střep z hliněných střepů! Což smí hlína říci svému tvůrci: „Co to děláš?“ a tvůj výrobek: „On nemá ruce?“ Iz 45:9
To jsou velice srážející verše.

Přitom v bibli je hned zpočátku psáno.

I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“
27Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.
28A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.“
29Bůh také řekl: „Hle, dal jsem vám na celé zemi každou bylinu nesoucí semena i každý strom, na němž rostou plody se semeny. To budete mít za pokrm.
30Veškeré zemské zvěři i všemu nebeskému ptactvu a všemu, co se plazí po zemi, v čem je živá duše, dal jsem za pokrm veškerou zelenou bylinu.“ A stalo se tak.
31Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Byl večer a bylo jitro, den šestý.

A také Ježíšova modlitba před jeho odchodem:

Neprosím však jen za ně, ale i za ty, kteří skrze jejich slovo ve mne uvěří;
21aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.
22Slávu, kterou jsi mi dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jako my jsme jedno –
23já v nich a ty ve mně; aby byli uvedeni v dokonalost jednoty a svět aby poznal, že ty jsi mě poslal a zamiloval sis je tak jako mne.

Ježíš jim řekl: „Ve vašem zákoně je přece psáno: ‚Řekl jsem: jste bohové.‘
35Jestliže Bůh ty, jichž se týká toto slovo, nazval bohy – a Písmo musí platit –
36jak můžete obviňovat mne, kterého Otec posvětil a poslal do světa, že se rouhám, protože jsem řekl: Jsem Boží Syn?



Takže já kašlu na pozici hlíny nebo střepu co se hádá s tvůrcem.

Jsem jeho vlastní kopie a jsem a mám s ním být Jedno. Já a Bůh a stejně všichni kdo uvěří.

Proč by neměl obraz a kopie či klon svůj originál konfrontovat mluvit k němu nebo ho i kritizovat. Kdo jiný než oni navzájem si mohou rozumět.

Mnozí lidé raději, ale zůstávají v podobě otroka či nedospělého dítěte či narušené trosky před Bohem.

Když se na lidstvo díváte optikou Božích klonů, těžko vás může napadnout, že chce sebe sama posílat do hořícího jezera.

Neregistrovaný

Re: Adventistická tradice.

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

To jsou velice srážející verše.
tyto texty patří do bible stejně, jako ty, které jsi uveřejnil.
Ovšem už trochu ujíždíš od tématu. Šašo nesouhlasil s "tvrdou" odplatou za "maličký" hřích. Proto jsem uvedl příklad textů, které vymezují jasný vztah-Stvořitel-stvoření, Spasitel-spasený.
Takže já kašlu na pozici hlíny nebo střepu co se hádá s tvůrcem.
Jsem jeho vlastní kopie a jsem a mám s ním být Jedno. Já a Bůh a stejně všichni kdo uvěří.
Proč by neměl obraz a kopie či klon svůj originál konfrontovat mluvit k němu nebo ho i kritizovat. Kdo jiný než oni navzájem si mohou rozumět.
O tom, že na to kašleš, nepochybuji. Jeho vlastní kopie ale nejsi, je tam rozdíl, který jsem popsal. My nejsme "kopií" Boha, Krista, jednota s ním je a bude jiná, než, že budem "kopií".
Nevím, co myslíš tím, že "obraz či kopie" by měl konfrontovat či kritizovat "originál", ale je to trochu úsměvné. Bůh nebude posmíván, ani kritizován a bude obhájen před jakoukoliv konfrontací. My lidé prostě nejsme bohy, ale díky Boží milosti budeme spaseni.
Když se na lidstvo díváte optikou Božích klonů, těžko vás může napadnout, že chce sebe sama posílat do hořícího jezera.
Nemůžeme se na lidstvo dívat optikou "Božích klonů", protože k ničemu takovému nás Bůh nevede, nejsme totiž žádné klony, natož Boží. Díváme se na lidstvo optikou Písma, Božího slova. To jasně uvádí, že do hořícího jezera bude vhozena šelma s ďáblem a falešný prorok, taky smrt a její říše. S nimi samozřejmě i ti, kteří nejsou zapsáni v Knize života, tedy podle všeho ti, kteří šelmě, falešnému proroku a ďáblu sloužili.
Mnozí lidé raději, ale zůstávají v podobě otroka či nedospělého dítěte či narušené trosky před Bohem.
Ano, i takoví jsou. Nám Bůh ale nabízí postavení spasených, Božích dětí, není nic většího. Přijetím Boží milosti se můžeme vymanit z jakéhokoliv otroctví.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní