ELLEN G. WHITE: PROROCKÝ HLAS NA POSLEDNÉ DNI

Diskusia o všetkom ostatnom.
Emmanuel
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 17 Apr 2023, 02:49
Kontaktovať používateľa:

ELLEN G. WHITE: PROROCKÝ HLAS NA POSLEDNÉ DNI

Neprečítaný príspevok od používateľa Emmanuel »

ELLEN G. WHITE: PROROCKÝ HLAS NA POSLEDNÉ DNI

Vyhlásenie o viere adventistov dňa 17 .: "Jedným z darov Ducha Svätého je proroctvo. Tento dar je poznávacím znamením cirkvi ostatkov a prejavil sa v službe Ellen C. Whiteovej. Ako Pánov posol jej spisy sú trvalým a autoritatívnym zdrojom pravdy, ktorý poskytuje cirkvi útechu, vedenie, poučenie a nápravu. Tiež objasňujú, že Biblia je štandard, podľa ktorého sa musí skúšať každé učenie a skúsenosť (Joel 2:28 , 29 Skutky 2:14-21 ; Hebr. 1:1-3 ; Zj 12:17 ; 19:10 ).

Kresťanstvo malo svoje korene vo svedectve starozákonných prorokov ( Ján 5:39 ), v Ježišovom učení a v učení apoštolov ( Skutky 2:42 ). Ale po apoštolskej ére kresťanská cirkev stratila veľa zo svojho záväzku k prorockému apoštolskému posolstvu a začala začleňovať nebiblické zložky okolitých kultúr. Pôvodná dôvera v „jedného Pána, jedna viera, jeden krst“ ( Ef. 4:5, NKJV ) bola časom nahradená prijatím mnohých pánov, mnohých vierovyznaní a niekoľkých spôsobov krstov. Kresťanstvo sa tak rozdelilo vo svojom učení a spoločenstve, že nedávna štúdia identifikovala 34 000 rôznych „kresťanských denominácií“ vo svete. 1

Mnohí tvrdia, že ekumenické smery nakoniec dosiahnu spoločné liturgické spoločenstvo všetkých kresťanov (porov. Sk 2:41 – 47 ). Iní však tvrdia, že obyčajné liturgické spoločenstvo by sa nikdy nemalo použiť na nahradenie skutočnej potreby hlbšej obnovy biblického učenia apoštolského kresťanstva. 2

Adventisti siedmeho dňa veria nielen v to, že takáto biblická obnova sa musí uskutočniť v modernej dobe, ale aj v to, že v skutočnosti začala okolo roku 1844, na konci prorockého časového obdobia 2300 večerov a rán proroctva z Daniela 8:9 . -14 . Bolo vidieť, že obnovenie biblickej pravdy v posledných časoch bolo podporované kázaním posolstiev troch anjelov zo Zjavenia 14:6-12 a moderným prejavom prorockého daru v živote a diele Ellen G. Whiteovej.

BIBLICKÝ ZÁKLAD
V priebehu rokov adventisti siedmeho dňa použili niekoľko biblických argumentov na podporu prorockého vedenia vo svojom vlastnom hnutí. Jedna z nich je založená na Ámosovi 3:7 , kde sa uvádza: „Zvrchovaný Pán určite nerobí nič bez toho, aby svoj plán nezjavil svojim služobníkom prorokom“ (NIV).

Tieto slová sú vnímané tak, že poskytujú hĺbavý pohľad na Boží vzťah s týmto svetom v niektorých z jeho najdôležitejších momentov. Boh počas dejín poskytoval zvláštnu prorockú pomoc, najmä keď došlo k veľkým bojom medzi pravdou a omylom a keď bolo potrebné obnoviť pravdu.

Biblia je plná príkladov tohto druhu Božieho zásahu. Tu je len niekoľko, ktoré Boh inicioval z konkrétnych, reprezentatívnych dôvodov:

1. Keď mal byť svet zničený potopou, Boh povolal Noeho ako proroka a „kazateľa spravodlivosti“ ( 1M 6-8 ; 2. Petra 2:5 );

2. Keď Boh zamýšľal oslobodiť Izraelitov z Egypta, vybral si Mojžiša za proroka a vodcu ( 2M 3-4 ; Ozeáš 12:13 ).

3. Keď sa Boží ľud odvrátil od Neho tým, že sa zapojil do modlárstva , poslal niekoľko prorokov, aby ich varovali ( 2 Par 36:15 , 16 ).

4. Keď prišiel čas, aby Kristus začal svoju službu na zemi, Boh poslal Jána Krstiteľa, aby pripravil cestu pre Kristov príchod ( Mt 3 ).

Jeden autor tvrdí, že hlavné charakteristiky všetkých štyroch týchto kríz sa prejavujú súčasne v čase konca:

1. Ako za dní Noeho, svet je zrelý na zničenie.

2. Ako v prípade exodu z Egypta, Boží ľud bude zachránený z utláčajúceho prostredia na lepšie miesto, dokonca do nebeského Kanaánu.

3. Tak ako za čias biblických prorokov, aj dnes je svet zapletený s mnohými falošnými systémami uctievania.

4. Tak ako za dní Jána Krstiteľa, Kristus čoskoro príde k svojmu ľudu. 3

Ak v každej z týchto špecifických kríz bola pravda obnovená pomocou špeciálnej pomoci prorockého daru, prečo by sme nemali očakávať takúto pomoc, keď konečné a najširšie obnovenie pravdy prebieha, keď sa blížime ku koncu času (Dan. 8 :9-14 ; Zj. 14:6-12 )?

Adventisti siedmeho dňa použili tri dodatočné argumenty z Nového zákona, aby podporili svoje moderné prorocké vedenie.

Prvým je skutočnosť, že dar proroctva sa spomína vo všetkých hlavných zoznamoch darov Ducha v Novom zákone ( Rim. 12:6 ; 1. Kor. 12:10 , 28 ; Ef. 4:11 ). Tieto dary rozdelil Duch Svätý „na budovanie Kristovho tela: kým všetci neprídeme v jednote viery a poznania Syna Božieho k dokonalému človeku na mieru veľkosť plnosti Krista“ ( Ef. 4:11-14 )

To znamená, že pokiaľ cirkev nedosiahne „mieru veľkosti plnosti Krista“, potreba a možnosť dať tieto dary (vrátane daru proroctva) kresťanskému spoločenstvu stále zostáva.

Ďalším argumentom je biblické varovanie, že veriaci by nemali odmietnuť žiadny konkrétny prejav daru proroctva bez presvedčivého dôvodu, aby tak urobili ( 1 Tes 5:19-21 ). Ak by skutočný dar proroctva nemal byť daný po apoštolskom veku, prečo by bolo potrebné takéto varovanie? Namiesto toho Ján svojich čitateľov vedome varuje: „Milovaní, neverte každému duchu, ale skúšajte duchov, či sú z Boha, lebo do sveta vyšlo mnoho falošných prorokov“ ( 1. Jána 4:1 ). Prečo by sme mali „skúsiť“ prorokov, ak sa po apoštolskom veku nikdy nemal objaviť žiadny pravý prorok?

Tretí argument v prospech moderného prorockého vedenia je založený na tých eschatologických pasážach, ktoré sľubujú skutočný prorocký prejav pred druhým príchodom Krista. Napríklad Joel 2:28-31 hovorí, že „pred veľkým a hrozným dňom Pána“ mnohí ľudia skutočne „prorokovali“, „snívali sny“ a „videli videnia“. Hoci sa toto proroctvo čiastočne splnilo v hornej miestnosti na prvé Turíce po Ježišovom ukrižovaní ( Skutky 2:16-21 ), jeho naplnenie súvisí aj s rovnakými eschatologickými znakmi na slnku a mesiaci opísanými v Matúšovi 24:29- 31 a Lukáš 21:25-28 .

Napokon, Zjavenie 12:17 hovorí o „svedectve Ježiša Krista“ ako o jednej z hlavných charakteristík cirkvi ostatkov konca času. Toto svedectvo, identifikované v Zjavení 19:10 ako duch proroctva, adventisti siedmeho dňa chápali ako jednoznačné naplnenie v prorockej službe Ellen Whiteovej.

SÚČASNÁ RELEVANCIA
Niektorí sa pýtali: "Keďže máme Bibliu, prečo potrebujeme ďalšie zjavenie v spisoch Ellen White?" Ak by sa súčasné kresťanstvo prejavilo ako homogénny celok, pričom by si všetci jeho nasledovníci vykladali Bibliu v podstate rovnako, bolo by viac dôvodov pochybovať o nevyhnutnosti takéhoto dodatočného zjavenia. Faktom však je, že kresťanstvo je dnes vo výklade Biblie rozdelené viac ako kedykoľvek predtým.

V tejto súvislosti TH Jemison poznamenáva, že Cod poskytol nový prejav prorockého daru, „aby slúžil trom základným účelom: (1) upriamiť pozornosť na Bibliu, (2) pomôcť pochopiť Bibliu a (3) pomôcť pri uplatňovaní biblických zásad v našich životoch." 4

Keď dnes vo svete koluje toľko Biblií, prečo potrebujeme upriamiť našu pozornosť na túto knihu? Takáto potreba je spôsobená skutočnosťou, že väčšina tých, ktorí vlastnia Bibliu, jej nevenuje pozornosť, ktorú by si zaslúžila.

Dnes sú milióny ľudí úplne pohltené, možno posadnutými, množstvom iných starostí, ktorých počet a vplyv každým dňom narastajú. V takomto pohlcujúcom svete musíme neustále pripomínať veľké témy Biblie a naše existenčné priority (pozri Mt 6:33 ). Nový prejav daru proroctva nám bol daný, aby sme upriamili našu pozornosť späť na Bibliu.

Ak je Biblia jej vlastným vykladačom, prečo potrebujeme ďalšiu „pomoc pri pochopení Biblie“? Táto špecifická potreba vyplýva zo skutočnosti, že kresťanstvo je dnes rozdelené do mnohých protichodných škôl biblického výkladu, pričom každá z nich si nárokuje hermeneutickú vernosť Písmu. Boh nám dal moderný prejav daru proroctva prostredníctvom spisov Ellen Whiteovej, aby nám pomohol odtrhnúť sa od ľudských tradícií, ktoré sa sprisahali proti Slovu Božiemu (pozri Mt 15:6-9 ).

Tieto spisy sú božským prorockým filtrom, ktorý nám pomáha odstrániť všetky ľudské sutiny, ktoré tradícia umelo uvalila na Bibliu, aby božské posolstvo Písma mohlo prúdiť čisté a čisté do našich sŕdc.

Prečo potrebujeme ďalšiu špeciálnu „pomoc pri uplatňovaní biblických zásad v našom živote“? Pretože mnohí ľudia sú dnes ochotní prijať Krista ako Spasiteľa, ale nie ako Pána. Študujú Božie Slovo, ale úplne neposlúchajú jeho posolstvo. Moderný prejav Ducha proroctva bol daný, aby nám pomohol preklenúť existenčnú priepasť medzi vyznávaním náboženstva a jeho žitím v praxi (pozri Mt 5:13-16 ).

Oswald Chambers povedal: "Zlatým pravidlom pre duchovné porozumenie nie je intelekt, ale poslušnosť. Ak chce človek vedecké poznanie, jeho vodítkom je intelektuálna zvedavosť; ak však chce nahliadnuť do toho, čo učí Ježiš Kristus, môže ho získať len poslušnosťou." ." 5

HERMENEUTICKÉ VÝZVY
Vždy existovala silná ľudská tendencia odmietať alebo aspoň ignorovať tie prorocké posolstvá, ktoré hovoria priamo o vlastných problémoch (pozri 2. Par 36:14-16 ; Mt 23:29 , 30 , 34 ). Tí, ktorí túto tendenciu neprekonajú, môžu skončiť s nevyváženým prístupom zdôrazňovania tých tém, ktoré sa zdajú byť atraktívnejšie, a prehliadaním tých, ktoré sa im veľmi nepáčia. Adventisti siedmeho dňa čelili aj ďalším veľkým hermeneutickým výzvam pri interpretácii spisov Ellen Whiteovej. 6

Koncom 60. a začiatkom 70. rokov začali niektorí adventisti siedmeho dňa podporovať revizionistické, historicko-kritické opätovné čítanie prorockého diela a spisu Ellen Whiteovej. Zľahčujúc dôkazy o nadprirodzenom, božskom zásahu do života a diela pani Whiteovej, jej služba bola vysvetlená takmer výlučne z hľadiska prirodzenej perspektívy. Povaha jej vízií a obsah jej posolstiev sa takmer výlučne zohľadňovali na základe historických, psychologických, kultúrnych a cirkevných javov.

Vízie Ellen Whiteovej boli vnímané ako psychologické tranzy a správy, ktoré presahovali jej bežné vedomosti, boli považované len za výsledok plagiátorstva alebo jej vlastnej tvorivej predstavivosti. V dôsledku toho boli spisy Ellen Whiteovej chápané ako historicky podmienené „primitívnejším“ kultúrnym prostredím, v ktorom žila, bez veľkého významu pre našu „osvietenú“ generáciu.

Ako reakcia na to začal v 80. rokoch 20. storočia v adventizme siedmeho dňa rásť radikálny reštaurátorstvo. Niektorí, očarení úzkym pohľadom na duchovný prístup adventizmu devätnásteho storočia, mali tendenciu čítať spisy raných adventistických autorov, pričom predpokladali, že ak Ellen Whiteová vo svojich vlastných spisoch výslovne neodsúdila všetky ich učenia, plne ich podporila. .

Ďalším krokom bolo hľadanie potvrdení týchto učení prostredníctvom selektívneho a jednostranného prečítania jej spisov. Akokoľvek zvláštne to môže znieť, presne toto je hermeneutické zdôvodnenie, ktoré dnes niektorí používajú, aby dokázali, napríklad, že Ellen Whiteová bola rovnako antitrinitárkou ako niektorí jej spoluveriaci.

V predinternetovom svete boli otázky súvisiace s Ellen Whiteovou a jej prorockou službou v rámci adventizmu siedmeho dňa obmedzené. Od konca 90. rokov však dochádza k vážnej globalizácii kritiky Ellen Whiteovej a skreslených interpretácií jej spisov.

Dnes sú takmer všetky problémy minulosti a súčasnosti súčasne dostupné v domácnostiach a kanceláriách všetkých, ktorí majú prístup k World Wide Web. Takéto rozsiahle spektrum kritiky Ellen Whiteovej spolu s nespočetnými skreslenými interpretáciami jej spisov sa zameriava na cirkev v čase, keď sa k denominácii pripája mnoho nových (a bezbranných) konvertitov bez dostatočných vedomostí, aby mohli na tieto výzvy reagovať.

POCHOPENIE SPRÁVY
V tomto prostredí sa ľudia ľahko začnú zaoberať mechanizmom inšpirácie Ellen Whiteovej a technickými detailmi jej spisov. Akokoľvek je takéto poznanie užitočné a potrebné, len do tej miery, do akej pomáha posilňovať vieru v širší záber biblického posolstva. Je poľutovaniahodné, že niektorí sa viac zaoberajú otázkami súvisiacimi so spismi pani Whiteovej než skutočným posolstvom, ktoré prinášajú tie isté spisy.

Tí, ktorým sa podarí posunúť sa za technickú úroveň do širšieho tematického spektra jej posolstva, nájdu mimoriadne bohaté pole pre výskum pozdvihnutia viery. Osoba môže tiež ťažiť z predchádzajúcich štúdií, ktoré sa snažia identifikovať hlavné témy týchto spisov. 7

Nasleduje však niekoľko ďalších zásad, ktoré môžu byť užitočné pri štúdiu posolstiev nachádzajúcich sa v spisoch pani Whiteovej.

Tí, ktorí veria, že Ellen White bola božsky inšpirovaná, nemajú problém ani problém rozpoznať celkovú harmóniu a vnútornú konzistenciu jej práce. Niekoho možno znepokojí skutočnosť, že samotná pani Whiteová nesystematizovala každú zo svojich hlavných tém. Ale je to práve tento nesystematický prístup, ktorý spochybňuje naše myšlienky a podnecuje výskumný proces, ktorý môže výrazne obohatiť naše chápanie pravdy, ktorá je v jej písaní.

Keď študujeme prácu Ellen Whiteovej, ľahko vidíme, že hovorí o niekoľkých princípoch alebo skutočnostiach ako o centrách 8 a základoch 9 našej viery. Takéto entity si navzájom neprotirečia, ale skôr sa dopĺňajú v rámci celého integrovaného výkladu pravdy.

Richard M. Davidson ma upozornil na možnosť, že v Ellen Whiteovej máme „koncentrický koncept pravdy“ podobný rôznym vrstvám cibule rozrezanej na dve časti. Niektoré z vrstiev môžu byť užšie a niektoré širšie, ale všetky spolu úzko súvisia sústredným spôsobom. Rovnako aj pojem „základ“ v našej viere možno vidieť z užšej alebo širšej inkluzívnej perspektívy.

Aby sme pochopili bohatosť posolstva Ellen Whiteovej, musíme sa vyhnúť pokušeniu vybrať si len jedno z týchto tematických centier alebo základov a reduktívne predpokladať, že takáto téma môže zastúpiť alebo nahradiť všetky ostatné. Pri štúdiu jej diela musíme v skutočnosti uvažovať integračným spôsobom, akým to urobila, keď napríklad odhaľovala svoje chápanie plánu spásy v rámci veľkého kozmického sporu medzi Bohom a Satanom. 10

Posolstvo Ellen White skutočne obsahuje harmonickú konšteláciu právd zameraných na Krista. Všetky jej spisy svedčia o tom, že "Kristus, Jeho charakter a dielo, je stredom a obvodom všetkej pravdy. On je reťazou, na ktorej sú spojené klenoty učenia. V Ňom sa nachádza úplný systém pravdy." 11

ZÁVER
Adventisti siedmeho dňa veria, že existuje dostatok biblických dôkazov pre moderný nekánonický prejav daru proroctva. Keď moderná kritika začala podkopávať dôveryhodnosť Písma, Cod si vybral Ellen G. Whiteovú ako špeciálny prorocký hlas na pozdvihnutie normatívnej autority Jeho Slova. Racionalistický prístup modernizmu je nahradený subjektivistickým dôrazom postmodernizmu, ale výklad Biblie je naďalej podkopávaný. Možno ešte nikdy nebolo kresťanstvo tak blízko k strate svojej biblickej identity ako v našich dňoch.

Spolu s dávnym kráľom Jozafatom sa dnes mnohí pýtajú: "Nie je tu ešte Pánov prorok, aby sme sa ho spýtali?" ( 1. Kráľov 22:7 ).

Nastal čas, aby adventisti siedmeho dňa dali svetu vedieť, že stále existuje prorocký hlas, ktorý nás môže priviesť späť k nepoškvrnenému posolstvu Písma. Náš duchovný dom predsa pretrvá len vtedy, ak ho postavíme na nehybnom Slove Božom ( Iz 40:8 ; Mt 7:24-27 )

1 David B Barrett ct al, Svetová kresťanská encyklopédia: Porovnávací prehľad cirkví a náboženstva v modernom svete, 2. vydanie. (Oxford Oxford University Press, 2001), 1 vi.

2. Užitočný historický prehľad reštaurátorského konceptu v Severnej Amerike poskytuje Richard T. Hughes a C. Leonard Alien, Illusions afInnocence. Protestantský primitivizmus v Amerike, 1630-1875 (Chicago-University of Chicago Press, 1988).

3 Valdear S Lima, "Necessitaroos de urn Profeta Hoje?" Revista Actventnta (Brazília), 8., 9. december 2000

4 T, Housel Jemison, Prorok medzi vami (Nampa, Idaho Pacific Press®, 1955), 371

5 Oswald Chambers, moje maximum pre jeho najvyšších (Westwood, NJ.:Barbour, 1963), 151.

6 Pozri Alberto R. Timm, „Problémy o Ellen G. Whiteovej a jej úlohe v Cirkvi adventistov siedmeho dňa“, rev 7. júna 2002 (prednáška pôvodne prezentovaná na terénnej konferencii Generálnej konferencie v teológii, Grécku a Turecku, 29. apríla -7. mája 2002 a na Prvej medzinárodnej konferencii o Ellen G Whiteovej a adventistickej histórii, Battle Creek, Michigan, 15. - 19. mája 2002)

7 Pozri napríklad George R. Knight, Stretnutie s Ellen Whiteovou Nový pohľad na jej život, spisy a hlavné témy (Hagerstown, Md.: Review and Herald, 1996), 109-127, Alberto R Timm, "Ellen G . White Side Issues or Central Message," Journal of the Adventist Theological Society 7 (jeseň 1996}: 168-179; Douglais, 256-267; Walter M Booth, "Ellen White Theologian?" Ministry, október 2000, 5.-7.

8 Ellen Whiteová kvalifikuje ako „stred“ nášho posolstva také entity ako Boh (Svedectvá pre cirkev, 6 236), Kristus (Coumeh učiteľom, 453), Slovo Božie (Znamenie časov, 10. októbra 1895, 4), mudrc tretieho anjela
(Rukopisné vydania, 14:55), nebeská svätyňa (Veľký spor, 488), Boží trón (Signs of the Times, 13. august 1902, 2), Kristovo zmierenie (evanjelizmus , 223) a kríž na Kalvárii (
Komentár Adventistickej Biblie siedmeho dňa, 4 1173)

9 Ellen White aplikuje výraz „základ“ našej viery napríklad na Boha (Tim Day with God, 183), Krista (Tiie Desire of Ages, 599), Božie slovo (Counsels to Teachm, 374), prorocké slovo (Evanjelizmus, 196), nebeská
svätyňa (Rukopisné vydania, 4 248), Kristovo zmierne dielo (Veľký spor, 73) a sabat siedmeho dňa (Aby som ho poznal, 357).

10 -Pozri E. G While, Education (Nampa, Idaho Pacific Press®, 1952), 190

11 White, Our High Calling (Washington, DC.: Review and Herald, 1961), 16

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní