Co na to říci?
Tomáš Enge je jediný Čech, co kdy usedl za Formuli 1 a jezdil formuli 3000, takže by jako závodník měl vědět o velkých rychlostech reakční době přítlaku auta době brždění atd. velmi hodně z praxe.
Na druhou stranu se dozvídáme ve videu takové věci jako že :
1)By sám nejel s Bugatti na německé dálnici ani přes 250, protože to nepovažuje za bezpečné (praxe je taková, že se tam přes 250 jezdí bezpečně pravidelně a to v hustším provozu než je ve videu s chironem)
2)Že Bugatti Chiron nemá přítlak. (Bugatti Chiron samozřejmě přítlak má, aby v takových rychlostech nevzlétlo - viz první odkaz, A ten přítlak určitě nebude malý (při brždění maximální) když nová generace bugatti
dokáže vyvinout přítlak 1800kg na zadním kole a 800kg vepředu a to při rychlosti 320kmh/ - viz. druhý odkaz)
https://autobible.euro.cz/sedm-veci-kte ... o-planety/
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/
3) Že reakční doba na překážku u řidiče je 2 vteřiny pak se opravil a snížil na 1,5 vteřiny
Reakční doba řidiče je složena z více složek ale měření běžných smrtelníků, kteří nečekali, že jim při testu vhodí do cesty figurínu byla mezi 0,25 - 1,43 s
Očekávám u řidiče co zkouší maximálku u chironu maximální pozornost nesrovnatelnou s pokusnými řidiči kteří jedou běžnou rychlostí a neví, že budou testováni na reakční dobu a toto naměří.
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle ... sAllowed=y
4) Že řidič vidí maximálně 500metrů před sebe. To si může ověřit každý člověk na videu nebo na libovolné jiné silnici / dálnici která je rovná že uvidí dále než 500metrů
Zdravé oko vidí na optimální rovince při výšce 170cm 4,7km -samozřejmě v chironu sedíte tak ve třetině výšky tak dělíme třemi a pořád jste 1,5 km dohled na zem než vás začne limitovat zakřivení země - pokud ale překážka je vyšší než země (což jiná auta nepochybně jsou) tak je uvidíte klidně opět na 3-4 km. Rychlostí se zmenšuje pouze zorný úhel ale když hlídáte pouze 1-2 pruhy před sebou (vzdálenost třeba 800metrů plus na 6metrů šířky tak jste stále v zorném úhlu řidiče)
https://www.blesk.cz/clanek/radce-zdrav ... ledne.html
5) Enge varuje před obavou z vběhnutí srnky (Passer u videa uvádí, že byl na úseku, kde je zboku plot před zvěřinou a na videu je i vidět), před kamionem, kterému praskne náhle pneumatika (Passer měl hlídku vepředu, která projela úsek a hlídky na mostech a hlásila, že je tam jen 10 aut a žádný kamion)
-----------------------------
Takže za mne po 3 minutách z 11 minut videa s Tomášem Engem za sebe hodnotím, že video je v pořadu natočené a otázky i odpovědi s úmyslem pouze veřejnosti potvrdit, že šlo určitě o nebezpečný kousek, který by se vůbec neměl dělat a to i za cenu zkreslování údajů až na hraně lží. Odmítl jsem takovou propagandu dále sledovat.
Řidič formule 1 který neví , že závodní auto co má maximálku 490km/h má přítlak, a který bude tvrdit, že by se bál s ním jet i 250km/h na německé dálnici, který měl a zažíval ve vrcholovém sportu bleskové reakční časy a bude uvádět hodnoty horší než mají průměrní řidiči při nečekaném testu.
Naprosto nepopírám, že v celé jízdě byla rizikové momenty v době kdy by předjížděných 10 aut vjelo z nějakého důvodu o dva pruhy doleva a bylo přitom řekněme 600metrů před chironem nebo méně (což je asi 8-10 sekund pro každé auto, než ho zase předjede) tak by to chiron neubrzdil a musel by přejet sám do jiného pruhu a možná by došlo k havárii.
Také mohl chiron mít poruchu, mohlo nastat zemětřesení, přistát ufoni na dráze, utečená opice z nejbližšího ZOO mohla přelézt plot a zrovna tam vběhnout, protijedoucí auta mohli mít nehodu a vyletět přes svodidla do protisměru, z mostu mohl skočit sebevrah, nebo záškodník neco hodit na dálnici, a mohl ho podjet Simír Gerchán nebo Chuck Norris.
Ale nebavíme se nikdy o absolutní bezpečnosti - ta neexistuje nikdy a nikde.
A když srovnáváme tu relativní tedy pravděpodobnost jevů, které by mohli ohrozit, tak mi to stále vychází jako velice pečlivě naplánovaný a kontrolovaný test rychlosti a riziko srovnatelné běžné zážitky na D1 v ČR během trasy Praha-Brno. Nebo možná na německých dálnicích kdy předpokládám jezdí auta přes 250km/h až ke 300km/h ve třetím pruhu i při plném provozu a vedle jim tam kdykoliv mohou vjet auta z prostředního s mnohem menší rychlostí.
Takže ano riziko tam bylo a vždy bude. Hlavně když dojde k nečekaným událostem - někdo nebude jednat jak má.
Ale zabít vás takhle může ve městě kdokoliv v autě při 50km/h když na 1vteřinu bude koukat do mobilu nebo nedá přednost, nebo když zrovna vy vejdete kam normálně nemáte když jede auto.
Samozřejmě rozumově chápu, že když se tohle video rozletí internetem, tak mnohé bohaté psychopaty, kteří mají rychlá a silná auta napadne také si to zkusit v provozu a toho se asi média či ministerstvo bojí proto takové varovné odrazující zprávy.
Ale myslím že se zde média řídí heslem že prostě účel světí prostředky.