B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
clen2000

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa clen2000 »

No je to zaujimave citanie ten BJ. To od kazatelov z kazatelnic nepocut.

TriQ

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa TriQ »

"nepřátelské pojetí vlastní exkluzivity zejména ve vztahu k ostatním křesťanským církvím" (str. 170)
Pravdivý ale fakt smutný výrok. Az mam podozrenie, ze takymto chapanim sa sami pripravujeme o spasenie.

Thomas
Príspevky: 19
Dátum registrácie: 19 Apr 2015, 21:34
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa Thomas »

Za pripomenutie tiež stojí táto "skvelá" diskusia na Facebooku https://www.facebook.com/events/1395486440764645/ (od určitého času dostupná len na pozvánky).
Možno by stačilo, aby k téme adventistických smerov, tam niekto zavítal a pozbieral komentáre diskutujúcich. Vzniklo by ešte zaujímavejšie dielo hodné pozornosti. Nebudem uvádzať citáty s menami, pretože stránka už nie je verejne dostupná a asi by to ani nebolo fér... Ak však chcete prístup, stačí si vypýtať pozvánku od nejakého adventistu (veľká väčšina tam už prístup určite má). Čo som tam (a nie len "tam") vypozoroval je fakt (ako to uvádza aj br. Jetelina), že GK skutočne cirkev skôr polarizuje než zjednocuje. Osobne súhlasím s paradigmami, ako sú v dizertačke načrtnuté. To, že sa v nich nie každý nájde, nemusí nutne znamenať, že neexistujú.

Marta
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 05 Dec 2015, 09:52
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa Marta »

Rajon napísal:Trochu som pozeral tú prácu, ale musím povedať, že mám zmiešané pocity, bol som sklamaný, nejako jej neviem prísť na chuť.
Nie som si tiež istý, či by toto prešlo na adv. TS.

Pre ilustráciu (hovorí sa o učení Svätyne):
"V této souvislosti rozhodně stojí za povšimnutí, že úvodním impulzem k tomuto novému a naprosto klíčovému adventistickému chápání očištění svatyně nebylo zkoumání Bible, ale nadpřirozené vidění, které teprve bylo studiem Bible následně podpořeno."

Ak sa nemýlim, tak to je dosť nepresné (až by som povedal, že nepravda). Videnie bolo skôr povzbudením k štúdiu a hľadaniu iného výkladu, ale nie výkladom samotným. Výklad prišiel samotným skúmaním Biblie a nie videním a potom potvrdením skúmaním Biblie.

Pri mnohých tvrdeniach sa mi zdá, že autor ich dáva ako že to je aktuálne učenie CASD, pričom sa mi skôr zdá, že je to pochopenie určitých skupín a smerov v CASD, nie skutočné učenie CASD. Napr. časť o učení "ostatkov".
"Vymezení církve adventistů jako ostatku a ostatních jako těch, kteří žijí v odpadnutí, pak samozřejmě definuje i adventistické misijní pole." Toto je tvrdenie podľa mňa ako to vidí autor - prisudzuje toto videnie (myslím hlavne "žijí v odpadnutí") CASD, ale myslím si, že hlavný prúd CASD, alebo vedenie alebo CASD oficiálne takémuto niečomu neverí, ani ja (myslím to, že iní "žijú v odpadnutí"). Je to však asi vnímanie niektorých radikálnych smerov.

Nech sa mi však teraz podrobne skúmať a komentovať asi 160 str. prácu, je mi to fuk. Ale cítim, že mi tam veľa vecí nesedí, a tento "pocit" (asi ide o viac ako iba pocit) ma ešte v živote nesklamal, sklamal som sa vtedy, keď som nedal na ten pocit, lebo som nemal zatiaľ argumenty (tie potom prišli, ale bolo už neskoro). Chýba mi akýsi "duch", ktorý by zvolal: "to je ono, to má zmysel, to niekam vedie, niekde to zapadá..."

Je to môj názor, autora práce si inak vážim a mám rád.
Ano neprošlo by to na TS CASD. Práce prošla velice kladně oponenturou a zájmem fakulty a to tak,že se práci rozhodli vydat knižně.
Pokud je práce chybná,nebo poskytuje lživé údaje v citacích-jistě se mohl již dávno k práci vyjádřit veřejně a teologicky nějaký teolog právě z učitelů TS CASD. A že to neudělá ? ::Cherna::
Doporučuji další zamyšlení od stejného autora:
http://www.jetelina.net/mam-pravo-nevedet/

ngma
Príspevky: 153
Dátum registrácie: 03 Mar 2015, 19:09
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa ngma »

Ako sa zvykne biblicky hovoriť nič nového pod slnkom. Niečo podobného tu už bolo.

Na inej časti tohto fóra sa spomenulo, že na sobotnej škole sa o katolíckej cirkvi nemôže rozprávať pozitívne / s čím nesúhlasím/.
To že myšlienka progresivitizmu nie je nič nové a bolo to prezentované práve aj v katolíckej cirkvi na druhom vatikánskom koncile /60-te roky 20 stor./- zaujímavé spoločné prvky s progresívnym adventizmom tu vidím.
R. Rorh popisuje myšlienky ktoré predniesol Henri de Lubac, francúzsky jezuita, jeden z velkých teológov 2 vatikánskeho koncilu povedal,

"..že podľa neho je zúžená historicko-kritická interpretácia Písma predkladaná tými, ktorí nikdy nemali skutočnú skúsenosť s Bohom / nazýva to pokušenie progresivitizmu/. Obyčajne sú to odborné výklady textu, ktoré predkladajú tí, kto nemajú žiadnu vnútornú skúsenosť, ktorá by v nich prebudila skutočnosť duchovného sveta. Títo interpréti radšej o Bohu veľa hovoria, namiesto toho aby ho milovali. Ich cesta spočíva v tom, že nahradili Ducha literou, vnútornú autoritu frázou, skutočné poznávanie vzdelávaním. Je tu dôraz na hlavu a veľmi málo na srdce. Môžeme zistiť, čo určité výrazy v gréčtine znamanali, či Ježiš naozaj povedal čo povedal, všetko ale zostáva len v rovine rozumu a tak srdce neobjaví nič nového a ani sa nestretne s milosťou."

Čítal som celý materiál BJ - to čo mi tam chýba aj v komentároch k tejto práci je srdce ktoré miluje. ::bye::

Thomas
Príspevky: 19
Dátum registrácie: 19 Apr 2015, 21:34
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa Thomas »

Nerozumiem, ngma. Je to predsa dizertačná práca a nie kniha sestry Whiteovej. To by bolo zvláštne, keby sa vedecké práce písali podľa pocitov srdca a nie hlavy. Asi by to potom nebola veda, keby svojim charakterom nebola kritická. Mimochodom, historicko-kritická metóda práve nie je len litera. To si pletieš (prípadne si to pletie autor citátu) s tradičnou adventistickou historicko-gramatickou metódou. Mám ale pocit, že ten citát ktorý uvádzaš, je proti všetkým rozumným metódam práce s textom. Podľa čoho posudzujeme to, že niekto o Bohu radšej viac hovorí, ako ho miluje? Vylučuje jedno druhé?

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

Br. Jetelina zvolil vynikající téma. Jsou to nejžádanější témata s nimi se dá prorazit do teologického prostředí. To není mé záporné hodnocení jen ukazuji co je na "trhu" teologie žádané.
Mezi teology fungovala "diskuze" taková, že když se některé články dostaly na veřejnost, tak "adv. zákoníci" vyhlašovali poplach za záchranu církve. Jeden takový článek nesl název "Trojský kůň uvnitř casd". Tak nějak byl název. Vzpomínám si na horlivce, jak to s nadšením rozšiřovali. Vůbec nechápali, že je to polemika mezi teologi.

ngma
Príspevky: 153
Dátum registrácie: 03 Mar 2015, 19:09
Kontaktovať používateľa:

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa ngma »

Dovolil som si napísať len jeden krátky citát. Zaujal ma, nepotreboval som nikoho niekde napasovať
Tým som určite nechcel bojovať proti tomu, aby si cirkev spravila určitý audit vo svojom nazeraní na rôzne témy.
o.i. si myslím, že sa niektoré výklady a postoje menili v priebehu našej existencie - určite nie všetky, otázka je či to boli tie podstatné...
.
To čo mi chýba tak je myšlienka, byť vďačný za to kde sa Pánu Bohu v cirkvi a s cirkvou podarilo dostať /som si vedomý že sme mali byť všetci ďalej/. Ale taktiež mi to ukazuje, aby som sa pýtal či ja vo svojom spoločenstve a vedenie cirkvi dokáže seriózne si povedať ťažké témy s tým, že pýtajúci nebude sankcionovaný a vedenie nebude v strese, odkiaľ spadne granát a neustojí nekorektné správanie pýtajúceho sa.
No a preto sa pýtam, aké je potom srdce a duch pýtajúceho sa /nesúdim - kladiem otázku pýtajúcim sa/ a tá istá otázka k pastierom aké je srdce a duch na ich strane - či lepšie povedané v ich vnútri /to je otázka im položená/. To čo majú doteraz viac spoločného obidve strany by som nazval strachom, nepochopením, neviem či by som takto riešil záležitosti vo svojej rodine / zle som napísal, takto by som ich skôr neriešil/ ....

Tém je určite neúrekom, o ktorých sa treba rozprávať. Ale keď rozprávať sa nevieme, tak jedna strana mlčí / a to ešte neznamená, že chyba je len na jej strane/ druhej strane na tom záleží, aby boli "veci" lepšie. Ale nie všetko čo je dobré musíme mať u nás doma, nebodaj ak to naruší vzťahy v rodine. No myslím si že problémom je určiť ktoré sú tie top témy potrebné k bytiu človeka a spoločenstva.. na ktorých to stojí::Cherna::

Bedřich Jetelina

Re: B. Jetelina: ADVENTISTÉ SEDMÉHO DNE MEZI MODERNOU A POSTMODERNOU

Neprečítaný príspevok od používateľa Bedřich Jetelina »

Náhodou jsem narazil na toto fórum a s překvapením (a s radostí) jsem zjistil, že moje práce někoho zajímá a čte ji. Takže díky.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 37 neregistrovaných