Teologie vedení a postoj k ženám

Diskusia o všetkom ostatnom.
Milan
Príspevky: 415
Dátum registrácie: 07 Aug 2016, 05:26
Kontaktovať používateľa:

Teologie vedení a postoj k ženám

Neprečítaný príspevok od používateľa Milan »

Burnett Robinson, vedoucí kazatel sboru CASD Grand Concourse v Bronxu byl před několika sobotami natočen, jak káže o podřízenosti žen svým manželům. "Dámy," řekl, "jakmile se vdáte, už nejste svými. Patříte svému manželovi." Dále, s odkazem na zprávu o ženě, která žalovala svého manžela za znásilnění, řekl: "Řekl bych vám, pánové, že nejlepší osoba, kterou můžete znásilnit, je vaše žena."
V okamžiku, kdy se případ stal mediálně známým, bylo video staženo, pastor byl postaven mimo službu a vzápětí rezignoval. Vedení příslušného Sdružení CASD se veřejně omluvilo s tím, že kázání je v rozporu s postojem církve.
Případ měl odezvu ve veřejných médiích i ve vnitrocírkevní diskuzi. Je postoj pana Robinsona selháním jednotlivce, nebo se jedná o systémový problém? Je možnost, že se osobnosti s patologickým chováním stanou "váženými kazateli" v systému, který propaguje teologii "vedoucí úlohy mužů v církvi" zákonitým důsledkem, nebo se jedná o překroucení myšlenek a ojedinělý "úlet", osobní selhání, které čas od času přichází a kterému nelze zabránit?

Níže je uveden překlad článku, který přináší jeden úhel pohledu na věc. Souzní s tím vaším? Nebo je vypjatě zaujatý a nevyvážený? Nebo je možné nad případem mávnout rukou, americká mentalita je prostě jiná, u nás by se to stát nemohlo... ::scratch::

Adventist Today: Tragické důsledky kultury čistoty a teologie vedení
Lindsey Abston Painter, 26. listopadu 2021
(https://atoday.org/the-tragic-implicati ... -theology/)
překlad DeepL, free Version

Pokud sledujete zpravodajství Adventist Today nebo téměř jakéhokoli jiného adventistického zpravodajského zdroje, sociálních médií nebo dokonce Washington Post, slyšeli jste o sáze Burnetta Robinsona, až do tohoto týdne pastora sboru Grand Concourse v Bronxu. Ale pro případ, že jste se tento týden schovávali v jeskyni pod dekou: Robinson byl před několika sobotami natočen, jak káže o podřízenosti žen svým manželům. "Dámy," řekl, "jakmile se vdáte, už nejste svými. Patříte svému manželovi." To je dost špatné. Další věta byla mnohem, mnohem horší. S odkazem na zprávu o ženě, která žalovala svého manžela za znásilnění, řekl: "Řekl bych vám, pánové, že nejlepší osoba, kterou můžete znásilnit, je vaše žena."
Když se jeho výroky dostaly na veřejnost, lidé byli pobouřeni. Robinson byl postaven mimo službu a později rezignoval. A to právem. Jak hrozné je něco takového říct a jak hrozné je tomu věřit! Na souhlasu záleží, ať už jste ženatý, nebo ne. Člověk, který to hlásá, by už nikdy neměl být připuštěn za kazatelnu.
Přesto ve mně zůstává pocit neuspokojení z toho, jak tento spor skončil. Protože Burnett Robinson zde není žádnou výjimkou. Není to jeden náhodný člověk, jehož přesvědčení spadlo z čistého nebe. Jeho názory reprezentují důsledky kultury čistoty a teologie vedení, které Církev adventistů sedmého dne oficiálně zastává.

Kultura čistoty
Jako ženu vychovanou v této kultuře čistoty mě učili, že být vdaná znamená, že patřím svému manželovi. Moje tělo není moje vlastní. Bylo mi vštěpováno, ať už explicitně, nebo implicitně, že pokud má můj manžel poměr nebo zabředne do pornografie, je to moje vina - protože mým úkolem jako jeho manželky je udržet ho sexuálně spokojeného a jediným důvodem, proč by používal pornografii nebo měl poměr, je to, že není mnou sexuálně spokojen. Učili mě, že sex je určen pro potěšení mužů a že potěšení žen je druhotný, nepovinný cíl. Učili mě, že sex začíná, když penis vstoupí do vagíny, a končí mužským orgasmem. Všechno ostatní je předehra, která je nepovinná.
Omlouvám se, že jsem to popsala tak názorně - ale mluvíme tu o sexu a toto učení je pro ženy v křesťanských manželstvích sexuálně škodlivé. Ženy se učí, že jejich panenství je jejich zářivým darem, který mají dát svým manželům. Pokud ztratí panenství, nemají již manželovi co nabídnout. Jsou jako rozžvýkaná žvýkačka, špinavý hadr,posmrkaný kapesník - něco, co mělo dříve hodnotu, ale nyní se hodí jen do koše. Zdá se, že to platí bez ohledu na to, zda žena přišla o panenství dobrovolně, nebo ne. Znásilněná žena, zneužitá dcera, je stále použitá bezcenná věc, jak důrazně naznačuje analogie s rozžvýkanou žvýkačkou.

Dvojí metr
A co když muž přišel o panictví? Co jeho dar manželce? Na tom už tolik nezáleží. Chlapci přece zůstanou chlapci. V podstatě má muž hodnotu, i když udělal "chybu" a přišel o panictví. Ve skutečnosti není v křesťanských kulturách neznámé, že otcové jsou na své syny pyšní, že se vyspí s mladou ženou - "To je můj chlapec!". V kultuře čistoty mají muži přirozenou hodnotu, kterou jim nelze vzít bez ohledu na jejich sexuální status, zatímco ženy nemají přirozenou hodnotu kromě toho, že mají neposkvrněnou vagínu.
Když se toto učení takto rozdělí, vypadá směšně! Opravdu si muži berou ženu za odměnu, že ji o svatební noci připraví o panenství? Doufám, že ne! Doufal bych, že i v toxické kultuře čistoty muži uznají, že jejich ženy přinášejí do vztahu mnohem víc než jen panenství.
Přesto není divu, že tolik mužů podceňuje ženský um a schopnosti! Není divu, že někteří spoléhají na svou biblickou "vůdčí" roli ve vztazích se ženami, místo aby se ženami jednali jako s partnerkami v manželství, církvi nebo na pracovišti!

Teologie vedoucí úlohy
Teologie vedení říká, že muž je hlavou domácnosti. (V některých formulacích jde dokonce tak daleko, že říká, že každý muž je vždy "hlavou" nad každou ženou, a to ve všech situacích, ať už doma, nebo v širším světě). Tato myšlenka vychází mimo jiné z 1. Korintským 11,3: Chci však, abyste věděli, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy je muž a hlavou Krista je Bůh.
Argumentem pro teologii vedení je, že Bůh stvořil muže a ženu odlišné, ačkoli jejich role jsou stejně důležité.
Jste však blouznivci, pokud si myslíte, že roli, která je přidělena ženám (domácí práce, výchova dětí, péče o domácnost), přiznává společnost stejnou důležitost jako roli mužů (práce pro zajištění rodiny, rozhodování, vedení, svoboda v širším světě). V každé autoritářské struktuře, bez ohledu na její úroveň, má vůdce větší moc, a proto má větší význam. To je nastavení zralé pro zneužívající chování.
Kromě toho tyto role do sebe ne vždy dobře zapadají. Některé ženy jsou lepšími vůdci než jejich manželé. Někteří muži se nehodí - a vlastně ani nechtějí - k vedení. Proto je lepší model, ve kterém si muži a ženy rozdělí odpovědnost a rozhodování na základě faktorů, jako jsou schopnosti, dostupnost a zájem.
To, že Burnett Robinson obhajuje znásilnění manželky, přirozeně vyplývá z teologie vedení. Muž je šéf. On rozhoduje a jeho autorita nad ženou (nebo možná nad všemi ženami) je absolutní. Žena patří svému muži - je jeho majetkem. Může si se svým majetkem dělat, co chce a kdy chce. Myšlenky ženy na tuto záležitost do toho nemusí vstupovat.
Ačkoli tedy to, co řekl Burnett Robinson, církev neučí, není obrovským odklonem od teologie vedení, když se řekne, jak to dělá Burnett Robinson, že uzavřením manželství jste předala práva na své tělo manželovi. A někteří nejistí muži pak udělají další krok: že vynucený sex není znásilnění, protože to (nikoli "ona") patří vám. Pokud je v manželství teologicky vyžadován souhlas, pak podle tohoto směru uvažování jste už jen tím, že jste vdaná, dala svému manželovi souhlas, aby s vámi dělal, co chce.
Burnett Robinson se velmi, velmi mýlí. Ale on jen dovádí to, co církev již učí, do logického konce a nahlas vyslovuje nepěkné důsledky, které z toho plynou.
Ne, není to vybočující případ. Není mi líto, že Burnett Robinson odstoupil. Lidé by se jím neměli nechat vést. Neměl by kázat. Ve svém životopise na církevních webových stránkách se označil za "manželského poradce"; tento člověk by však neměl nikomu radit.
Přesto odstranění Burnetta Robinsona z kazatelny nestačí. Musíme tyto příšerné myšlenky vykořenit zevnitř samotné církve. Vadí mi, že se nyní i ze strany oficiální církve objevuje, že Robinson neodráží to, čemu Církev adventistů sedmého dne učí. Ne, naše církev neobhajuje manželské znásilnění. Ale ve skutečnosti je závěr tohoto muže o právu znásilnit svou manželku důsledkem kultury čistoty a teologie vedení, které církev skutečně učí.

Ženy mi říkají, že je bolí, když lidé říkají: "Tento muž nereprezentuje mou církev!". Protože v jistém smyslu odráží to, jak církev smýšlí o ženách. Kolik znáte žen, které viděly, jak církev chválí jejich násilnické manžely, zatímco žena byla odmítnuta za to, že usilovala o rozvod? Kolik z nás ví o pastorovi, který se nevhodně choval ke sborům, nebo dokonce k dětem, a nebyl za to stíhán nebo propuštěn, ale prostě se přesunul do jiné konference? Kolik z nás přišlo za svým pastorem pro radu, když nás manželé zneužívali, a bylo nám řečeno, že máme být submisivnější? Abychom prostě více nabízeli sex? Kolik žen se bez podpory snažilo samo vychovávat děti, zatímco zanedbávající otcové byli plně akceptováni jako vedoucí ve své církevní rodině? Ženy tvoří většinu církevních sborů. Platí většinu desátků. Zastávají většinu vedoucích pozic (obvykle těch méně důležitých, jako je vedení dětských sobotních škol). A přesto jsou ženy církví od Generální konference až po místní sbory neustále odmítány, ponižovány, popírány a znehodnocovány.

Samozřejmě ne každý adventista má Robinsonovy nenávistné předsudky! Většina je nemá. A ti, kteří věří tomu, čemu věří Burnett Robinson, to nedávají tak okatě najevo. Jsou rafinovanější. To, co Robinson řekl, je pouze naznačeno, nikoliv vysloveno nahlas. Ale dokud bude církev podporovat kulturu čistoty a teologii hlavy, budou mezi námi vznikat lidé jako Burnett Robinson.

Takže ano, jsem ráda, že Burnett Robinson odstoupil. Ale misogynství, nedostatek úcty k ženám jako lidským bytostem a k jejich tělesné autonomii, zahanbování a potlačování ženské sexuality, které reprezentuje, nezmizelo. A nikdy nezmizí, dokud je nevytáhneme na denní světlo. Prosím, církev. Začněte o tom důkladněji přemýšlet. Právě sem nás vaše genderová teologie zavádí a proto by nás nemělo překvapovat, když lidé jako Burnett Robinson říkají věci, které řekl.

Šašo Jašo

Boh má pre každú dobu niečo nové

Neprečítaný príspevok od používateľa Šašo Jašo »

Doba sa zmenila. Ešte Mojžišovi prikázal uniesť 32 tisíc overených panien (viewtopic.php?p=17596#p17596) v budúcnosti bude treba pred plnením každej manželskej povinnosti podpísať obojstranne asi potvrdenie súhlasu.

Šašo Jašo

Aj také už bolo

Neprečítaný príspevok od používateľa Šašo Jašo »

Že žena nemala právo na svoje telo ale jej muž. Muž nemal právo na svoje telo ale jeho žena. Podľa manželskej poradne panica Pavla. S tým už je našťastie tiež koniec.

user.

Re: Teologie vedení a postoj k ženám

Neprečítaný príspevok od používateľa user. »

Pastor naší církve propaguje znásilňování a zneužívání z kazatelny.

https://youtu.be/n2b-N-lNbpk

Laco.

Re: Teologie vedení a postoj k ženám

Neprečítaný príspevok od používateľa Laco. »

Neregistrovaný napísal: 22 Nov 2021, 18:56
17Nyní zabijte z dětí všechny mužského pohlaví i každou ženu, která poznala muže a obcovala s ním. ................................................

35lidských duší, totiž žen, které nepoznaly muže a neobcovaly s ním, bylo celkem třicet dva tisíce.
Ten kazatel z Bronxu Burnett Robinson asi čítal iba to čo chcel. Nijaká cirkev neni imúnna.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 6 neregistrovaných