Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
Student_07

Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Student_07 »

Ako adventisti plne uznávame, že sme spasení jedine vierou (v zástupnú obeť P. Ježiša). Akýmkoľvek dôsledným dodržiavaním Božích prikázaní ku tomu nemôžeme absolútne nič pridať. Spasenie je len a len Božia nezaslúžená milosť. Kto sa snaží dodržiavať zákon a myslí si, že si tým pred Bohom prilepší, tragicky sa mýli.
Boží zákon však považujeme za platný a jeho prikázania pozorne dodržujeme. Avšak nie preto, aby sme si tým spasenie zaslúžili, ale preto, že sme spasení. Inými slovami, uznávame prospešnosť zákona pre život človeka a z vďaky za to, čo Boh pre nás vykonal, jeho zákon poslúchame. Ak ho niekto odmieta dodržovať, vylúčime ho z cirkvi. Je to nevďačník, ktorý si neváži Božiu milosť.
Nerozumiete tomu?
Skúsim vám to ukázať na príklade.

Predstavte si, že z obce O jazdia občania za prácou do mesta M. Autobusovú linku A1 medzi týmito dvomi miestami vlastní prepravca P1. Cestovné nie je lacné, občania na to vynaložia významnú časť toho, čo v meste zarobia. Ľudia prepravcu P1 nemajú radi, myslia si, že by doprava mohla stáť menej, ale čo už. Ak chcú občania cestovať za prácou, nemajú inú možnosť.
Zrazu sa však situácia zmenila. Objavil sa nový prepravca P2, ktorý vyhlásil, že bude ľudí na tej istej trase prepravovať zadarmo. To bolo radosti! Všetci sa tešili, ako ušetria a pritom budú cestovať ako predtým.
Nastal deň D. Prepravca P2 prišiel s novučičkým autobusom A2, na ktorom bol veľký nápis PREPRAVA ZDARMA. Každému cestujúcemu rozdal cestovný poriadok, kde bolo jasne uvedené, že každý môže cestovať úplne zadarmo.
V dolnej časti cestovného poriadku však bolo malými písmenami uvedené, že doprava niečo stojí (je potrebné kupovať naftu, udržiavať autobus v prevádzkyschopnom stave, platiť vodiča a dane atď.), a cestujúcim sa preto odporúča zakúpiť si lístok vďaky. (Cena tohto lístku vďaky bola rovnaká ako cena cestovného lístku v autobuse A1 prepravcu P1.) Kto si lístok vďaky nezakúpi, ukazuje tým, že si neváži úsilie a prínos prepravcu P2 a z prepravy bude vylúčený.
Ľudia boli nadšení. Hrnuli sa do autobusu A2 a boli šťastní, že sa konečne našiel niekto, kto ich oslobodil od tej nekresťanskej sumy za cestovanie autobusom A1. Cestovanie zdarma, to je to, po čom všetci už dlho túžili. Konečne mohli začať žiť ako ľudia a nemuseli šetriť na cestovné.
Boli takí šťastní, že vôbec neľutovali peniaze na lístok vďaky. Našli sa dokonca aj takí, ktorí si naschvál kupovali aj dva lístky vďaky naraz, a vraveli: „ Keď náš milý prepravca urobil pre nás takúto veľkú vec, že môžeme cestovať zadarmo, čože je to pre nás, kúpiť si lístok vďaky navyše. Viete aký drahý musel byť ten autobus?“
Prepravca P1 mal čoraz menej cestujúcich. A aj tí, čo s ním cestovali, sa neustále stretávali s výsmechom a nepochopením. Ostatní nerozumeli tomu, prečo niekto platí za cestovanie, ktoré môže mať zadarmo.

Tak čo, už rozumiete, aký je rozdiel medzi dodržiavaním zákona preto, aby sme boli spasení, a preto, že sme spasení?
Ak by ste sa presťahovali do obce O, ktorým autobusom by ste jazdili do mesta? Tým za peniaze, alebo tým zadarmo?

mike33

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa mike33 »

Myslím, že náuka o dodržiavaní zákona je preto tak ťažko pochopiteľná, lebo ukrýva v sebe logický paradox. Hoci tie dve možnosti sa zdajú úplne opačné, dôsledky sú rovnaké.
Povedzme že poviem dieťaťu, že mu dám každý deň vreckové 1 eur. Ale súčasne mu poviem, že chcem, aby si každý deň poriadilo izbu. Ak poriadené mať nebude, vreckové nedostane. Logika (príčina - následok) hovorí, že je to to isté, ako keby som mu povedal, že dostane vreckové, ak si poriadi izbu.
O Bohu sme učení, že nás spasil zadarmo, ale že od nás očakáva dodržiavanie prikázaní. Ak ich dodržiavať nebudeme, nespasí nás. Logika hovorí, že je to to isté, ako keby povedal, že nás spasí za dodržiavanie zákona, len je to inak formulované.
Pozrime sa na logické možnosti oboch teoretických verzií:
1.
Tvrdenie: Spasení sme zadarmo, ale dodržiavanie zákona sa následne vyžaduje (z vďaky, lebo sú dobré, atď)
Moje správanie - následok:
Budem dodržiavať zákon - budem spasený
Nebudem dodržiavať zákon - nebudem spasený.

2.
Tvrdenie: Spasení sme za dodržiavanie prikázaní
Moje správanie - následok:
Budem dodržiavať zákon - budem spasený
Nebudem dodržiavať zákon - nebudem spasený.

Vidíme, že Božie reakcie na moje správania sú v oboch prípadoch úplne rovnaké. Zdá sa, že s týmto učením je niekde chyba, ale neviem kde. No u Boha (v Biblii) to asi nebude ...

Pitko

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Pitko »

Celá tá diskusia okolo dodržiavania zákona vyzerá na prvý pohľad ako celokresťanský problém, ale nie je to tak. Iné cirkvi to takto neriešia. Ide o čisto umelý problém vyrobený adventistami, ktorý má len jeden (skrytý) dôvod - sobotu. Ak by sme vypustili sobotu, s dodržiavaním ostatných prikázaní desatora nemá nikto nijaký problém a nie je čo riešiť. Ale keďže na dodržiavanie soboty až tak veľa dobrých dôvodov nie je, cirkev ide na to okľukou cez povinnosť dodržiavať zákon. Urobte si jasno v sobote ::reead:: ::phil:: a odpadne vám hŕba zbytočných problémov. ::pleas::

Xenia

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Xenia »

Ja vidím problém okolo nášho chápania Božieho zákona aj v tom, že
1. Na jednej strane uznávame, že dva zákony "milovať Boha" a "milovať blížneho" sú zhrnutím celého zákona, a na nich (podľa Mat 22,40) spočíva (visí) celý zákon a proroci.
2. Avšak, na druhej strane, Boží zákon - Desatoro sme (podľa mňa neprimerane a bez biblického základu) vyzdvihli na maximálnu možnú úroveň - tvrdíme, že je vyjadrením Božieho charakteru, že s ním bol oboznámený Adam aj Abrahám, že platí pre celé ľudstvo, že je večný a nezmeniteľný atď. Strohosť jednotlivých prikázaní desatora sa potom snažíme riešiť tým, že im pripisujeme omnoho širší význam než v skutočnosti vyjadrujú.

Dôsledkom toho je, že prikázanie "Miluj ..." spadá v našom chápaní pod desatoro a nie naopak, ako sa to hovorí v Mat 22,40.
Druhým dôsledkom toho je, že stále zdôrazňujeme desatoro, a nie slobodné prikázanie milovať; pričom Nový zákon kladie dôraz na prikázanie milovať, a desatoro ako také sa tam prakticky nespomína.

mmp

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa mmp »

Tých, čo prehnane dodržiavajú platné zákony, nazývame zákonníkmi. Ale ako nazvať, tých, čo prehnane dodržiavajú už neplatné zákony ...

Pitko

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Pitko »

Pokiaľ ide o večnú platnosť zákona, tak je povšimnutia hodné, že Pavel hovorí o zákone, že bol daný pre konkrétne obdobie, a to od Sinaja po Ježiša:

Gal 3,17 Zmluvu (myslí sa zmluva s Abrahámom), ktorú predtým potvrdil Boh, neruší zákon vydaný po štyristotridsiatich rokoch, aby tak prísľub zbavil platnosti.
19 Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok
24-25 A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi ...

Podobne časovo obmedzenú platnosť (existenciu) zákona naznačujú aj iné jeho texty:
Rim 4,15 Kde však nie je zákon, tam nie je ani priestupok.
Rim 5, 13 Hriech bol totiž vo svete už aj pred zákonom, ale ak niet zákona, hriech sa neráta.

Rajon
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:33
Kontaktovať používateľa:

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Rajon »

Pitko napísal:Pokiaľ ide o večnú platnosť zákona, tak je povšimnutia hodné, že Pavel hovorí o zákone, že bol daný pre konkrétne obdobie, a to od Sinaja po Ježiša:

Gal 3,17 Zmluvu (myslí sa zmluva s Abrahámom), ktorú predtým potvrdil Boh, neruší zákon vydaný po štyristotridsiatich rokoch, aby tak prísľub zbavil platnosti.
19 Čo teda zákon? Bol pridaný z dôvodu previnení do čias, kým nepríde prisľúbený potomok
24-25 A tak zákon bol naším vychovávateľom po Krista, aby sme boli ospravedlnení z viery. Ale keď prišla viera, už nepodliehame vychovávateľovi ...

Podobne časovo obmedzenú platnosť (existenciu) zákona naznačujú aj iné jeho texty:
Rim 4,15 Kde však nie je zákon, tam nie je ani priestupok.
Rim 5, 13 Hriech bol totiž vo svete už aj pred zákonom, ale ak niet zákona, hriech sa neráta.
Téma je trochu o inom ako či platí alebo dnes neplatí zákon (nehovoriac už o ďalšej otázke, že ktorý). Ale v skratke, bez dôkladnejšieho teologického rozboru, ktorý by si táto téma vyžadovala, by som mal aspoň zopár jednoduchých otázok:

Platí dnes pre veriaceho kresťana, že:
- Boh by mal byť jeho Bohom, čiže by mal byť na prvom mieste v jeho živote?
- že by Boha nemal urážať ani slovami?
- že by nemal kradnúť?
- že by nemal vraždiť?
- že by nemal klamať?
- že by nemal závidieť a žiarliť?
atď.

Tak platí to dnes, je to žiadúce a dobré alebo nie?

Rajon
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:33
Kontaktovať používateľa:

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Rajon »

a ešte jedna otázka, ktorá je viac k téme, pre všetkých:
Raz som bol s rodinou na jednej železničnej stanici. Bol som tam iba ja, manželka a deti, nikto viac v čakárni nebol. Na stene visel nápis: "Zákaz fajčenia". Nikto z nás, ktorí sme tam boli, nefajčí. Otázka: platil tento zákaz pre nás alebo nie? :)

Ninka
Príspevky: 52
Dátum registrácie: 10 Mar 2015, 10:04
Kontaktovať používateľa:

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Ninka »

Rajon napísal: Téma je trochu o inom ako či platí alebo dnes neplatí zákon (nehovoriac už o ďalšej otázke, že ktorý)
Viem, že. si sa na konci pýtal na niečo iné, ale zaujala ma podotázka o viacerých druhoch zákona.
Ježiš povedal:
„Nemyslite si, že som prišiel zrušiť zákon alebo prorokov. Neprišiel som zrušiť, ale naplniť.“ ‭‭Matúš‬ ‭5:17‬ ‭SEB‬‬
Hovorí tu o zákone a prorokoch, čo, pokiaľ dobre viem, je naša stará zmluva. Ani nikde ďalej v novej zmluve sa nepíše o viacerých druhoch zákona (ako morálny, obradný, zdravotný...) a že niektoré neplatia a ostatné platia. Buď teda všetko napísané v starej zmluve dnes platí alebo nie. Preto ma stále viac prekvapuje, ako si adventisti vyberajú zo zákona to, čo im vyhovuje a pripadá im to správne - napríklad čisté a nečisté z 3.Moj, ktorá je plná aj iných prikázaní, ktoré úspešne ignorujeme. Tiež ma zaujalo, ako si v niektorých veciach berieme príklad z kňazského systému - desiatky, abstinencia, niektorí ho dokonca aplikujú na otázku ordinácie žien... A opäť, to, čo sa nám nezdá vhodné dodržiavať v dnešnej dobe, to sa ignoruje. Myslím si, že by sme si v tom mali urobiť raz a navždy jasno. Ale asi by bolo dobré začať otázkou spasenia, ako Student_07, a potom to pôjde ľahšie ::rolleyes::

Rajon
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 12 Jan 2015, 22:33
Kontaktovať používateľa:

Re: Spasenie zo skutkov alebo zadarmo, z milosti?

Neprečítaný príspevok od používateľa Rajon »

Ninka napísal:
Rajon napísal: Téma je trochu o inom ako či platí alebo dnes neplatí zákon (nehovoriac už o ďalšej otázke, že ktorý)
Viem, že. si sa na konci pýtal na niečo iné, ale zaujala ma podotázka o viacerých druhoch zákona.
Ježiš povedal:
„Nemyslite si, že som prišiel zrušiť zákon alebo prorokov. Neprišiel som zrušiť, ale naplniť.“ ‭‭Matúš‬ ‭5:17‬ ‭SEB‬‬
Hovorí tu o zákone a prorokoch, čo, pokiaľ dobre viem, je naša stará zmluva. Ani nikde ďalej v novej zmluve sa nepíše o viacerých druhoch zákona (ako morálny, obradný, zdravotný...) a že niektoré neplatia a ostatné platia. Buď teda všetko napísané v starej zmluve dnes platí alebo nie. Preto ma stále viac prekvapuje, ako si adventisti vyberajú zo zákona to, čo im vyhovuje a pripadá im to správne - napríklad čisté a nečisté z 3.Moj, ktorá je plná aj iných prikázaní, ktoré úspešne ignorujeme. Tiež ma zaujalo, ako si v niektorých veciach berieme príklad z kňazského systému - desiatky, abstinencia, niektorí ho dokonca aplikujú na otázku ordinácie žien... A opäť, to, čo sa nám nezdá vhodné dodržiavať v dnešnej dobe, to sa ignoruje. Myslím si, že by sme si v tom mali urobiť raz a navždy jasno. Ale asi by bolo dobré začať otázkou spasenia, ako Student_07, a potom to pôjde ľahšie ::rolleyes::
Ninka, niekedy je dobré veci zjednodušiť: "nepokradneš" platí dnes takisto ako v Starej zmluve a určite nielen pre adventistov, zároveň však neobetujeme zvieratá za hriech. Už tieto jednoduché fakty hovoria o tom, že asi to bude s vyberaním si so SZ zákona trochu inak.
A niekedy je zase dobré nezjednodušovať :) veci, ktoré sú zložitejšie, nedajú sa odbiť dvomi tromi veršami s NZ. Vyžadujú si zložitý teologický rozbor, skúmanie, hľadanie...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot] a 29 neregistrovaných