příliš vysoká laťka Soboty

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:
Já vím, že se bavíš jen o Mt. 5.17, já ale posuzuji všechny texty o přikázáních a zákoně v Písmu, nelze platnost zákona vysvětlovat jen na jednom verši.
....Já bych řekl, že tím zákonem je myšleno kromě proroků hlavně Desatero přikázání. Nemůže jim být 100% myšlen ani celý Mojžíšův zákon, protože ustanovení o obětech byli zakrátko poté Ježíšem přibity na kříž. A další přikázání týkající se izraelského národa byly zrušeny, jakmile se Izrael rozpadl jako stát a židé odešli do celého světa.

Takže to vidím na Desatero + některá další přikázání o kterých Ježíš mluví a které bychom měli také plnit jako samozřejmost a které vycházejí z přikázání Miluj bližního svého, které je pro nás stále platné.
Děkuji ti za tvůj upřímný názor.

Ale nesouhlasím s tebou už v první citaci. Neřešíme tu hlavně ,,platnost zákona" , ale obsah Mt 5,17-19
U přístupu k bibli, který zastáváš a používáš - že na text použiješ vysvětlení z jiných textů o ,,platnosti zákona" - jen ten problém, že abys zjistil, co říká jeden verš z bible, tak na to musíš použít jiný. Ale když se tě zeptám na to, co znamenal ten jiný, na jeho kontext, co řešil a co neřešil, tak zase na jeho vyložení budeš muset použít jiný text.

V odkazování se dostaneš do uzavřeného kruhu.
Ukázka:
Výklad veršů z Exodu 20 - desatera - komu bylo určeno - specificky sobota.
namítka: Je to jen pro izraelce
odpověď:
,,Sobota z desatera není jen pro Izraelce, protože tu byla už od stvoření pro všechny lidi - důkazový verš je z Gn 2,1-3"

Výklad veršů z Genesis 2 - o odpočinutí sedmého dne ?
námitka: Zde není příkaz světit sobotu pro lidi, ani tu není slovo sobota
odpověď:
,,Bůh v sobotu odpočinul, požehnal ji a posvětil proto tak mají dělat i lidé, kterým to určil - důkazový verš je z Ex 20,8-11"

Takže je to argumentace v kruhu Genesis dokazuješ Exodem a Exodus zase pomocí Genesis.

Je to jako když lidé, kteří věří v evoluci, tak biologové dokazují stáří fosílií na miliony let podle vrstev hornin, ve kterých je našli.
Ale když se zeptáš evolučních geologů, jak určují stáří těch vrstev, tak ti odpoví, že přece podle fosílií, které v nich naleznou.

Nebo jako ten vtip, kdy TV vysílá předpověď počasí a říká, že bude tuhá zima, protože pozorovali jeden starý indiánský kmen, který je sžitý s přírodou a tito lidé už štípou hromady dříví do zásob. Pak se jiný reportér vydá k indiánům zeptat se, jak to dokážou rozpoznat. Jedinný indián co umí anglicky, odpovídá, že mají uvnitř jednoho stanu přenostnou televizi a v předpovědi počasí mluvili něco o tuhé zimě, tak začali štípat.

Takto se nikdy nedoberu pravdy, kde je konec klubka, neboli, od kterého výkladu textu z bible se začíná stavět jako od prvního a jak se určil význam toho prvního verše.

Nás učili dělat výklad textu tkzv. ,,exegezi" ze znalosti původního jazyka, znalosti gramatiky, dobového pozadí, literárního stylu a z bezprostředního kontextu, (verše před a po z jedné stati) potom to ještě musí zapadat do celé kapitoly, potom do celé biblické knihy a teprve později nějak i do celé bible.

ale hlavní význam je určen smyslem textu samotného a jeho nejbližším okolím.
Předpoklad, že bible si nikdy neodporuje a vždycky se vykládá sama zase biblí, je sice správný, ale nesmí být přehnaný.

.................

Například knihy ,,kazatel" a ,,přísloví" jsou v bibli těsně vedle sebe, ale přinášejí často úplně protichůdná poselství.

v přísloví se dozvíš, jak spravedlivým se bude dařit a svévolníci skončí jako plevy. dozvíš se, že pracovitý se nasytí ovocem svého úsilí, kdežto lenoch zchudne.

V kazateli se dozvíš, že i když se jeden (i spravedlivý) lopotně pachtil, tak svoje plody zanechá člověku, který může klidně být i pomatený a svévolný, ale dostane bez námahy všechny plody toho prvního - také to je pomíjivost.

.......................

Určení Mt 5,17-19 nezávísí na tom, co říkají nějaké verše desatera, nebo na tom, že ty přece už víš, že ceremoniální zákony přibije za pár měsíců Ježíš na kříž. Zavisí na tom jaký smysl dává samotný text. Např. slova ,,zákon a proroci" lze najít v evangeliích i zde:

Lukáš 24 - cesta do Emauz

,,Což neměl Mesiáš to vše vytrpět a tak vejít do své slávy?“
Potom začal od Mojžíše a všech proroků a vykládal jim to, co se na něho vztahovalo ve všech částech Písma."

,,Řekli si spolu: „Což nám srdce nehořelo, když s námi na cestě mluvil a otvíral nám Písma?“

Řekl jim: „To jsem měl na mysli, když jsem byl ještě s vámi a říkal vám, že se musí naplnit všechno, co je o mně psáno v zákoně Mojžíšově, v Prorocích a Žalmech.
Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmu.

Takže tato stať ukazuje, že sousloví Zákon Mojžíšův, Proroci a Žalmy se používá pro celé písmo.
Ale také se mu dá říkat zkráceně ,,Mojžíš a proroci" a myslí se tím všechny části (SZ) písma.

Další ukázka použití tohoto sousloví:

Lukáš 16 - o Boháči a Lazarovi:
,,Ale Abraham mu odpověděl: ‚Mají Mojžíše a Proroky, ať je poslouchají!‘
On řekl: ‚Ne tak, otče Abrahame, ale přijde-li k nim někdo z mrtvých, budou činit pokání.‘
Řekl mu: ‚Neposlouchají-li Mojžíše a Proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.‘“

Tato stať ukazuje opět, že ,,Mojžíš a proroci" znamená celé SZ písmo.

Jestliže všechny výrazy ,,Mojžíš a proroci" znamená to samé jako ,,Mojžíšův zákon a proroci" a znamená to celé písmo, pak také po odebrání přídavného jména ,,Mojžíšův" bude ,,zákon a proroci" znamenat celé písmo. A to je výraz který používal Ježíš.

Dále dobové pozadí - znalostmi židovského prostředí zjistíš, že Izraelci dělili SZ písmo na Zákon, proroky a spisy. To dohromady znamenal celý zákon. Někdy zkráceně jen ,,zákon a proroci". A někdy dokonce jenom slovo zákon znamenalo celé písmo SZ. (Na svých stránkách ukazuju v článku o zákonu - jeden, nebo dva zákony, že když se cituje ,,zákon" tak se někdy cituje i z Genesis, z Izajáše, nebo z Žalmů, nebo z leviticu, deuteronomia atd. tedy jak ze zákona, tak z proroků, tak ze spisů) Opět to zapadá do zatím zjištěných poznatků.

Co celkový výrok Ježíše udělá s dosavadní konstrukcí názorů, kterou měli lidé, je až věc druhá. Ježíš a jeho výroky mají právo nám určovat a měnit představy o Bohu snad víc, než jakékoliv jiné části písma.

...Takže je to argumentace v kruhu Genesis dokazuješ Exodem a Exodus zase pomocí Genesis.

A o tom to je, takto to dělají všichni, jakoukoliv knihu můžu dokazovat jakoukoliv jinou knihou v Písmu, pokud mluví o tom stejném.

...Takto se nikdy nedoberu pravdy, kde je konec klubka, neboli, od kterého výkladu textu z bible se začíná stavět jako od prvního a jak se určil význam toho prvního verše.

Já vždycky odkazuji v oblasti platnosti soboty pro všechny lidi na zemi na první verše z Genesis, to je prostě základ. V té době Bůh sobotu požehnal a posvětil pro všechny a ne jen pro sebe, k čemu by mu to bylo? Bůh nepotřebuje "odpočívat", on "odpočívá" v sobotu jen kvůli člověku.

...Určení Mt 5,17-19 nezávísí na tom, co říkají nějaké verše desatera, nebo na tom, že ty přece už víš, že ceremoniální zákony přibije za pár měsíců Ježíš na kříž. Zavisí na tom jaký smysl dává samotný text. Např. slova ,,zákon a proroci" lze najít v evangeliích i zde:

Ta vidíš mi vyčítáš, že Genesis dokazuji jinou knihou, a Ty k Mat. 5.17-19 hned doplňuješ další verše z Písma (Luk 16, Luk 24), aby jsi podpořil svůj závěr, že zákon a proroci tvořili v době JK "celé" Písmo, i když slůvko "celé" se v tomto případě v Písmu vůbec nevyskytuje.
O tom zda zákon a proroci tvořili za doby JK "celé" Písmo jsem já ani vůbec nic nepsal, to jsi zde rozvinul až Ty jako by to mělo být nějak důležité. Pro mně tato informace naopak není nijak důležitá pro platnost Desatera či soboty. Desatero na kamenných deskách bylo vždy zvlášť ke knize zákona Mojžíšova a bylo umístěno v truhle smlouvy. Kniha Mojžíšova jak jistě dobře víš byla umístěna jen po straně truhly na svědectví proti Vám. Kdyby Desatero nebylo tak důležité, nikdy by ho Bůh nenapsal první vlastním prstem na kamenné desky a nenechal umístit do truhly smlouvy, klidně stačilo, aby ho nadiktoval jen Mojžíšovi a on ho hned poprvé zapsal do knihy zákona. Ale tak to nebylo. O tom není v Písmu jediná podrobná zmínka. Mojžíš Desatero přepsal později, a ještě jen vlastními slovy, a ne tak jak bylo napsáno na deskách, do knihy M. zákona viz Lv. namíchané spolu s dalšími ceremoniálními zákony.

...Takže tato stať ukazuje, že sousloví Zákon Mojžíšův, Proroci a Žalmy se používá pro celé písmo.
Ale také se mu dá říkat zkráceně ,,Mojžíš a proroci" a myslí se tím všechny části (SZ) písma.

To je docela možné, že tyto statě říkají, že zákon Mojžíšův, Žalmy a Proroci tvořili v době JK "celé" Písmo, to slůvko "celé" znovu opakuji v Písmě není uvedeno. Také jistě existovalo i spousta apokryfů napsaných dříve či později, které v některých Biblích uveden jsou.

Realista
Príspevky: 256
Dátum registrácie: 23 Sep 2016, 18:23
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Realista »

Tomáš Plechatý napísal:
Ani Henoch, ani Abrahám, ani Noe, ani jób bibli neměli. Duch svatý ještě nebyl seslán, Ježíš se ještě nenarodil atd.

A přesto ten první Boha znal natolik, že ho Bůh vzal. Ten druhý s ním osobně smlouval, pohostil JE. Ten třetí ho slyšel a byl podle něj Bezúhonný. I ten poslední s ním komunikoval i přes všechny ztráty v životě a slyšel ho odpovídat z vichru/smrště srozumitelná slova.
A to všechno víš odkud? Z bible. Takže stále v kruhu... Ale pozor na odstředivou sílu. :O

Tomáš Plechatý

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Ta vidíš mi vyčítáš, že Genesis dokazuji jinou knihou, a Ty k Mat. 5.17-19 hned doplňuješ další verše z Písma (Luk 16, Luk 24), aby jsi podpořil svůj závěr, že zákon a proroci tvořili v době JK "celé" Písmo, i když slůvko "celé" se v tomto případě v Písmu vůbec nevyskytuje.
O tom zda zákon a proroci tvořili za doby JK "celé" Písmo jsem já ani vůbec nic nepsal, to jsi zde rozvinul až Ty jako by to mělo být nějak důležité. Pro mně tato informace naopak není nijak důležitá pro platnost Desatera či soboty. Desatero na kamenných deskách bylo vždy zvlášť ke knize zákona Mojžíšova a bylo umístěno v truhle smlouvy. Kniha Mojžíšova jak jistě dobře víš byla umístěna jen po straně truhly na svědectví proti Vám. Kdyby Desatero nebylo tak důležité, nikdy by ho Bůh nenapsal první vlastním prstem na kamenné desky a nenechal umístit do truhly smlouvy, klidně stačilo, aby ho nadiktoval jen Mojžíšovi a on ho hned poprvé zapsal do knihy zákona. Ale tak to nebylo. O tom není v Písmu jediná podrobná zmínka. Mojžíš Desatero přepsal později, a ještě jen vlastními slovy, a ne tak jak bylo napsáno na deskách, do knihy M. zákona viz Lv. namíchané spolu s dalšími ceremoniálními zákony.
Pro Mikim:
Já používám jiná místa v bibli (Lukáš), abych vyložil význam slova/sousloví, které se v Mt 5,17-19 nachází.
Pro tebe význam toho slova není důležitý?
To si raději vymyslíš vlastní představu, co pod tím ,,zákon a proroci" Ježíš myslel?

Např.: Ježíš nezrušil a platí: Desatero ano, ceremoniální zákony ne, zdravotní a sexuální zákony ano, občanské zákony ne, obřízka ne, nejsvětější sobotu (den smíření) ne, navštěvovat shromáždění v týdenní sobotu ano, smrt za porušení soboty ne.


Zatím jsme se vůbec nebavili o rozdělení zákona. Ty ukazuješ, že se pořád bojíš, že by ti bible a její výklad mohl narušit tvou víru.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:Každotýdenní šabat v sobotu je součástí Desatera a to platí dokud ho Bůh nezruší.
Desatoro bola zmluva s Izraelom, takže ano, šabat po šiestich odpracovaných dňoch Izrael má dodržať. Boh svoju Zmluvu s Izraelom nezrušil, rovnako tak ani Pán Ježiš neprišiel nič z toho zrušiť čo Boh dal Izraelu, veď nezrušil ani jediné prikázanie. Desatoro určovalo, že šabat je nepracovanie, odpočívanie od práce a je hocikedy po šiestich dňoch pracovania. Desatoro neurčovalo, v ktorý deň šabat mal byť, a ani neurčuje, že je dnes v deň, ktorý nazývame sobotou. Desatoro ani neurčovalo, ako si potrebný deň v cykle sledu dní za dňom mali Izraeliti nájsť a podľa toho sa zosynchronizovať. Nebolo to potrebné, šabat bol určený iba pre tých, ktorí žili pospolu ako komunita a nie pre celý svet.

log

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa log »

Tomáš Plechatý napísal: Ale mě zajímalo a stále zajímá nejen výška vaší laťky, ale jak se vám daří skákat vysoko.

Doskočíte si přes vámi nastavenou laťku, nebo ne?
A když ne, tak si to přiznáváte, nebo si ji snížíte?
Odpoviem Ti, ze adventisti si latku znizili tak aby ju preskocili. Zcasti to spociva na tom, ze vykladaju stvrte prikazanie ako princip a nie ako doslovny navod (napriklad to, ze Ty si sa doslovne zameral na "sest dni budes pracovat" svedci o tom, ze Ti unikol princip prikazania) . Zcasti si adventisti znizili latku preto, ze vsetko sa dodrziavat neda, Mojzisov zakon je skratka neznesitelny.

Dovol, aby som to posunul dalej a uviedol, ze Mojzisov zakon je sice neznesitelny, ale je este stale relax vporovnani s Jezisom:

20 Hovorím vám, že nikdy nevojdete do nebeského kráľovstva, ak vaša spravodlivosť neprevýši spravodlivosť zákonníkov a farizejov. 21 Počuli ste, že otcom bolo povedané: Nezabiješ! Kto by však zabil, musí ísť pred súd. 22 Ale ja vám hovorím: Každý, kto sa hnevá na brata, musí ísť pred súd.

27 Počuli ste, že bolo povedané starým: Nezcudzoložíš. 28 Ale ja vám hovorím, že každý, kto by pozrel na ženu s myšlienkou požiadať ju, už aj zcudzoložil s ňou vo svojom srdci.
31 Taktiež bolo povedané, že ktokoľvek by prepustil svoju manželku, nech jej dá rozvodný list. 32 Ale ja vám hovorím, že ktokoľvek by prepustil svoju manželku krome príčiny smilstva, vedie ju k cudzoložstvu, a ktokoľvek by si vzal za ženu prepustenú, cudzoloží.
43 Počuli ste, že bolo povedané: Milovať budeš svojho blížneho a nenávidieť budeš svojho nepriateľa. 44 Ale ja vám hovorím: Milujte svojich nepriateľov; dobrorečte tým, ktorí vás preklínajú; čiňte dobre tým, ktorí vás nenávidia, a modlite sa za tých, ktorí vás potupujú a prenasledujú,

Ako sa Tebe dari zachovavat tieto prikazy ? Neznizil si si latku, nepodliezol ?
Su aj tieto prikazy zrusene ?

A ked si este, preskocil latku, co teraz s tymto ? :
48 Vy tedy buďte dokonalí, jako váš Otec, ktorý je v nebesiach, je dokonalý.

Si uz dokonaly ?

Ak nie, tak co teraz s tymito prikazmi ? Su urcite ovela tazsie ako obmedzit pocet km v sobotu. Mame Jezisove prikazy ignorovat, alebo si znizit latku alebo zit kazdy den s pocitom tazkeho hriechu ? Alebo si to zle vykladame ? Alebo sa Jezis myli ?

Naco su prikazania, ktore sa nedaju dodrzat ???

Tomáš Plechatýý

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatýý »

Nevím, jestli se mám zrovna tobě namáhat s odpovědí, když zrovna ty postupně procházíš všechna vlákna a příspěvky a na mnohé reaguješ. Sám jsi dobře odhadl, že má teologie je opřená především o Epištoly od Pavla, nebo jemu připisované.

Věřím tedy že není možné dodržet ani všechna nařízení o sobotě, ani celý zákon, ani Ježíšovu laťku, která je ještě vyšší. Zároveň si z toho nedělám hlavu, protože právě Ježíš příšel spasit co zahynulo a slovy Pavla za mne zamřel, když jsem ještě byl duchovně mrtvý.

Slovy Ježíše odpověď na otázku ,,Kdo tedy může být spasen" - ,,U lidí je to nemožné, ale u Boha je možné všechno".

Proto s tím nemám problém. Zatímco v teologii adventismu a velkého sporu, kde v závěru dějin je věrnost v zachovávání a soboty a jejím neporušování zásadní, tak tam bych opravdu musel řešit a také jsem v úzkosti řešil, jak vysoká ta laťka ve skutečnosti je a jak vysoko musím skákat abych pravidelně přeskakoval.

Ale opravdu si myslím, že zrovna ty už jsi mou odpověď na tvé otázky věděl, nebo mohl předvídat.

JURI

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa JURI »

Sabat zacina piatok zapadom slnka a konci v sobotu zapadom slnka. Den proprav je tympadom piatok.... nepoznam sice presne verse ale nas Pan Jezis Kristus sam o sebe hovoril ze je panom aj soboty.... dalsi vers hovoril ze sobota bola ucinena pre cloveka a nie clovek pre sobotu.... ano je to sice pisane v starom zakone.... no je to ten isty zakon vtedy aj teraz, pretoze co raz vyslo z jeho ust nikdy viacej nezmeni.... (zalm 89,35) ... pravy den sabatu je sobota, ... nedelu len istanovil papez ako znamenie jeho zvrchovanosti.... je treba viacej pocuvat boha ako ludi...

JURI

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa JURI »

Matus 12.12
Lukas 13: 10-17
Izaiáš 58:13-14



Versou o sobote je vela.... len treba citat s porozumenim a bez modlitby o porozumenie to nepojde :) krasny novy tyzden vam prajem nech vam Boh zehna

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

JURI napísal: 10 Sep 2022, 19:23 Matus 12.12
Lukas 13: 10-17
Izaiáš 58:13-14



Versou o sobote je vela.... len treba citat s porozumenim a bez modlitby o porozumenie to nepojde :) krasny novy tyzden vam prajem nech vam Boh zehna
Je pravdou, že veršů o sobotě je vela, ale málo pochopení učebního významu soboty v naši církvi. Přesto, že se v sobotu scházíme a tzv. světíme sobotu, což je zavádějící vyjádření, tak to je v některých případech všechno (hříšník nemůže udělat něco svatým). Vůbec nejde o to, že se k židovské sobotě přikláníme. Na scházení se v sobotu by nebylo nic špatné, kdyby zde byl ten správný motiv a i učební výsledek. Ten výsledek nelze vztáhnou celoplošně na církev CASD.

Mat. 12, 12 Tak tento verš nebo myšlenku v daném textu jsem vůbec nepochopil, proč zde byl verš uveden. Co tím veršem mělo být dokázáno??


Luk. 13, 10 - 17 Pokud zde někdo vidí důkaz, že Ježíš přicházel do synagogy a tam konal své poslání, tak se nabízejí otázky: Jestliže Židé měli synagogy, tak měl Ježíš jinou možnost?? Mohl v té době učit v kostele, mešitě, modlitebně (casd) nebo nějakém jiném místě, kromě toho, že učil i v přírodě??? Synagoga pro Židy byla důležitá, měl tedy důvod tam vstoupit???? Otázek by bylo více, jen jedinec musí aspoň na okamžik odložit předepsané odpovědi a předepsané brýle. Je třeba číst celé pasáže a v tomto případě celou kapitolu.


Iz. 58, 13 - 14 Zajímavá kapitola a pro diskuzi spletitá. V tomto a nejen v tomto případě je potřeba si položit hodně otázek. Základní spočívá v hledání odpovědi na pochopení učebního významu soboty SZ Izraele. V samotné kapitole jsou některé odpovědi nebo učební významy s kterých vylívá k jakému pochopení a životu je to mělo vést.

Neregistrovaný

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

JURI napísal: 10 Sep 2022, 19:23 Matus 12.12
Lukas 13: 10-17
Izaiáš 58:13-14



Versou o sobote je vela.... len treba citat s porozumenim a bez modlitby o porozumenie to nepojde :) krasny novy tyzden vam prajem nech vam Boh zehna
A co trocha tohoto: (upraveno pro současnost)

Slyšte slovo Hospodinovo, adventističtí předsedové, naslouchejte naučení našeho Boha, lide adventní.
„K čemu je mi množství vašich agapé, praví Hospodin. Přesytil jsem se jídlem a dary které odevzdáváte po sobotní škole i před kázáním.
Že se mi chodíte ukazovat! Kdo po vás chce, abyste šlapali má nádvoří?
Nepřinášejte už desátky, vaše chvály jsou mi ohavností, i speciální soboty s pohoštěním běžné soboty a odpolední shormáždění a novoroční shromáždění; ničemnost a slavnostní shromáždění, to nemohu vystát.
Z duše nenávidím vaše slavnosti, jsou mi jen na obtíž, jsem vyčerpán, když je musím snášet.
Když rozprostíráte své dlaně , zakrývám si před vámi oči. Ať se modlíte sebevíc, neslyším.


...Jste plni pokrytectví, falše a tvrdého srdce.
Omyjte se, očisťte se, odkliďte mi své zlé skutky z očí, přestaňte páchat zlo.
Učte se činit dobro. Buďte k sobě upřímní vlídní a otevření, nepomlouvejte se za zády a neodsuzujte a neposuzujte se navzájem za každou maličkost. Hledejte právo, zakročte proti, násilníku, dopomozte k právu sociálně slabšímu a strádajícímu - sirotkovi, vdovy, člověka po rozvodu, bez práce, bez bydlení.

Izajáš 1kap (ČEP s úpravami)

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Google [Bot] a 21 neregistrovaných