Nepríjemnosti v kázaniach

Diskusia o všetkom ostatnom.
Rajon
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:33
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Rajon »

Lukas, neviem, či si ten príspevok o EGW písal mne. Ak áno, tak čo sa týka EGW, tak si ju veľmi vážim (ako človeka, ktorý mal dar proroctva a pozitívne ovplyvnil a dodnes, ak sa jej knihy správne chápu, pozitívne ovplyvňuje cirkev).
Môj predošlý príspevok nebol o EGW, aj keď som ju tam dal ako príklad. Išlo mi o niečo iné.
Kniha Setkání s Ellen Whiteovou je výborná, odporúčam ju všetkým.

Ťažko sa diskutuje na niektoré témy bez hlbšieho rozobrania, čo si kto pod čím predstavuje, myslí. Napr. je zlé prispôsobovať sa svetu, ale je aj zlé (určitým spôsobom) sa neprispôsobovať svetu. :-) Dôležité je, čo si kto pod tými slovami predstavuje.

lukas
Príspevky: 58
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:48
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa lukas »

Rajon, bylo to mířené na tebe, nicméně teď vidím, že na tuto situaci máš nejspíš podobný náhled. Nicméně jsem udělal chybu, když jsem sem vložil fotku, ze které nebylo příliš jasné co tím myslím.
Také nemohu souhlasit, aby všichni lidé chodili do sboru ve stejném obleku, a četli nejstarší vydání knížek, naopak preferuji nové překlady, protože starší jazyková vyjádření mi mnohdy brání porozumět textu. Ale nemohu souhlasit s tím, když se lidé snaží bohoslužbu udělat tak zajímavou, až se vlastně stává trapnou, a tím podkopávají Bibli a víru v Boha.

Rajon
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:33
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Rajon »

Lukas, ja tiež súhlasím s tým, že nie je dobre robiť bohoslužbu zaujímavú takým spôsobom, až je to trápne a samoúčelné. Len v pohľade na to, čo je "dobré" a čo už "zlé" by sme sa už mohli (nielen) my v konkrétnych prípadoch odlišovať.
Napr. pri tých fotkách tých košieľ zostávam zatiaľ bez názoru, pretože mám málo informácií. Podľa teba to bolo samoúčelné a bez myšlienky, možno niekto iný, kto tam bol, by povedal, že to nebolo samoúčelné, a aj by to vysvetlil (nejakú dobrú myšlienku z hľadiska Biblie). A možno by som sa, keby som tam bol pridal k tvojmu názoru, alebo názoru toho druhého.
(Tie obleky, to bol len príklad :-), išlo skôr o vyjadrenie niečoho abstraktného v myslení, nie doslova iba tie obleky).

Dave
Moderátor
Príspevky: 6
Dátum registrácie: 19 Jan 2015, 00:09
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Dave »

Rajon napísal: Ťažko sa diskutuje na niektoré témy bez hlbšieho rozobrania, čo si kto pod čím predstavuje, myslí. Napr. je zlé prispôsobovať sa svetu, ale je aj zlé (určitým spôsobom) sa neprispôsobovať svetu. :-) Dôležité je, čo si kto pod tými slovami predstavuje.
@Rajon možno by nebolo úplne zlé založiť novú diskusiu na túto tému. Celkom by ma totiž zaujímalo, čo si pod tým predstavujú ostatní :)

Pandaman
Príspevky: 12
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 20:35
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Pandaman »

Dave napísal:@Rajon otázne je či pokladáme neúčasť na popludňajšej bohoslužbe za hriech. Skôr by som povedal, že je to pravidlo, ktoré sme si sami (adventisti) vytvorili. Teda myslím tým, že nie každý pokladá popoludňajšiu bohoslužbu za odpočinok.
Odpoludňajšia pobožnosť môže byť veľmi dobrou príležitosťou pre odpočinok - poznám pár ľudí, ktorí sa dokážu počas poobedia veľmi dobre vyspať v niektorom zo zadnejších radov. Alebo aspoň si trochu zdriemnuť. :D S menším žartom na začiatok ;)

Väčšina zborov už dnes (vraj) odpoludňajšiu pobožnosť v rámci ČSÚ nemá. Dokonca jeden náš starší tvrdí, že už okrem nášho žiaden. Čo je celkom „zábavné“ tvrdenie, keďže som za posledný rok zažil regulárne odpoludnie asi v troch alebo štyroch zboroch. Jeden klasický židovský vtip hovorí o tom, ako dvaja rabíni cestujú hladní vlakom a oproti ním si sadne pani, ktorej neujde výrazné škvrčanie žalúdkov jej spolucestujúcich. Ponúkne im, či už zámerne alebo nevedomky, jaternicu zo svojho košíka. Jeden chvíľku otáľa a potom si s chuťou vezme. Pani sa usmeje a podotkne, že jaternice vezie priamo zo zabíjačky, prvotriedne bravčové z krásnej svinky. Rabín ju zahriakne slovami: „ja som sa vás nepýtal, ako sa tá hydina volá.“ Ergo by sa potom dalo predpokladať, že väčšina zborov sa s problémom hriechu-nehriechu - odpoludňajšou pobožnosťou vysporiadala šalamúnsky a zrušila ich. Aj v našom zbore je brat, ktorý sa priznal, že by pobožnosti najradšej zrušil, lebo jemu je blbé tam nechodiť, keď vie, že sú.

Verím tomu, že spomínaný kazateľ, hoc archaicky sa vyjadrujúci, no skúsený po desaťročiach služby, narážal na to, že vedomé konanie proti svojmu svedomiu a vedeniu zhora je rovnakým hriechom, či už sa jedná o konanie zla, alebo nekonanie dobra. Možno sa mýlim. Možno to myslel tak, ako sa spomína vyššie. Ak sa však naozaj jedná o toho kazateľa, ktorého si myslím, tak som zažil podobné kázanie, kde hovoril o širšom probléme a použil niektoré konkrétne príklady, ktoré po vytrhnutí z kontextu naozaj vyzneli bizarne. Mne toto znenie ušlo, niektorým iným nie, pre mňa to bolo kázanie s úžitkom, pre iného „pozdvižení“, ako by povedali bratia Česi.

Ak to vytrhnem z kontextu, dochádza potom k problému. V našom zbore sa napríklad v rámci hľadania „sviežeho“ poobedňajšieho programu skúšal formát diskusných odpoludní. Pre mňa osobne to predstavovalo trýzeň, nakoľko témy občas úplne odchádzali mimo kontextu soboty a v podstate to bola len skupinová terapia pre všetkých večne nespokojných. Odhodlal som sa tam cca. 3 - 4 razy, aby som mohol zaujať objektívne stanovisko, ale vždy sa po cca. pol až trištvrte hodine presunula pozornosť diskusie na tie isté problémy, o ktorých sa prekrikovali vždy tí istí - jeden sa na pobožnostiach nudí, druhí chce, aby sa viac robilo vo zbore (vždy má nový nápad, ktorý treba zrealizovať, on síce čas nemá, ale tí ostatní...), tretí nás vracia k teologickým otázkam, ale tým chronicky známym, ktoré sa omieľajú dookola. Občas si dakto zasmútil, inokedy si zakritizoval. Najlepšie samozrejme kritizovať tých, ktorí tam nie sú. Tento „formát“ sa z pomyselnej obrazovky nášho zborového života vytratil a ja neľutujem, že som sa ho zúčastnil len trikrát. Vlastne keď si na to spomeniem teraz, ľutujem, že som tam bol až toľko krát.

Preto by som bol rád, keby som si mohol obsah tej konkrétnej kázne prečítať celý. Nespochybňujem skúsenosti ani argumentáciu nikoho z diskutérov diskutujúcich vyššie či nižšie, len uvádzam svoju skúsenosť s týmto kazateľom, ktorá je skôr pozitívna.

sydney
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 01 Mar 2015, 12:39
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa sydney »

Zeptal jsem se kazatele E.D. z Bratislavy co tim myslel. On mne ujistil, ze takovou vetu nikdy nerekl a ani ho nikdy nenapadlo prirovnavat sobotu k cizolozstvi. Pravdepodobne autor teto diskuze vytahl neco z kontextu a nebo nestastne zhrnul cele kazani do jedne vety.

Misko88

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Misko88 »

Sydney,
zmienený kazateľ si to už asi nepamätá (bolo to pred pár mesiacmi v jednom zbore na strednom Slovensku). Alebo si sa ho to nepresne opýtal, tvoja odpoveď to naznačuje. (K cudzoložstvu neprirovnal sobotu, ale neúčasť na poobednej bohoslužbe. A nie v zmysle, že takáto neúčasť je cudzoložstvom, ale že je to hriech rovnako závažný ako cudzoložstvo.)

sydney
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 01 Mar 2015, 12:39
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa sydney »

Misko88
ty jsi svou vetou rekl asi toto: Kazatel tvrdil, ze kdyz se nezucastnite odpoledni poboznostim tak je to jako by jste smyslnili.
To on nerekl, On rekl jenom , nesvetit sobotu ( a k tomu patri i ucast na poboznosti) je hrichem, jako kazdy jiny prestupek desatera. Samozrejme, ze mohou nastat duvody proc neprijit - napr. poboznost na ktere kaze knez jine cirkve. Ti lide se tu spravne branili, kdyz rekli:" ... co mam delat, kdyz se na poboznosti dela zabava a strihaji se kosile...." To nema nic spolecneho z poboznosti.
Po kratkem rozhovoru s kazatelem jsem hned pochopil co chtel rict, ale ne urcite to, co si zde napsal.

Brian

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa Brian »

Tiež myslím, že ten obrázok je vytrhnutý z kontextu, preto nemôžeme posúdiť, o čo im išlo a čo tým chceli ilustrovať. Popoludňajšie zhromaždenia bývajú väčšinou na témy, ktoré sú voľnejšie, rodinne zamerané a menej vážne, než doobedná bohoslužba. Preto sa môže niekomu nazainteresovanému zdať, že to je nedôstojné. Ale kde je napísané, že sa nemôžeme vo zbore popoludní smiať? Veď aj ráno spievame "s radostným srdcom idem do školy vo dni sobotnom". Prečo je v evanjeliu zapísaná veta "Ježiš zaplakal."? Pretože to bola taká zriedkavá výnimka, že to autor túžil zaznamenať, lebo väčšinou bol Ježiš veselý a priateľsky usmievavý. Ľudia na fotke tiež vyzerajú, že sa bavia, keď tou košeľou chceli určite niečo povedať.
A nemyslím si, že neprísť poobede do zboru, je hriech. Čo keď idem do nemocnice niekoho navštíviť? Som väčší hriešnik, ako tí, čo po dobrom obede driemu popoludní vo zbore? To bol dosť konzervatívny výrok určite staršieho kazateľa...

sydney
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 01 Mar 2015, 12:39
Kontaktovať používateľa:

Re: Nepríjemnosti v kázaniach

Neprečítaný príspevok od používateľa sydney »

Brian
na jedne strane pises : ... Tiež myslím, že ten obrázok je vytrhnutý z kontextu,.... a na druhe strane pises : ... To bol dosť konzervatívny výrok.... nejak si to protireci.
Tem lidem zde na diksuzi neslo o tom : byt radostnym ... ale slo jim o zabavu, ktera v poboznosti nema co delat. V sobotu nejde o to, abychom se dobre bavili a o nase pocity.
Ja osobne doufam, ze ten kazatel je konzervativni, tak jako byli apostolove a nebo reformatori. Jsem si jisty, ze on vi co mluvi a ze tematu velmi dobre rozumi.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných