příliš vysoká laťka Soboty

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
Tomáš Plechatý

příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Znovu a znovu setkávám s názory adventistů (např. Mikim), na to, že bychom všichni křesťané (nejlépe i nekřesťané) měli zachovávat zákon včetně soboty. Tedy zachovávat čtvrté přikázání Desatera.


Chci zde sdílet svůj pohled na toto ,,zachovávání".

Přikázání o sobotě narozdíl od třeba ,,nezabiješ" nelze zachovávat tak jednoduše.

Abych dokázal před Bohem a svým svědomím opravdu dodržovat toto přikázání desatera, tak bych musel být schopen vždy během šesti dnů pracovat. Podle znění přikázání musím pracovat, nemohu mít třeba dovolenou, výlet, nebo nemocenskou. Mám šest dní pracovat.
Dále bych neměl nikdy žádnou část své práce odkládat nebo delegovat na někoho jiného. Píše se tam ,,budeš pracovat a dělat všechnu svou práci". Kromě nedělního zákona bych tedy již dávno musel v České Republice brojit proti 25-26 prosinci svátku vánočním, proti velikonočním pondělí, proti výročí upálení Jana Husa, výročí příchodu Cyrila a Metoděje, výročí vzniku samostatného Československého státu a výročí sametové revoluce. Zkrátka proti všem státním svátkům, které umožňují/nařizují nepracovat. Všechny tyto dny bych měl vnímat jako snahu změnit ,,doby a zákon", protože i tyto dny mění příkázání ,,šest dní budeš pracovat a....".

Dále bych musel znát z bible přesné umístění datové hranice, protože země je kulatá a já přeci nechci omylem slavit špatný den. Dále bych musel přesně a podrobně prozkoumat historii, že od doby Vyhlášení na Sinaji se počítání dnů nezměnilo a nikdy se to neposunulo.

Dále bych musel vždy pečlivě hlídat západ slunce v pátek i v sobotu, abych věděl, kdy už je čas odpočinout a kdy už je čas znovu pracovat.
Nikdy bych se nesměl octnout za severním nebo jižním polárním kruhem, neboť tam může být den nebo noc delší než na zbytku planety a já bych se po návratu jen těžko srovnával s tím, že všichni pravověrně okolo mě zachovávají každý sedmý den sobotu v jiný den, než já i když i já pravověrně světím každý sedmý den (měřeno počtem západů a východů slunce).

Dále bych musel být schopen vždy zajistit, aby toto přikázání dodržovala vždy i celá má rodina, služebnictvo, tedy domácí zaměstnanci, kteří ale mohou třeba po západu a odchodu z mého dohledu v domácnosti ve svém pokoji začít pracovat na přípravě na další den.

Podle textů v Lv 23 Bych ten den měl mít bohoslužebné shromáždění. Pozor ale aby se nekonalo příliš daleko, neboť podle knihy Skutky 1,12 je v sobotu dovoleno ujít pěšky jen určitá vzdálenost (Mezi Olivovou horou a Jeruzalémem je vzdušnou čarou asi 3-4km). Takže když si to musím rozpočítat. Nějaké kroky utratím už v pátek po západu před spaním. Nějaké ráno při snídani a oblékání. Potom cesta tam a zpátky. Ve shromáždění během přestávky také mohu ujít nějaké ty metry. Bude to tedy chtít dobrý krokoměr. Otázka ale je, jestli zařízení, která používám nejsou analogií dobytka, který používali lidé tehdy. Protože podle Božího přikázání měl odpočinout i dobytek - tedy já jsem ho neměl využívat, možná bych neměl využívat ani auta, lednici, nebo ten krokoměr. Bezpečnější by asi bylo si ty kroky jen pamatovat. Ale zase, co když je počítání vlastních kroků práce? Zkrátka shromáždění se bude muset odehrávat maximálně 1 km od mého domu, abych měl rezervu a mé odpolední rozjímání o Bohu v přírodě by nemělo být při nějaké delší procházce.

V bibli je také napsáno, že mám s lidmi jednat tak, jak bych chtěl, aby jednali oni se mnou. Přemýšlel jsem o tom a uvědomil jsem si, že spousty zařízení a služeb, které bych rád v sobotu využíval předpokládá, že potřebuji, aby někdo jiný (podle Ježíše můj bližní) musel v ten den pracovat. Například vodárny, elekrárny, teplárny, mobilní operátoři, prodavači u benzínek, řidiči autobusů, taxiků, vlaků, metra, tramvají, dopravní dispečink, který hlídá semafory. Jestliže budu využívat jejich služby, oni budou muset pracovat a to jim já přece nepřeji, neboť ani já nechci aby mě oni nutili pracovat/ úkolovali. Musím se tedy v sobotu obejít i bez jejich služeb.

Je tu ale další problém. Měl bych podle Izajáše 58 Během celé Soboty přestat s řečmi. Není to tam přesně specifikováno, ale asi bych neměl během přestávky při shromáždění pokládat lidem všední otázky jako: ,,Jak vám to šlo přes týden v práci?" nebo ,,jak se mají vaše děti?", nebo ,,tento týden mě vyhodili/povýšili v práci." To bude těžké. Rád o tom mluvím a navíc se mě ostatní lidé mají chuť na podobné věci ptát a já bych o tom přece neměl vést plané řeči.

Dále když shromáždění skončí, tak co budu dělat potom? Kromě řečí mám také přestat hovět svým zálibám. Nezbývá mi tedy celý den být tiše a přemítat o Bohu, nebo o něm hovořit s lidmi, nebo si o něm číst. Nebezpečná je také příprava jídla. Ideálně by se měla vykonat všechna už v pátek. V sobotu nevařit možná ani neohřívat, vím jak skončil ten Izraelec, kterého našli jako v sobotu nese dříví (na ohěň?) viz. Nu 15.

Tím se dostáváme k trestu za porušení soboty. Je to smrt. Ex 31,13-17

„Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji.
Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze společenství svého lidu.
Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít.
Ať tedy Izraelci dbají na den odpočinku a dodržují jej po všechna svá pokolení jako věčnou smlouvu.
To je provždy platné znamení mezi mnou a syny Izraele. V šesti dnech totiž učinil Hospodin nebe a zemi, ale sedmého dne odpočinul a oddechl si.“

V textu se říká, že je to provždy platné znamení. Je to znamení mezi Bohem a jeho lidem. Znamení posvěcení. Je to věčná smlouva. Za porušení je smrt a vyobcování z lidu. Jsou zde stejná slova ,,pečeťě zákonodárce" jako v desateru - ,,V šesti dnech totiž učinil Hospodin nebe a zemi, ale sedmého dne odpočinul."

Takže jak mohu shrnout veškeré své přemítání o tom, jak mohu správně dodržet Boží přikázání?

,,Tak se ukázalo, že právě přikázání, které mi mělo dát život, přineslo mi smrt." (Římanům 7, 10)

A s tou smrtí to myslím doslova!!!

Vždy když jsem tedy znovu uvažoval o tom, že by snad mohlo být něco dobrého na tom kromě víry v Ježíše ještě jako bonus ,,dodržovat/zachovávat" čtvrté přikázání z desatera došel jsem k těmto závěrům. Jakmile to zkusím ,,dodržovat" tak mi to (byť věřícímu) místo požehnání a života přináší odsouzení a kdyby se to dodržovalo důsledně tak i smrt!!!

Jedinná další možnost ,,zachovávání" by byla snížit si laťku, tak abych jí dokázal přeskočit, ale tak, aby to snížení bratřím a sestrám adventistům nevadilo. Třeba bych ušel v sobotu delší vzdálenost, používal vodu a elektřinu, popovídal si s bližními i o jejich nebo mých zálibách a té lidské datové hranici a současnému kalendáři zkusím věřit bez důkazů a tvářit se, že má vědomá nevědomost je projev silné víry.

Dá se najít výška laťky, tak, abych nevyvolával ve svém CASD sboru pohoršení.
Ale své vlastní svědomí budu muset potlačit.
A když se mě někdo zeptá, jestli ,,zachovávám" sobotu, budu si muset při své odpovědi ,,ano" v mysli dodávat: ,,podle +- obecných měřítek"


A jak vysokou laťku máte u soboty vy?

A jak jste se s tím rozhodli vypořádat?
(Otázka je tu položena pro ty křesťany, kteří jsou přesvědčeni, že sobotu zachovávají)

A ještě k zamyšlení:
Co si myslíte že se stane, až zemřete/dočkáte se druhého příchodu a přijde na vaše osobní setkání s Bohem. Zmíníte se mu, že jste zachovávali jeho přikázání včetně toho čtvrtého. A on vám ukáže jak jste to ve vašem životě dělali opravdu a připomene vám jaký byl za porušení soboty v zákoně trest.

Co mu řeknete?
,,Alespoň jsem se snažil." ????
Myslíte že vám to k něčemu před Ním pomůže?
Že na tom budete před Bohem lépe, než někdo kdo se snažil méně, nebo na to úplně kašlal, ale k Ježíši se přitom hlásí?
Bude vaše šance na spasení oproti tomuto nesobotnímu křesťanovi větší nebo menší?
(ehm - Gal 5,4)

Dušan Seberíni
Príspevky: 358
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Tomáš!
Na tomto fóre ťa hodnotím (ešte stále) veľmi veľmi vysoko. Ale Pavel píše v liste Efezským, že si musíme hovoriť pravdu v láske. Takže tento tvoj príspevok mi pripadá ako umelo vyvolaná nekonzistentná sračka a hodnotím ho citoslovcom FUJ.

To nie sú tvoje názory.

Skús na všetky tie ťuťuťu odpovedať SÁM SKUTOČNE - tak ako to cítiš v srdci. A uvidíš, že ten tvoj príhovor o "príliš vysokej latke" bude celkom iný.

Lebo toto prikázanie, ktoré ti ja prikazujem dnes, nie je nad tvoje sily a nad tvoj um ani nie je ďaleké;
nie je voľakde na nebesiach, aby si povedal:
Kto nám vystúpi hore do neba, aby nám ho vzal odtiaľ, aby nám ho dal počuť, aby sme ho činili?
Ani nie je voľakde za morom, aby niekto povedal:
Kto nám zajde za more, aby nám ho vzal a doniesol, aby nám ho dal počuť, aby sme ho činili?
Lebo slovo je veľmi blízko teba, v tvojich ústach a v tvojom srdci, aby si ho činil.
{Dt 30:11-14}

Neregistrovaný

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

Tomáš, v takomto prípade (ako ho vyššie popisuješ) si bol zreteľne stvorený pre sobotu a máš pravdu, niet úniku.

To už naozaj ľudia nedokážete vidieť sobotu ako požehnanie, len ako "kliatbu"? Neviete si dať dokopy "milosť" a "sobotu", aby to s vami vzdorovito netrieskalo? Fakt si mnohí myslíte, že milosť a sobota sú navzájom nezlučiteľné?

Z takýchto a podobných príspevkov o sobote i o inom tu na mňa zakaždým doslova hnevlivo "pozerá" nepokoj ich autorov. Žeby v duchu Žid 4, 3? "Ako som v svojom hneve prisahal: Nevojdú do môjho pokoja!"

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

Hosť napísal:Tomáš, v takomto prípade (ako ho vyššie popisuješ) si bol zreteľne stvorený pre sobotu a máš pravdu, niet úniku.
Ale takto šabat opisuje Stará Zmluva aj prax v zachovávania šabatu židmi v období Pána Ježiša. Tomáš dal len opis, o šabate z Písma v analógii jeho dnešného života. Veď ani Izraelci nevedeli šabat know-how a pretože šabat bol zákon, mali strach pred prestúpením tohoto prikázania.

Zatiaľ čo medzi sebou sa adventisti asi zhodnú na definícii a forme zachovania ostatných prikázaní Desatora (navyše sa zhodnú vo väčšine asi aj s ostatnými kresťanmi), pri definícii dodržania prikázania o šabate sa nezhodnú medzi sebou už ani adventisti. ::jew::

Nepokoj? Brat Barkóci na mňa vždy pôsobil pokojne ::bye::

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Tomáš Plechatý napísal:Znovu a znovu setkávám s názory adventistů (např. Mikim), na to, že bychom všichni křesťané (nejlépe i nekřesťané) měli zachovávat zákon včetně soboty. Tedy zachovávat čtvrté přikázání Desatera.


Chci zde sdílet svůj pohled na toto ,,zachovávání".

Přikázání o sobotě narozdíl od třeba ,,nezabiješ" nelze zachovávat tak jednoduše.

Abych dokázal před Bohem a svým svědomím opravdu dodržovat toto přikázání desatera, tak bych musel být schopen vždy během šesti dnů pracovat. Podle znění přikázání musím pracovat, nemohu mít třeba dovolenou, výlet, nebo nemocenskou. Mám šest dní pracovat.
Dále bych neměl nikdy žádnou část své práce odkládat nebo delegovat na někoho jiného. Píše se tam ,,budeš pracovat a dělat všechnu svou práci". Kromě nedělního zákona bych tedy již dávno musel v České Republice brojit proti 25-26 prosinci svátku vánočním, proti velikonočním pondělí, proti výročí upálení Jana Husa, výročí příchodu Cyrila a Metoděje, výročí vzniku samostatného Československého státu a výročí sametové revoluce. Zkrátka proti všem státním svátkům, které umožňují/nařizují nepracovat. Všechny tyto dny bych měl vnímat jako snahu změnit ,,doby a zákon", protože i tyto dny mění příkázání ,,šest dní budeš pracovat a....".

Dále bych musel znát z bible přesné umístění datové hranice, protože země je kulatá a já přeci nechci omylem slavit špatný den. Dále bych musel přesně a podrobně prozkoumat historii, že od doby Vyhlášení na Sinaji se počítání dnů nezměnilo a nikdy se to neposunulo.

Dále bych musel vždy pečlivě hlídat západ slunce v pátek i v sobotu, abych věděl, kdy už je čas odpočinout a kdy už je čas znovu pracovat.
Nikdy bych se nesměl octnout za severním nebo jižním polárním kruhem, neboť tam může být den nebo noc delší než na zbytku planety a já bych se po návratu jen těžko srovnával s tím, že všichni pravověrně okolo mě zachovávají každý sedmý den sobotu v jiný den, než já i když i já pravověrně světím každý sedmý den (měřeno počtem západů a východů slunce).

Dále bych musel být schopen vždy zajistit, aby toto přikázání dodržovala vždy i celá má rodina, služebnictvo, tedy domácí zaměstnanci, kteří ale mohou třeba po západu a odchodu z mého dohledu v domácnosti ve svém pokoji začít pracovat na přípravě na další den.

Podle textů v Lv 23 Bych ten den měl mít bohoslužebné shromáždění. Pozor ale aby se nekonalo příliš daleko, neboť podle knihy Skutky 1,12 je v sobotu dovoleno ujít pěšky jen určitá vzdálenost (Mezi Olivovou horou a Jeruzalémem je vzdušnou čarou asi 3-4km). Takže když si to musím rozpočítat. Nějaké kroky utratím už v pátek po západu před spaním. Nějaké ráno při snídani a oblékání. Potom cesta tam a zpátky. Ve shromáždění během přestávky také mohu ujít nějaké ty metry. Bude to tedy chtít dobrý krokoměr. Otázka ale je, jestli zařízení, která používám nejsou analogií dobytka, který používali lidé tehdy. Protože podle Božího přikázání měl odpočinout i dobytek - tedy já jsem ho neměl využívat, možná bych neměl využívat ani auta, lednici, nebo ten krokoměr. Bezpečnější by asi bylo si ty kroky jen pamatovat. Ale zase, co když je počítání vlastních kroků práce? Zkrátka shromáždění se bude muset odehrávat maximálně 1 km od mého domu, abych měl rezervu a mé odpolední rozjímání o Bohu v přírodě by nemělo být při nějaké delší procházce.

V bibli je také napsáno, že mám s lidmi jednat tak, jak bych chtěl, aby jednali oni se mnou. Přemýšlel jsem o tom a uvědomil jsem si, že spousty zařízení a služeb, které bych rád v sobotu využíval předpokládá, že potřebuji, aby někdo jiný (podle Ježíše můj bližní) musel v ten den pracovat. Například vodárny, elekrárny, teplárny, mobilní operátoři, prodavači u benzínek, řidiči autobusů, taxiků, vlaků, metra, tramvají, dopravní dispečink, který hlídá semafory. Jestliže budu využívat jejich služby, oni budou muset pracovat a to jim já přece nepřeji, neboť ani já nechci aby mě oni nutili pracovat/ úkolovali. Musím se tedy v sobotu obejít i bez jejich služeb.

Je tu ale další problém. Měl bych podle Izajáše 58 Během celé Soboty přestat s řečmi. Není to tam přesně specifikováno, ale asi bych neměl během přestávky při shromáždění pokládat lidem všední otázky jako: ,,Jak vám to šlo přes týden v práci?" nebo ,,jak se mají vaše děti?", nebo ,,tento týden mě vyhodili/povýšili v práci." To bude těžké. Rád o tom mluvím a navíc se mě ostatní lidé mají chuť na podobné věci ptát a já bych o tom přece neměl vést plané řeči.

Dále když shromáždění skončí, tak co budu dělat potom? Kromě řečí mám také přestat hovět svým zálibám. Nezbývá mi tedy celý den být tiše a přemítat o Bohu, nebo o něm hovořit s lidmi, nebo si o něm číst. Nebezpečná je také příprava jídla. Ideálně by se měla vykonat všechna už v pátek. V sobotu nevařit možná ani neohřívat, vím jak skončil ten Izraelec, kterého našli jako v sobotu nese dříví (na ohěň?) viz. Nu 15.

Tím se dostáváme k trestu za porušení soboty. Je to smrt. Ex 31,13-17

„Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji.
Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze společenství svého lidu.
Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít.
Ať tedy Izraelci dbají na den odpočinku a dodržují jej po všechna svá pokolení jako věčnou smlouvu.
To je provždy platné znamení mezi mnou a syny Izraele. V šesti dnech totiž učinil Hospodin nebe a zemi, ale sedmého dne odpočinul a oddechl si.“

V textu se říká, že je to provždy platné znamení. Je to znamení mezi Bohem a jeho lidem. Znamení posvěcení. Je to věčná smlouva. Za porušení je smrt a vyobcování z lidu. Jsou zde stejná slova ,,pečeťě zákonodárce" jako v desateru - ,,V šesti dnech totiž učinil Hospodin nebe a zemi, ale sedmého dne odpočinul."

Takže jak mohu shrnout veškeré své přemítání o tom, jak mohu správně dodržet Boží přikázání?

,,Tak se ukázalo, že právě přikázání, které mi mělo dát život, přineslo mi smrt." (Římanům 7, 10)

A s tou smrtí to myslím doslova!!!

Vždy když jsem tedy znovu uvažoval o tom, že by snad mohlo být něco dobrého na tom kromě víry v Ježíše ještě jako bonus ,,dodržovat/zachovávat" čtvrté přikázání z desatera došel jsem k těmto závěrům. Jakmile to zkusím ,,dodržovat" tak mi to (byť věřícímu) místo požehnání a života přináší odsouzení a kdyby se to dodržovalo důsledně tak i smrt!!!

Jedinná další možnost ,,zachovávání" by byla snížit si laťku, tak abych jí dokázal přeskočit, ale tak, aby to snížení bratřím a sestrám adventistům nevadilo. Třeba bych ušel v sobotu delší vzdálenost, používal vodu a elektřinu, popovídal si s bližními i o jejich nebo mých zálibách a té lidské datové hranici a současnému kalendáři zkusím věřit bez důkazů a tvářit se, že má vědomá nevědomost je projev silné víry.

Dá se najít výška laťky, tak, abych nevyvolával ve svém CASD sboru pohoršení.
Ale své vlastní svědomí budu muset potlačit.
A když se mě někdo zeptá, jestli ,,zachovávám" sobotu, budu si muset při své odpovědi ,,ano" v mysli dodávat: ,,podle +- obecných měřítek"


A jak vysokou laťku máte u soboty vy?

A jak jste se s tím rozhodli vypořádat?
(Otázka je tu položena pro ty křesťany, kteří jsou přesvědčeni, že sobotu zachovávají)

A ještě k zamyšlení:
Co si myslíte že se stane, až zemřete/dočkáte se druhého příchodu a přijde na vaše osobní setkání s Bohem. Zmíníte se mu, že jste zachovávali jeho přikázání včetně toho čtvrtého. A on vám ukáže jak jste to ve vašem životě dělali opravdu a připomene vám jaký byl za porušení soboty v zákoně trest.

Co mu řeknete?
,,Alespoň jsem se snažil." ????
Myslíte že vám to k něčemu před Ním pomůže?
Že na tom budete před Bohem lépe, než někdo kdo se snažil méně, nebo na to úplně kašlal, ale k Ježíši se přitom hlásí?
Bude vaše šance na spasení oproti tomuto nesobotnímu křesťanovi větší nebo menší?
(ehm - Gal 5,4)

Další Tomášův pokus rozvířit "mrtvé adventistické stojaté vody"... :)

4. přikázání o které ti neustále jde nejvíce zní:

4. Pamatuj na sobotní den, abys ho posvětil. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci, 10ale sedmý den je sobota patřící Hospodinu, tvému Bohu. Nebudeš dělat žádnou práci ty ani tvůj syn ani tvá dcera, tvůj otrok ani tvá otrokyně, tvé zvíře ani tvůj příchozí, který je ve tvých branách, protože šest dní Hospodin dělal nebesa a zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmý den odpočinul. Proto Hospodin požehnal sobotní den a posvětil ho.

Pro mně platí, že nebude nikdo kdo u mne doma bydlí v sobotu pracovat, u dětí to platí do 18 let, pak už jsou dospělí a nemůžeš jim nic nařizovat, max. je můžeš vystěhovat..., otroky a otrokyně jako dnešní židé v Izraeli nemám, ti jim v sobotu navaří, ohřejí, rožnou, odvezou tě kamkoliv, protože židé v sobotu nesmí jezdit autem.
Šest dní budeš pracovat, to dělám, zde není určeno jestli musím pracovat hodinu, šest, osm , deset nebo dvanáct hodin denně, takže u každého platí jiná pracovní doba + práce v domácnosti se počítá samozřejmě také. Takže, když zvládnu jako podnikatel pracovat jen 4h, pak můžu jet třeba na výlet si zalyžovat (což dělám).
Sobota se pro člověka počítá 24h od západu slunce v pátek po západ slunce v sobotu v čase který je na tom či onom konkrétním místě na zemi. To je vše co v sobotu dělat nesmím či musím.

Vše ostatní o čem píšeš nemusí žádný křesťan povinně navíc dodržovat, tzn. chodit v sobotu do shromáždění, nevařit oběd, ujít určitý počet kroků apod. To vše bylo součástí Mojžíšova zákona nebo ani dokonce to ne, ale jen dalších 36 židovských jimi smýšlených ustanovení, které si idé sami pro sebe zavedli. Mojžíšův zákon již pro nás křesťany, kteří jsme součástí duchovního Izraele (Božích dětí) neplatí, platí to max. jen dnes pro židy, proto to žádný křesťan, pokud se nestane třeba adventistou nemusí dodržovat a pokud se adventistou stane tak to dodržuje s lásky k Ježíši Kristu a stejně jako on (např. pomoc v sobotu) a pouze DOBROVOLNĚ!!!, nikoliv povinně.

Member
Príspevky: 300
Dátum registrácie: 27 Sep 2016, 19:13
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Member »

mikim napísal:Sobota se pro člověka počítá 24h od západu slunce v pátek po západ slunce v sobotu v čase který je na tom či onom konkrétním místě na zemi.
Slávenie týždenného šabatu od západu slnka v šiesty deň do západu slnka v siedmy deň nie je v Biblii. To, čo spomínaš, bolo nariadenie pre Izrael, ohľadom konkrétneho sviatku Dňa zmierenia, ktorý bol jeden krát v roku, v určený termín, ktorým sa Izrael riadil pri určení toho dňa na ktorý ten sviatok pripadne.

Pretože tento sviatok vychádzal na rôzne poradové dni v týždni, raz tak a nasledovný rok inak, je nesprávny preklad "sobotného odpočinku", použitý v našich prekladoch. Pretože ten deň nebol automaticky siedmym dňom v týždni. Nemôžeme tvrdiť, že tento sobotný odpočinok raz v roku, slávili v utorok, ale môžme tvrdiť, že tento šabat slávili v utorok, pretože ten daný rok, ten sviatok na utorok pripadol.

Šabat v Biblii nie je sobota. Šabaty neboli len každotýždenné, každých sedem dní ale aj ročné a ďaľšie. Inak v Biblii nie je uvedný začiatok a koniec týždenného šabatu Izraelcov siedmeho dňa.
Hospodin povedal Mojžišovi: Desiaty deň toho istého siedmeho mesiaca bude Deň zmierenia. Budete mať bohoslužobné zhromaždenie. Budete sa kajať a prinášať Hospodinovi ohňovú obetu. V ten istý deň nebudete konať nijakú prácu, lebo je to Deň zmierenia. Za vás sa bude konať obrad zmierenia pred Hospodinom, vaším Bohom. Každý, kto by sa v ten deň nekajal, bude odstránený spomedzi svojho ľudu. Každého, kto by konal v ten deň nejakú prácu, vyhubím spomedzi svojho ľudu. Nebudete vykonávať nijakú prácu. To je trvalé ustanovenie pre vaše pokolenia vo všetkých vašich bydliskách. Bude to pre vás deň slávenia sobotného odpočinku. Budete sa kajať od večera deviateho dňa toho mesiaca. Od jedného večera do druhého budete svätiť svoj deň sobotného odpočinku.
Ale preto, že je to dobrovoľné a ponechané na presvedčenie každého kresťana, môžeš si sobotu počítať ako chceš. Trebárs aj od večera v piatok, do večera v sobotu, podľa židovskej tradície alebo aj inak, nevidím v tom problém.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Member napísal:
mikim napísal:Sobota se pro člověka počítá 24h od západu slunce v pátek po západ slunce v sobotu v čase který je na tom či onom konkrétním místě na zemi.
Slávenie týždenného šabatu od západu slnka v šiesty deň do západu slnka v siedmy deň nie je v Biblii. To, čo spomínaš, bolo nariadenie pre Izrael, ohľadom konkrétneho sviatku Dňa zmierenia, ktorý bol jeden krát v roku, v určený termín, ktorým sa Izrael riadil pri určení toho dňa na ktorý ten sviatok pripadne.

Pretože tento sviatok vychádzal na rôzne poradové dni v týždni, raz tak a nasledovný rok inak, je nesprávny preklad "sobotného odpočinku", použitý v našich prekladoch. Pretože ten deň nebol automaticky siedmym dňom v týždni. Nemôžeme tvrdiť, že tento sobotný odpočinok raz v roku, slávili v utorok, ale môžme tvrdiť, že tento šabat slávili v utorok, pretože ten daný rok, ten sviatok na utorok pripadol.

Šabat v Biblii nie je sobota. Šabaty neboli len každotýždenné, každých sedem dní ale aj ročné a ďaľšie. Inak v Biblii nie je uvedný začiatok a koniec týždenného šabatu Izraelcov siedmeho dňa.
Hospodin povedal Mojžišovi: Desiaty deň toho istého siedmeho mesiaca bude Deň zmierenia. Budete mať bohoslužobné zhromaždenie. Budete sa kajať a prinášať Hospodinovi ohňovú obetu. V ten istý deň nebudete konať nijakú prácu, lebo je to Deň zmierenia. Za vás sa bude konať obrad zmierenia pred Hospodinom, vaším Bohom. Každý, kto by sa v ten deň nekajal, bude odstránený spomedzi svojho ľudu. Každého, kto by konal v ten deň nejakú prácu, vyhubím spomedzi svojho ľudu. Nebudete vykonávať nijakú prácu. To je trvalé ustanovenie pre vaše pokolenia vo všetkých vašich bydliskách. Bude to pre vás deň slávenia sobotného odpočinku. Budete sa kajať od večera deviateho dňa toho mesiaca. Od jedného večera do druhého budete svätiť svoj deň sobotného odpočinku.
Ale preto, že je to dobrovoľné a ponechané na presvedčenie každého kresťana, môžeš si sobotu počítať ako chceš. Trebárs aj od večera v piatok, do večera v sobotu, podľa židovskej tradície alebo aj inak, nevidím v tom problém.

...Slávenie týždenného šabatu od západu slnka v šiesty deň do západu slnka v siedmy deň nie je v Biblii.

Ale je:

KB1613:Lukáš 23:54  A byl den připravování, a sobota se začínala.
B21:Lukáš 23:54  Byl den příprav a blížil se začátek soboty.
KMS: Lukáš 23:54  Byl den přípravy a nastávala sobota.
[GENT+] Luk 23:54 και And G2532(CONJ) ημερα that day G2250(N-NSF) ην was G2258(V-IXI-3S) παρασκευη the preparation G3904(N-NSF) και and G2532(CONJ) σαββατον the sabbath G4521(N-NSN) επεφωσκεν drew on. G2020(V-IAI-3S)
[SEB]Bol prípravný deň a už nastávala sobota.
[SKP]Bol Prípravný deň a už sa začínala sobota.
[PetruNZ]Bylo to v den příprav, právě nastávala sobota. a (a) Sobota liturgicky nastávala už v pátek při západu slunce.

[Pavlik_CZ] Lukáš 23:54 A byl den Přichystávání a nastával sobotní soumrak. Viz Mt.27:62. Soumrak večerní, jako u Mt.28:1, zde ovšem jde o začátek soboty.
[PNS+] Lukáš 23:54 Byl den Přípravy a přibližovalo se večerní světlo sabatu.

Slova "sobota se začínala, jsou trochu zavádějící, z nichž vyplývá doba ranní. Jednak, Židé na začátku dne poznávali západ slunce a v citované pasáži se jedná o večer. Ale jak se večerem může den rozjasňovat?

Biblia Tysiąclecia překládá takto: 54 Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (Łk 23, 54 - Światłami zapalanymi w wieczór piątkowy. ) Sabat začínal západem slunce v pátek a rozjasňuje se od světla, které podle zvyklostí Židé zapálili s příchodem noci.

Daniel Rops píše o tomto zvyku:
Protože se hebrejský den začal včerejšího dne večerem, proto v pátek za soumraku následoval začátek soboty. Oficiálně začal o "noci", ale kdy vlastně začínala noc? Když bylo vidět na obloze tři hvězdy - řekl rabín. Mezi "první a třetí hvězdou ": hazzan vylezl na střechu nejvyššího domu v dané Obci, bral sebou "sabatovou trubku“ ze skříně, která byla umístěna v synagoze. Měl troubit třikrát po dvě noty. Někteří tvrdili, že potřebují troubit šestkrát, ale byla to věc diskutabilní. Poprvé, aby se upozornili zemědělci na polích, že se má přestat pracovat, podruhé, aby se nařídilo uzavření obchodů obchodníkům, potřetí, aby všem oznámili, že nastala hodina rozsvícení lamp. A v tu chvíli se ve všech židovských domech zapaloval malý žlutý plamínek jako znamení modlitby a tiché přítomností. Existovalo krásné rčení: "Sabat začíná zářit". (Daniel Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa, Poznań – Warszawa – Lublin 1965, s. 494-495.)

...Šabat v Biblii nie je sobota. Šabaty neboli len každotýždenné, každých sedem dní ale aj ročné a ďaľšie. Inak v Biblii nie je uvedný začiatok a koniec týždenného šabatu Izraelcov siedmeho dňa.

Šabat v Bibli byl minimálně Izraeli stanovený na každý sedmý den a sedmý den byla sobota:

[KB1613] Ex 16:26 Po šest dní budete to sbírávati, den pak sedmý sobota jest; nebude bývati manny v ní. (…shabat…).

Byl to Hospodin, který stanovil kdy bude sedmý den:

[KB1613] Ex 16:23 Kterýžto řekl jim: Toť jest, což mluvil Hospodin: Odpočinutí soboty svaté Hospodinu bude zítra. Což byste měli péci, pecte, a což byste vařiti měli, vařte dnes; což pak koli zbude, nechte sobě a schovejte to k jitru. (…shabaton shabat-kodesh…).

Dal Hospodin sobotu Izraeli již před Sinají snad jen, aby v ní odpočinuli pouze 1x?

[KB1613] Ex 16:29 Viztež, žeť Hospodin vám dal sobotu, a proto on vám dává v den šestý chleba na dva dni. Zůstaňte každý v svém, aniž kdo vycházej z místa svého v den sedmý. (…hashabat…)

[KB1613] Ex 16:30 I odpočinul lid v den sedmý.

Ne! Izrael odpočíval každou sobotu již před Sinají i po Sinají a to po 40 let, kdy jim manna v sobotu nepadala:

[KB1613] Ex 16:35 Jedli pak synové Izraelští mannu za čtyřidceti let, dokudž nevešli do země, v níž bydliti měli; mannu jedli, dokudž nepřišli k končinám země Kananejské.


...Ale preto, že je to dobrovoľné a ponechané na presvedčenie každého kresťana, môžeš si sobotu počítať ako chceš. Trebárs aj od večera v piatok, do večera v sobotu, podľa židovskej tradície alebo aj inak, nevidím v tom problém.[/quote]

Výroční ceremoniální soboty (šabaty) mohly připadnout samozřejmě na jakýkoliv den v týdnu třeba na úterý, každotýdenní šabat byl pouze v sedmý den, což byla i v tehdejším židovském kalendáři sobota!!! Kalendář židé neměli, ale měli Mojžíše a ten jim určoval (připomínal) kdy je sobota sedmý den ve kterou budou slavit šabat!!!

[KB1613] Ex 16:25 I řekl Mojžíš: Jeztež to dnes, poněvadž sobota jest dnes Hospodinu; dnes toho nenaleznete na poli. (…shabat…).

Ty si počítáš sobotu kdy chceš já se řídím Písmem L 23.54 a stejně tak jako dodnes zvyky židů začínat šabat v pátek večer západem slunce.

ambassador
Príspevky: 2689
Dátum registrácie: 26 Jan 2016, 18:25
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa ambassador »

mikim napísal:Výroční ceremoniální soboty (šabaty) mohly připadnout samozřejmě na jakýkoliv den v týdnu třeba na úterý, každotýdenní šabat byl pouze v sedmý den, což byla i v tehdejším židovském kalendáři sobota!!! Kalendář židé neměli, ale měli Mojžíše a ten jim určoval (připomínal) kdy je sobota sedmý den ve kterou budou slavit šabat!!!
Zvláštní tvrzení. Piš méně a více promyšleně. Méně je někdy více.

mikim
Príspevky: 2262
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Jo tam mělo být židé kalendář nejspíš neměli nebo aspoň nevím o tom, že by měli...

Laco
Príspevky: 143
Dátum registrácie: 25 Jan 2017, 19:35
Kontaktovať používateľa:

Re: příliš vysoká laťka Soboty

Neprečítaný príspevok od používateľa Laco »

Keď je laťka soboty vysoko netráp sa a podlez ju. Nie všetci sme ako Sergej Bubka. :dance2:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 37 neregistrovaných